
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 108 – 02/09/2009 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
Plus que deux semaines pour poser votre candidature a dirpro3 ..................................... 2 
 
Resources / Ressources ................................................................................................... 3 

 
Monde/France: : Publiez vos reportages audio et multimédia sur RadioSansFrontiere.org.3 
Mali/Afrique: Festival des Ondes de Liberté du 3 au 5 novembre 2009 à Bamako............3 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 

 
Sierra Leone: New broadcasting law gives president control over state media ................4 
Ghana: Radio presenter attacked by opposition party militants ....................................4 
Zambia: Radio station studios ransacked, equipment destroyed ...................................5 
Gambia: Gambia’s Unique FM innovates by offering reality radio ..................................5 
Zimbabwe: SW Radio Africa Wins Station of the Year Award ........................................6 
Rwanda: Radio Rwanda temporarily moves studios from capital to interior ....................6 
Rwanda: Rwanda to have digital broadcasting by next year .........................................7 
Sierra Leone: UN Peacebuilding Fund may withhold support to SLBC.............................7 
Botswana: PS Defends Broadcasting Director on Khama Speech...................................8 
Sierra Leone: Radio Maria Dissociates From Rape Claim..............................................8 
Botswana: Botswana opposition party says state broadcasters violating electoral code ....8 
Sudan: Community radio stations extend reach in Southern Sudan...............................9 
Ghana: Journalists want Ghana’s GBC to become a real public broadcaster ..................10 
Botswana: Radio station ban political programs .......................................................10 
Burundi: Burundian private radio accuses National Communication Council of bias........11 
Zimbabwe: Shamu Claims Government Will Issue TV and Radio Licences Soon.............12 
Senegal: Coñal Keele (Harvesting the Seeds of Life).................................................12 
 
Sierra Leone: Une nouvelle loi sur la radiodiffusion accorde les pleins pouvoirs au 
Président ...........................................................................................................13 
Ghana: Un animateur de radio agressé par des militants d'un parti d'opposition ...........13 
Zambie: L’acharnement contre les journalistes indépendants continue ........................13 
Côte d'Ivoire: Après deux jours de silence Albayane émet de nouveau ........................14 
Sénégal: Souleymane Bâ d'Afia Fm, élu président du Conseil d'administration de l'URAC14 
Comores: Session de perfectionnement à « la présentation du journal parlé en français"14 
Grands Lacs: Lancement du projet Ondes des Grands Lacs........................................15 
Côte d'Ivoire: Reporters sportifs : Où sont passées ces grandes voix de la Radio Côte 
d’Ivoire ? ...........................................................................................................15 
RDC: Un journaliste tué à coups de poignard à Bukavu, à l’est de la RDC ....................15 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

2

Cameroun/France: Madeleine Soppi Kotto - La prise de son est déterminante en radio ..16 
Sénégal: Fermeture du signal de Walf Tv et Walf Fm par le Bsda................................16 
Sénégal: Le directeur de la Communication promet de s'occuper de l'aide aux radios 
communautaires .................................................................................................17 
Cameroun: Radio Campus de retour.......................................................................18 
Côte d'Ivoire: Pose de première pierre de sa radio - Bloléquin prépare une fête grandiose
........................................................................................................................18 

 

Nouvelles de Mediafrica News 

PLUS QUE DEUX SEMAINES POUR POSER VOTRE 
CANDIDATURE A DIRPRO3 
UNE FORMATION A DISTANCE POUR LE RENFORCEMENT DES CAPACITES 
DES RADIOS COMMUNAUTAIRES ET ASSOCIATIVES DES PAYS 
D’AFRIQUE DE L’OUEST 
Date :    de novembre 2009 à juillet 2010 
Durée de formation:  20 semaines + 4 ateliers virtuels + 1 atelier résidentiel  
Méthode pédagogique :  Formation à distance (via Internet) 
Modules de formation : 

 Module 1 : gestion d’une radio (nov. –déc. 2009)  
                     Public-cible : les directeurs et chefs de station 

 Module 2 : la gestion du programme (janv. – févr. 2010)  
                     Public-cible : les chefs de programme 

 Module 3: les genres radiophoniques (mars-avr. 2010)  
                     Public-cible : les animateurs et journalistes 

 Module 4: Les éléments techniques de la radio (mai-juin 2010)  
                     Public-cible : les techniciens 

 Atelier résidentiel : étude d’auditoire ; travailler sa voix (juillet 2010) 
Public cible :  Les radios communautaires des pays de l’Afrique de l’ouest 

francophone d’Afrique de c’est l’ensemble de l’équipe des permanents 
de la radio qui seront formées de manière permanente  

Nombre de places ouvertes :  
 15 radios – 10 radios sélectionnées bénéficieront d’une bourse 
Date limite d’inscription  17/09/2009 

Date limite de dépôt des dossiers 

Les dossiers de candidature doivent être envoyés par courrier électronique (vous recevrez un 
accusé de réception ; à défaut de cet accusé reprenez contact) avant le 17 septembre 2009 à 
l’adresse suivante (uniquement par courriel à l’adresse suivante: 

dirpro3@gmail.com 

Pour toute information, détails sur le programme et formulaire 
d’inscription :       

http://tofrraace.mediafrica.net/ 
 

Formation organisée grâce à l’appui de 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

3

RESOURCES / RESSOURCES 
MONDE/FRANCE: : PUBLIEZ VOS REPORTAGES AUDIO ET MULTIMEDIA 

SUR RADIOSANSFRONTIERE.ORG  

http://www.wmaker.net/RSForg/Publiez-vos-reportages-audio-et-multimedia-sur-
RadioSansFrontiere-org_a90.html  

Vous êtes journaliste, animateur(trice), producteur(trice) radio, n'attendez plus pour valoriser vos 
contenus "radio" et "multimédia". Nous vous offrons la possibilité de les publier sur 
RadioSansFrontiere.org. 

Cette «Moisson» se doit être un florilège de reportages, de chroniques, d’entrevues (de 15 minutes 
maxi) sur des problématiques et des initiatives méritant d'être soulignées. Les thèmes sont : la 
santé, l'éducation, l'agriculture, l'environnement, les droits humains, la bonne gouvernance, la 
fracture numérique ou encore les différentes expressions culturelles. 

Plus d'information et source: Radio Sans Frontière.org site, 18 août 2009  

 

MALI/AFRIQUE: FESTIVAL DES ONDES DE LIBERTE DU 3 AU 5 

NOVEMBRE 2009 A BAMAKO  

http://www.wmaker.net/RSForg/Festival-des-Ondes-de-Liberte-du-3-au-5-novembre-2009-a-
Bamako_a264.html  

La 7ème édition du Festival "Ondes de Liberté" se déroulera du 3 au 5 novembre 2009 à Bamako. 
Créée en 1997 cette biennale célèbre le pluralisme radiophonique en Afrique. Elle s'est également 
donnée les objectifs suivants : 

- enrichir la diversité du paysage médiatique ouest africain,  

- consolider et élargir la liberté d’expression  

 et améliorer la créativité des radios africaines. 

L'évènement devrait regrouper plus de 200 radiodiffuseurs africains. Il donnera lieu à un concours 
radiophonique doté de plusieurs prix distinguant les meilleures œuvres en compétition.  

Texte complet et source: Radio Sans Frontière.org, 29 août 2009  

 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 20/08/2009 to 02/09/2009) 
 

Botswana: Botswana opposition party says state broadcasters violating electoral code ....8 
Botswana: PS Defends Broadcasting Director on Khama Speech...................................8 
Botswana: Radio station ban political programs .......................................................10 
Burundi: Burundian private radio accuses National Communication Council of bias........11 
Cameroun/France: Madeleine Soppi Kotto - La prise de son est déterminante en radio ..16 
Cameroun: Radio Campus de retour.......................................................................18 
Comores: Session de perfectionnement à « la présentation du journal parlé en français"14 
Côte d'Ivoire: Après deux jours de silence Albayane émet de nouveau ........................14 
Côte d'Ivoire: Pose de première pierre de sa radio - Bloléquin prépare une fête grandiose
........................................................................................................................18 
Côte d'Ivoire: Reporters sportifs : Où sont passées ces grandes voix de la Radio Côte 
d’Ivoire ? ...........................................................................................................15 
Gambia: Gambia’s Unique FM innovates by offering reality radio ..................................5 
Ghana: Journalists want Ghana’s GBC to become a real public broadcaster ..................10 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

4

Ghana: Radio presenter attacked by opposition party militants ....................................4 
Ghana: Un animateur de radio agressé par des militants d'un parti d'opposition ...........13 
Grands Lacs: Lancement du projet Ondes des Grands Lacs........................................15 
RDC: Un journaliste tué à coups de poignard à Bukavu, à l’est de la RDC ....................15 
Rwanda: Radio Rwanda temporarily moves studios from capital to interior ....................6 
Rwanda: Rwanda to have digital broadcasting by next year .........................................7 
Senegal: Coñal Keele (Harvesting the Seeds of Life).................................................12 
Sénégal: Fermeture du signal de Walf Tv et Walf Fm par le Bsda................................16 
Sénégal: Le directeur de la Communication promet de s'occuper de l'aide aux radios 
communautaires .................................................................................................17 
Sénégal: Souleymane Bâ d'Afia Fm, élu président du Conseil d'administration de l'URAC14 
Sierra Leone: New broadcasting law gives president control over state media ................4 
Sierra Leone: Radio Maria Dissociates From Rape Claim..............................................8 
Sierra Leone: UN Peacebuilding Fund may withhold support to SLBC.............................7 
Sierra Leone: Une nouvelle loi sur la radiodiffusion accorde les pleins pouvoirs au 
Président ...........................................................................................................13 
Sudan: Community radio stations extend reach in Southern Sudan...............................9 
Zambia: Radio station studios ransacked, equipment destroyed ...................................5 
Zambie: L’acharnement contre les journalistes indépendants continue ........................13 
Zimbabwe: Shamu Claims Government Will Issue TV and Radio Licences Soon.............12 
Zimbabwe: SW Radio Africa Wins Station of the Year Award ........................................6 
 

News (Les nouvelles en français suivent) 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [EN]  

Sierra Leone: New broadcasting law gives president control over state 
media  
http://ifex.org/sierra_leone/2009/08/14/broadcasting_law_decried/  
The Sierra Leone Association of Journalists (SLAJ) has expressed concern about a new 
Broadcasting Act passed by the country's legislature on August 6, 2009, giving the president 
unilateral powers to solely appoint the Director General and the Deputy Director General of the 
state-owned Broadcasting Corporation. 
This new Act seeks to merge Sierra Leone Broadcasting Services with the United Nations Radio set 
up by the world body during the civil war. The two stations would operate under the Sierra Leone 
Broadcasting Services Corporation Act 2009. 
Speaking in an interview, the President of SLAJ, Umaru Fofana, told the Media Foundation for West 
Africa (MFWA)'s correspondent that the powers given to the president would not only entrench 
executive control over the state-owned media, but also undermine the interests of SLAJ members 
working with the two stations. 
According to Fofana, contrary to claims by the minister of information that all stakeholders were 
consulted, SLAJ, an important stakeholder, was sidelined during the consultative meetings. "We 
should be seen to be making an input", he emphasized. 
President Ernest Bai Koroma is expected to assent to the bill within twenty-one days. [...] 
Full report and source: Media Foundation for West Africa (Accra, Ghana), quoted by IFEX, 14 Aug. 
2009  

 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [EN]  

Ghana: Radio presenter attacked by opposition party militants  
http://ifex.org/ghana/2009/08/17/kusi-poku_assaulted/  
On 15 August 2009, Listowell Nana Kusi-Poku, a presenter at Fox FM, a privately-owned Kumasi-
based radio station, was reportedly assaulted by three militants of the opposition New Patriotic 
Party (NPP) in Kumasi, Ghana's second largest city. 
Media Foundation for West Africa (MFWA)'s correspondent reported that the journalist was attacked 
at about 10:00 p.m. (local time) at the Sports Recreational Centre in Asokwa near the Baba Yara 
Sports Stadium. The attack occurred after Kusi-Poku's weekly political programme "Hard Ball", 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

5

which had discussed an impending NPP-proposed constitutional amendment. 
The correspondent said the August 15 edition hosted four representatives of the NPP including 
Hilda Addo, a former member of parliament for Kwadaso Constituency, who spoke strongly against 
the proposed amendments. 
According to Kusi-Poku, three well-built men riding in a taxi cab hit him on his chest several times 
and told him in a threatening manner to stop creating confusion in the party. He has since been 
treated and discharged at a hospital. 
Meanwhile, the Asokwa police have begun investigations into the matter. 
Source: Media Foundation for West Africa (ACrra, Ghana), quoted by IFEX 17 Aug. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [EN]  

Zambia: Radio station studios ransacked, equipment destroyed  
http://ifex.org/zambia/2009/08/18/sky_radio_station_ransacked/  
Reporters Without Borders is dismayed by the acts of intimidation and violence to which journalists 
continue to be exposed in Zambia. In the past two weeks, a radio station has been ransacked and 
a newspaper reporter has been threatened and attacked. 
"Such behaviour is unacceptable," Reporters Without Borders said. "The constant death threats 
against independent journalists and attempts to intimidate them must stop. We urge the 
authorities to take whatever measures are necessary to protect journalists and allow them to do 
their work." 
In the latest incident, a supporter of President Ruphia Banda burst into the studios of radio Sky FM 
in the southern town of Monze at around 8:30 p.m. (local time) on 10 August 2009 and began 
smashing the computers in the editorial office. The three journalists present were so alarmed by 
his behaviour that they fled. 
The man, later identified by the police as Musenge Chibwili, then took the microphone and told 
listeners he had decided to take matters into his own hands because nothing had been done after 
the government spokesman had said the station should be closed down. When the police arrived at 
the station, they found Chibwili still there and arrested him. 
Kachana Sinyani, one of the journalists who was at the radio station when Chibwili arrived, told 
Reporters Without Borders that several computers were destroyed, windows were broken and 
broadcasting equipment was ransacked. 
Source: Reporters Without Borders (Paris), quoted by IFEX, 18 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-21   [EN]  

Gambia: Gambia’s Unique FM innovates by offering reality radio  
http://www.afridigital.net/index.html#top  
[…] Russell Southwood spoke to the founder of Gambia’s Unique FM about surviving in a small 
market, innovating to keep listener loyalty and living the dream. 
Gambia’s Unique FM was launched two years on 13 December 2007 on the birthday of its founder 
Momodou Lamin Manga. It is one of six major radio players in urban Gambia which besides Unique 
FM include: the state-run GTRS, West Coast radio, City Limits, KWT and Paradise FM.  
With the exception of GRTS, all of these radio stations are focused on the quarter of the population 
who live in Greater Banjul. For this reason, Unique FM has also set up the first commercial radio 
station outside urban Banjul in the largest city in the east of the country, Basse called Unique 2 
and on the same 101.7 frequency. 
According to Momodou Lamine Manga, the station’s founder, it was the first radio station in the 
country to provide live streaming of its output for diaspora Gambians. 
The station’s programming is a mixture of commercial music programming, news and information. 
For example, its Airport Express slot gives information on delayed flights and other arrivals and has 
a Business News slot that gives exchange rates and a look at the economic outlook.  
It is affiliated with Voice of America and runs a five minute news headlines programme from them 
at the top of the hour:” We broadcast their morning Programme Day Break Africa, Wednesdays 
evening’s Talk show Straight talk Africa, and their 5minutes News on the Hour”. There also run 
their own youth-related talk programmes. 
The music programming is a mixture of the sounds that make up the soundtrack to urban Banjul, a 
blend of pop, reggae, hip-hop and African music. Manga says that “Unique FM sees the need to 
improve the status of Gambian music.”  
Taking a leaf out of the book of reality TV, Manga is going to run a version of the Donald Trump 
format, The Apprentice:”It will be inspired by that format but relevant to the social conditions of 
Gambia and of course, there will be a money prize.” 
No data exist on audiences for any media in Gambia but Manga says”We are a major force in urban 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

6

Gambia, on the web and in Basse.” However, transmission coverage gives some clues as to likely 
potential audiences:”We have our own transmitter and it covers the Greater Banjul area but even 
reaches into parts of Senegal. We get calls from there.” Gambians and Senegalese share a 
common language in Wolof. 
Manga’s long-term dream is to roll-out the Unique FM format into other parts of the sub-
region:”We’re working hard to strengthen our brand locally and we’ve recruited Liberians, 
Ghanaians and others from different parts of West Africa. 
So who are Unique FM’s biggest local competitors? “Most of the radio stations play music. All play 
commercial music. We are trying to extend that scope with local music and information.” [...] 
“Deregulation of the airwaves means that there are more competitors in a very small market. But 
quality has become reasonable in little over a year. But we need to innovate to keep the loyalty of 
our listeners.” [...] 
“The biggest hurdle for us is expertise in all spheres of the business. In the next few years, when 
things are a bit more stable, we want to open the doors for training. We have a lot of ideas and 
there’s a huge gap.” 
Full report and Source: Balancing Act: Broadcast newsletter, Issue Number: 61, 20 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-22   [EN]  

Zimbabwe: SW Radio Africa Wins Station of the Year Award  
http://allafrica.com/stories/200908190877.html  
SW Radio Africa has won the 2009 Radio Station of the Year Award at an event organised by the 
Southern Africa Achievers Awards (SAAA), last Saturday. 
The SAAA awards, hosted in London, recognise the talent and community contribution of 
individuals, groups and corporations working to better the lives of Southern Africans living in the 
UK. For the past few months the general public was invited to vote for their favourites in different 
categories. The public vote was conducted via the organisers' website www.sa-abroad.com. 
The organisers said SW Radio Africa won because of its widespread coverage on the unfolding 
events in the Zimbabwe crisis. 
Zimbabwean broadcaster Ezra "Tshisa" Sibanda walked away with two awards - the 2009 Radio 
Presenter of the Year and Promoter of the year. Sibanda is a part-time presenter at SW Radio 
Africa, co-presenting the station's Callback programme as well as the popular 'Tshisa Style' musical 
programme. 
Other winners at the SAAA awards ceremony included David Mwanaka, the first known African 
farmer to create a successful farming business in the UK. The Zimbabwean farmer walked away 
with the Business of the Year Award. Zambian Rosemary Chileshe and Zimbabwe's Owen Muganda 
shared the Community Champion Award. 
The Sports Personality award went to Portsmouth footballer and South African Bafana Bafana 
Captain, Aaron Mokoena, who has also started a foundation to help the less fortunate in South 
Africa. 
ZIMFEST was voted the Most Popular Event, while community worker and business woman Jestina 
Mutale of Zambia was voted the Female Personality of the Year. 
For his role in campaigning for the South Africans in the diaspora to have a political voice and a 
right to vote, South Africa's Benson Xolani Xala was credited with the Personality of the Year 
award. 
The organisers said it was important to award those who had 'pushed the limits' in serving their 
communities, and they promise that next years event will be even bigger and better. 
Source: SW Radio Africa (London), 19 Aug. 2009, quoted bz allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-08-25   [EN]  

Rwanda: Radio Rwanda temporarily moves studios from capital to 
interior  
From August 23 to 27, Radio Rwanda will move its studios from Kigali to Rwamagana and Kayonza 
Districts in the Eastern Province. This initiative is in line with the Radio Rwanda new programme to 
get closer to the people. And for those four days, all the news and programmes will focus on 
events in the two districts. [Passage omitted] 
Source: Radio Rwanda (Kigali), 22 Aug. 2009, quoted by BBC Monitoring 23 Aug. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

7

NEWS   FROM :   2009-08-28   [EN]  

Rwanda: Rwanda to have digital broadcasting by next year  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/rwanda-to-have-digital-broadcasting-by-next-year  
Rwanda will fully start digital broadcasting by March next year, five years earlier than the 
International Telecommunication Union (ITU) deadline for all countries to adopt the terrestrial 
digital broadcasting. This means that Office Rwandais d’Information - Orinfor, a state owned 
information agency will have the capacity to host eight different channels. 
The agency’s officials say that preparations are in high gear with the construction of Television and 
FM radio towers countrywide. Innocent Nkurunziza, Head of Technical Department at Orinfor, said 
they signed a contract with Harris, an American company to manufacture, supply, deliver, install 
and train staff about digital transmitters. He said that according to the contract between the two 
parties, transmitters will be manufactured next week and after 90 days the equipment will be ready 
for shipment. 
The trial for digital broadcast in Rwanda started in 2005 with different channels including CNN, TV5 
and Rwanda Television. To receive a digital signal, a set top box will be needed to convert digital 
signal to analogue to be watched on TV or posses a digital TV. According to Mr Nkurunziza, a set 
top box costs about $100. 
“When we go digital broadcasting apart from quality images and sound, editing will be much easier, 
faster and safer compared to analogue,” Mr Nkurunziza said 
Source: New Times, quoted bz Media Network Blog Radio Netherlands, 27 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-28   [EN]  

Sierra Leone: UN Peacebuilding Fund may withhold support to SLBC  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/un-peacebuilding-fund-may-withhold-support-to-slbc  
The UN Peacebuilding Fund may withhold some US$850,000 originally set aside to support the 
proposed Sierra Leone Broadcasting Cooperation. Parliament passed a bill earlier this month that 
would eventually turn the state-run Sierra Leone Broadcasting Service, SLBS into a public service 
broadcaster, but the Media Foundation for West Africa (MFWA) said that President Koroma would 
still have undue powers. 
Observers have attributed this to be among the many reasons why the UN is claimed to have 
reconsidered its contribution to the project. In a statement the media group said: “MFWA is 
encouraging the Sierra Leone Association of Journalists (SLAJ) and other civil society organizations 
to join forces and ensure Koroma does not assent to the bill. Koroma must sign the bill within 21 
days of it being passed.” 
The Broadcasting Act, passed unanimously on August 7, seeks to merge SLBS with UN Radio, a 
station set up by the world body during the civil war, to become SLBC. But MFWA and the SLAJ 
pointed out that, under the act, President Ernest Koroma would have unilateral powers to appoint 
the director-general and the deputy director-general of the SLBC. 
SLAJ president Umaru Fofana said the powers given to the President would not only entrench 
executive control over the new media, but also undermine the interests of SLAJ members who 
work with the two stations. According to Mr Fofana, SLAJ was sidelined during the allegedly 
consultative meetings. “We should be seen to be making an input,” he emphasized. 
“We are calling on President Koroma not to assent to the bill but to conduct a proper consultation - 
by incorporating the views of all stakeholders to ensure that the station truly reflects its public 
service character and be accountable to the state and people of Sierra Leone,” said MFWA. 
However, minister of information and communication, Alhaji Ibrahim Ben Kargbo, said he did not 
understand how such an intervention could stop the arrangement of the SLBC anyway. “We are not 
passing the bill into an Act because of the United Nations. Former president Dr Ahmad Tejan 
Kabbah had signed an agreement in 2002 with the British government for the establishment of the 
SLBC. That is what we are working on,” he said adding that the errors being referred to in the bill 
were not too fundamental to warrant any impediment to the establishment of SLBC. 
"The Transitional Management Team (TMT), in charge, had consulted with the Independent Media 
Commission (IMC), the Sierra Leone Association of Journalists (SLAJ) before putting together the 
document for the attention of the National Commission for Privatization (NCP) and onward piloting 
in parliament,” he maintained. 
Source: Concord Times, quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 26 Aug. 2009  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

8

NEWS   FROM :   2009-08-28   [EN]  

Botswana: PS Defends Broadcasting Director on Khama Speech  
http://allafrica.com/stories/200908260874.html  
The permanent secretary (PS) in the Ministry of Communications, Science and Technology, 
Festinah Bakwena has said there was nothing wrong with the director of broadcasting services 
reading a statement from the Botswana Democratic Party (BDP) on state radio and TV. 
On Friday, Mogomotsi Kaboeamodimo read a speech by President Ian Khama explaining why he 
suspended the Botswana Democratic Party (BDP) secretary general Gomolemo Motswaledi. Though 
there has been criticism that this is another sign of the ruling party's abuse of state media, 
Bakwena said that the subject of the statement was not just a BDP issue. She said the speech 
tackled an issue of national concern. "Its wide coverage in the media had led to public concern and 
so it became a national issue relating to events that took place in the governing party and the 
engagements of the state president. We cannot make light of this fact," she said. 
She stated that Kaboeamodimo has the mandate to manage, run and give direction to all 
operations of state broadcasting services by virtue of his position. Bakwena said that 
Kaboeamodimo is accountable for the treatment, packaging and delivery of content, including 
political content, on both Radio Botswana and Botswana television. She explained that the director 
bears responsibility for the presentation or delivery of any material on both Radio Botswana and 
Botswana television. [...] 
Full report and source: Mmegi/The Reporter, 26 Aug. 2009, quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-08-28   [EN]  

Sierra Leone: Radio Maria Dissociates From Rape Claim  
http://allafrica.com/stories/200908250962.html  
Deputy manager of Radio Maria Sierra Leone has said that his institution was not happy with the 
way and manner in which certain media houses portrayed the alleged rape scandal of one of their 
workers. 
Joseph Ezekiel Tula Junior told journalists at the Sierra Leone news agency, SLENA in Freetown 
certain media houses had aired and written unfair stories particularly concentrating on smearing 
the image of the radio and not the alleged individual. [...]  
He said the institution, owned by the Catholic Mission in Makeni, and its workers were unjustly 
attacked to an extent that their pictures and the structures were pasted on the front page of the 
Standard Times Newspaper. [...} 
Ezekiel said no media house has interviewed the director or deputy director of the station, the 
victim and the accused on the matter before publishing the news which he emphasized was 
unprofessional. 
"The Catholic Church respects the rule of law and if the alleged individual is found guilty, let the 
law take its course. But the whole institution must not be intimidated as a result of one person," he 
said. 
The Radio Maria boss maintained that they do not intend to take any action against the media 
houses that carried the allegations. 
Full report and source: Concord Times (Freetown), 25 Aug. 2009, quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-08-29   [EN]  

Botswana: Botswana opposition party says state broadcasters violating 
electoral code  
The Botswana Congress Party (BCP) has written to the National Broadcasting Board (NBB), 
complaining about alleged violation of the broadcasting code of conduct for elections by Botswana 
Television (BTV) and Radio Botswana. 
The BCP wants the board to "penalise the two broadcasters for violating the conditions of their 
licences". 
This followed last Friday's incident when the director of Broadcasting Services, Mogomotsi 
Kaboeamodimo, went on air to read Botswana Democratic Party (ruling BDP) president Ian 
Khama's statement. The statement was about what opposition parties see as internal BDP matters. 
[...] 
"On Friday, BTV and RB 1 broadcast a BDP message. The message was read by a senior officer, 
who ordinarily should be charged with the responsibility of enforcing the terms of the code." The 
BCP labels the contests of the message as partisan. [...] 
"The statement broadcast by BTV and RB 1 was a party political broadcast in that it meets all the 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

9

requisite ingredients of such a broadcast as defined by Section 3.7 of the code. The Friday 
broadcast was consistent with the definition of the code, was broadcast free of charge, intended to 
advance the interests of the BDP, pre-corded and scheduled." 
The BCP views the conduct by BTV and RB 1 as a clear violation of the code and aimed at abusing 
the state media to undermine the electoral process. 
Full report and source: Mmegi (Gaborone), 27 Aug. 2009 quoted by BBC Monitoring 29 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-29   [EN]  

Sudan: Community radio stations extend reach in Southern Sudan  
When Salva Kiir, First Vice President of Sudan and President of Southern Sudan, visited Blue Nile 
State for the first time since 2005, Sudan's major media outlets all covered his speech. But due to 
the lack of infrastructure in Southern Sudan, only one media outlet in this vast region was able to 
broadcast it live and in its entirety. That station, 88FM Radio Al Mujtama Fi Kurmuk, [Radio Society 
in Kurmuk] allowed the people of this mountainous corner of Sudan to hear Kiir speak directly, 
unedited and unfiltered by government media outlets. 
"Having the speech on the radio sent the real message to everyone in the area," said Kurmuk 
resident Musa Salah El-Yass. "Many people there were listening on the radio and on their mobile 
phones. I got a text message from a friend in Karen Karen that they were listening and felt like 
they were there." 
Kiir addressed a crowd of several thousand in the town of Kurmuk, where the Internews-supported 
station has its studios, just 150 meters from the football field where Southern Sudan's leader 
spoke. 
"So many people appreciated that we aired the speech," said community station reporter Khadija 
Abdulaziz. "Most people in the south part of the county couldn't come here, but thanks to us, they 
heard it on the radio." 
Elders and educators brought on the air to comment 
In the run-up to the speech, the station had guests on to talk about the significance of the visit and 
discuss what Kiir might say and what issues he would address. The guests included the director of 
a local primary school, a county administrator, and an elder in the community. After the speech, 
station manager Dominic Santo Atem recapped the highlights and invited two Sudanese working 
for NGOs in Kurmuk to comment on what they felt were the most important topics. 
"This was our first time broadcasting a live speech to the community, so even we learned 
something new," said Santo Atem, as he looked out the studio window where he was running the 
board, taking phone calls, and explaining who the various speakers were to listeners. "One of the 
amazing things was people were standing on the field looking at Kiir and listening to FM radios or 
through their mobile phones because it was more clear." 
 
A radio team with more enthusiasm than experience 
Radio Al Mujtama Fi Kurmuk has been on the air for only ten months. The five reporters who run 
the station all joined with an interest in journalism but no knowledge about it. They were refugees 
returning home after the war from Ethiopia and Kenya, full of interest, but lacking any radio, 
computer or significant writing skills. 
After being trained and mentored by Internews journalists for six months, the team has really 
taken off - they are now writing, recording, editing and producingtheir own programming and are 
so dedicated to providing news and information to their community in their own languages, that 
they keep the station on air six days a week, 12 hours a day. 
 
Walking 90 kilometers to hear a speech 
During Sudan's 22-year civil war, Kurmuk County paid a heavy price in terms of casualties, and 
many people fled the area. But Kurmuk is starting to boom as displaced citizens return. Having a 
hospital, primary schools, and its own media outlet means that Kurmuk provides civil services to 
many people in the surrounding villages. Nonetheless, it is a town beset by problems, ranging from 
a lack of clean drinking water to inadequate roads to school curriculums being taught in Arabic 
when many of the people who fled during the war and have now returned do not speak the 
language. 
So what Kiir would say was of keen interest to the people here. "People came on foot from Kaili (40 
km away), Shali (70 km away) and even Yabus (90 km away)!" noted Santo Atem. 
It was lost on no one that Salva Kiir's last visit in 2005 was as a military commander to retake this 
town from the north. He has now returned to talk about progress toward peace and civil society 
and to promise several hundred thousand Sudanese pounds of financial assistance to the area to 
improve roads, water, agriculture, and education, and to support those injured and widowed by the 
civil war. 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

10

"We believe them 100 per cent because they are our people" 
Thanks to Radio Al Mujtami Fi Kurmuk, that news travelled much farther and much faster than it 
would have otherwise, a crucial development in an area expected to vote in general elections in 
eight months and to exercise its right to popular consultation, the method to decide whether to join 
the north or the south should an independent South Sudan emerge from the peace process in 
2011. 
"The community appreciates our radio station because it keeps people informed more than we can 
be from Damazine (the state capital) or Khartoum," said community member Habiba Ali Herala 
Adurhaman. "It was very important to elderly people also who could not attend, so they could hear 
it live through FM radio. I would like to extend my thanks to the organization that brought this 
[radio station][brackets as published], because during the war we had no information, but now we 
have the information we need through the radio. The community also gives a lot of thanks to the 
staff, and we believe them 100 per cent because they are our people." 
Radio Al Mujtama Fi Kurmuk is one of four community radio stations that Internews has established 
and supported in Southern Sudan. A fifth station is currently under construction in Turalei, and is 
expected to go on air in November. Internews' project, "Radio for Peace, Democracy and 
Development in South Sudan," began in 2006 and is funded by the US Agency for International 
Development. 
Source: Internews press release, 28 Aug. 2009 quoted by BBC Monitoring 29 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-30   [EN]  

Ghana: Journalists want Ghana’s GBC to become a real public 
broadcaster  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/journalists-want-ghanas-gbc-to-become-a-real-public-broadcaster  
The Ghana Journalist Association (GJA) has called for the repeal of the Ghana Broadcasting 
Corporation’s (GBC) enabling statute NLCD 226, in favour of legislation that defines the public 
service broadcasting mandate of the Corporation in a comprehensive manner. 
Ransford Tetteh, President of the GJA, said the current status of the GBC limited its operations and 
urged the Ministry of Information to encourage the present Board of the Corporation to develop a 
draft bill for the consideration of the Ministry and the National Media Commission before a joint 
sponsorship to Cabinet. 
Mr Tetteh, who led a team of GJA national executives to present a paper on the “Transformation of 
GBC into a True Public Service Broadcaster” to the Minister of Information, expressed worry over 
current performances of the Corporation. He said the GJA recognised that the GBC as a state 
owned broadcasting organisation with limited public service mandate “needs to be supported to be 
transformed into a true public service broadcaster, especially in terms of its legal mandate, funding 
and philosophical outlook.” He urged the Ministry to actively support the GBC to secure the 
necessary funding to carry out its restructuring exercise. 
Mr Tetteh said that the government should set up a Public Service Broadcasting Fund to support 
public service broadcasting in the county. “Such a fund must be insulated from political and 
commercial interests and should be managed by the National Media Commission. GBC should 
receive substantial funding from such a fund to prevent the marginalisation of the Corporation by 
commercial competitors and the dilution of the corporation’s public service mandate. The State 
should put in place a framework that mandates all broadcasting stations in the country to 
undertake a minimum transmission of free public service”. 
Mrs Zita Okaikoi, Minister of Information, shared the GJA’s concern over GBC’s performance in the 
past few years and said the Ministry had initiated steps that would help the GBC develop, including 
an increase in the TV licence fee. But she admitted that the GBC had countless shortcomings and 
charged the management to put its house in order to enhance the Corporation’s performance. 
Mrs Okaikoi said the nation needed a public service broadcaster which would be impartial, adding 
that GBC was well placed to play the role if well managed, as it had the infrastructure. She 
commended the GJA for the concern and effort and assured that the Ministry would study the 
recommendations and forward them to Cabinet. 
Source: PeaceFM Online (Accra), quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 29 Aug. 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-30   [EN]  

Botswana: Radio station ban political programs  
http://www.bizcommunity.com/Article/29/59/39359.html  
The chief executive officer of Gabzfm radio station has banned all political broadcasts on the 
station. In an announcement on 24 August 2009, Kenneth Moeng said, “All political, politically 
motivated discussions, commentary or opinions” , are banned from being broadcast on the radio 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

11

station. 
MISA-Botswana says it has reliably learnt that the ban was orchestrated by a complaint letter 
written by the ruling Botswana Democratic Party (BDP) to Gabzfm radio station, expressing 
dissatisfaction over the manner in which the radio presenters portrayed the ruling party. 
BDP claims the remarks and opinions from the presenters were clearly aimed at demonising its 
party president and head of state President Seretse Khama Ian Khama. 
Moeng however maintains that he had taken this measure well before he received the BDP letter 
but delayed in delivering it. “You may tally them because they are more on the same issue which is 
politics but it had no influence from the BDP one,” said Moeng, adding that he felt it was necessary 
to intervene to redirect the station in as far as programming is concerned and that the action was 
just an internal “operational matter". 
Meanwhile, the ruling BDP is currently under internal wrangling two months prior to national 
elections. This is made worse by the general commentary that the country has slipped into 
dictatorship. 
MISA-Botswana has condemned Moeng's action and called on the management of the radio station 
to avoid making editorial decisions based on external political pressure. MISA-Botswana further 
stressed that it does not encourage any interference in editorial matters, be it internal or external 
forces. 
Source: Media Institute of Southern Africa (MISA) quoted by Bizcommunity.com, 28 Aug. 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-09-01   [EN]  

Burundi: Burundian private radio accuses National Communication 
Council of bias  
The National Communication Council (CNC) on Saturday 29 August stated its position faced with 
various complaints on the "blunders" committed by the media or by colleagues as they go about 
their work. The CNC analyzed the complaints filed by [Planning and Reconstruction] Minister Tabu 
Abdallah Manirakiza against RPA [Radio Publique Africaine], and that of Radio Publique Africaine 
journalists, Eric Manirakiza, against Rema FM, which is a radio close to President Nkurunziza. The 
National Communication Council also dealt with the land conflict pitting Rwanda against Burundi, 
an issue raised by the RPA at a time when the Burundian government would like to make this a 
taboo subject. 
In stating its position, the CNC sided with all the complainants against the RPA and its journalists 
without paying the slightest attention to the complaints filed by RPA. CNC reckons the Radio 
Publique Africaine should compensate Mr Tabu Abdallah Manirakiza for having broadcast 
outrageous comments against the minister. The same CNC is asking the Burundian justice system 
to bring RPA before the courts for the land dispute pitting Rwanda against Burundi. As for the 
complaint lodged by the journalist, Eric Manirakiza, against Rema FM, the CNC chief said the 
council has not conducted the necessary investigations to rule on the issue. The council did not say 
a word on the stories attacking the international community and published on the website, 
abarundi.org which is run by Minister Tabu Abdallah Manirakiza. 
The director Radio Publique Africaine, Emmanuel Nsabimana, who spoke on his radio, was perfectly 
blunt to the CNC chief, Vestine Nahimana. To be more precise, he said the RPA boss, Mrs 
Nahimana, is too much of a CNDD-FDD [National Council for the Defence of Democracy-Forces for 
the Defence for Democracy, ruling party] supporter to be independent at the helm of CNC. Mr 
Nsabimana justified his statements by showing how unfit the CNC boss is to be at the head of such 
a prestigious council as the National Communication Council which is deemed as independent. 
Firstly, the CNC chief has refused to give a ruling on the stories published on the website, 
abarundi.org, because, according to her, no one has filed a complaint against the website. If the 
CNC goes by the same logic, it cannot in any way attack the RPA for having dared to deal with a 
case the authorities would have liked to keep under the carpet. In the eyes of the RPA, Mrs Vestine 
Nahimana wanted to keep the government - ! 
which it wants to be slavish to - happy by at the same time protecting some of its ministers, 
including Tabu Abdallah Manirakiza while the above mentioned website continues to vent its bile on 
everyone who does not work in the interests of the ruling party. 
Finally, the RPA director is asking the president, if he is at least interested in having the 2010 
elections take place in peace and calm, to replace the CNC boss, Vestine Nahimana, her deputy 
Jean-Charles Nkanganyi as well as other members of the council judged too pro-CNDD-FDD to 
replace them with other people whose political neutrality is well known. 
Source: Net Press news agency (Bujumbura), in French 31 Aug. 2009, translated and quoted by 
BBC Monitoring 1 Sept. 200909  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

12

NEWS   FROM :   2009-09-01   [EN]  

Zimbabwe: Shamu Claims Government Will Issue TV and Radio Licences 
Soon  
http://allafrica.com/stories/200908311564.html  
Information and Publicity Minister Webster Shamu has said the inclusive government is more than 
ready to start issuing licences for new television and radio stations. 
Shamu told Radio VOP over the weekend that his ministry was 'ready and raring to go' to register 
new players in the electronic media, and then he blamed Parliament for delaying the process. 
'We don't know why parliament is taking time, they should send the names of the people to the 
President and once that is done we can start giving out licences. I am getting enquiries from many 
people who want to get licences everyday,' Shamu is quoted as saying. 
But Masvingo Urban MP, Tongai Matutu, chairman of the House Legal and Procedural Committee, 
told us that Shamu was barking up the wrong tree by blaming Parliament instead of Robert 
Mugabe. 
'As an MP and Minister of Information, Shamu should be well aware that Parliament's Standing 
Rules and Orders Committee has sent a list of nominees to Mugabe for approval for both the 
Zimbabwe Media Commission and the Broadcasting Authority of Zimbabwe,' Matutu said. 
'Surely you can't tell me the Minister is unaware Mugabe has been sitting on the lists since they 
were submitted to him early this month. The truth of the matter is that there is no sincerity from 
our colleagues in ZANU PF to open up the airwaves. It has always been a nightmare for them,' 
Matutu added. 
The MDC-T legislator said the Minister of Information is supposed to pick three individuals from the 
list provided by parliament to sit on the broadcasting board, to oversee the country's electronic 
media. 
Those who have been nominated to join the broadcasting authority from the media commission list 
are academic Vimbai Chivaura, publisher Benson Ntini, former Mass Media Trust executive Godfrey 
Chada, media lecturer Clemence Mabaso, former ZBC executive Susan Makore and former ZANU PF 
legislator Kindness Paradza. 
A Parliamentary Act to provide for the functions, powers and duties of the broadcasting authority 
was enacted in 2001, but not one single licence has been issued. 
In theory, once the board of the Broadcasting Authority of Zimbabwe is in place it is expected to 
advertise and invite applications for the following licences: national commercial radio licences, 
national commercial television licences, local commercial radio licences and community radio 
stations. 
Currently the country has three independent weekly newspapers and does not have any 
independent radio or television stations. In comparison South Africa has 36 private national 
newspapers and 110 private community newspapers, four private television channels, three public 
television channels, 49 community radio stations and 16 commercial radio stations. 
Namibia, a country much younger than Zimbabwe, has six private newspapers, three private 
television channels, two public newspapers and 11 private radio stations. Malawi, one of the 
smallest countries in the region, has five private radio stations. 
Recently the BBC and CNN had the restrictions placed upon them, lifted by Zimbabwe's 
government. 
But Shamu claimed that the BBC had never been banned from 'carrying out lawful activities' inside 
the country, but added that the BBC and the government had now 'acknowledged the need to put 
behind us the mutually ruinous relationship of the past'. 
Source: SW Radio Africa (London), 31 Aug. 2009; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-09-02   [EN]  

Senegal: Coñal Keele (Harvesting the Seeds of Life)  
http://www.comminit.com/en/node/298361/376  
Launched in November 2008, Coñal Keele is a serial radio drama produced by Population Media 
Center (PMC) designed to address adolescent reproductive health and early marriage in Senegal. 
Working in coordination with Réseau Africain de l’Education pour la Santé (RAES) based in Dakar, 
Senegal and the University of California, Los Angeles, School of Public Health, the 58-episode radio 
drama is part of a three-year project by PMC with funding from United Nations Population Fund 
(UNFPA). 
Coñal Keele is written in the Pulaar language and is being broadcast throughout the Matam region 
of Senegal, identified by the organisers as a priority region.  
Full report and source: Soul Beat Extra: Community Radio, 2 
Sept. 2009  



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

13

Nouvelles 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [FR]  

Sierra Leone: Une nouvelle loi sur la radiodiffusion accorde les pleins 
pouvoirs au Président  
http://ifex.org/sierra_leone/2009/08/14/broadcasting_law_decried/fr/  
L'Association des Journalistes de la Sierra Leone (SLAJ) s'est dite inquiète de la promulgation d'une 
nouvelle loi sur la radiodiffusion-télévision par la législature du pays le 6 août 2009 qui a confié au 
Président de la République des pouvoirs unilatéraux pour nommer le directeur-général et le 
directeur-général adjoint de l'Office de la Radiodiffusion-Télévision publique. 
Cette nouvelle loi cherche à fusionner le Sierra Leone Broadcasting Services, l'office de la 
radiodiffusion-télévision du pays, avec la United Nations Radio qui a été créée par l'organe mondial 
pendant la guerre civile. Les deux stations seront régies par la loi de 2009 portant Office de la 
Radiodiffusion-Télévision de la Sierra Leone. 
Lors d'une interview, le Président de la SLAJ, Umaru Fofana, a confié au correspondant de la 
Fondation pour les Médias en Afrique de l'Ouest (MFWA) que les pouvoirs confiés au Président 
renforceront non seulement le contrôle qu'exerce l'exécutif sur les médias publics mais porteront 
également atteinte aux intérêts des membres de la SLAJ qui travaillent avec les deux stations. 
Selon Fofana, contrairement aux prétentions du ministre de l'information que tous les acteurs ont 
été consultés, la SLAJ, une partie prenante importante, a été mise sur la touche pendant les 
réunions consultatives. "Les gens doivent voir que nous faisons une contribution", a-t-il souligné. 
Le Président Ernest Bai Koroma devrait donner son assentiment au projet de loi dans un délai de 
21 jours. 
Texte complet et source: Fondation pour les Médias en Afrique de l’Ouest (Accra, Ghana), repris et 
distribué par IFEX, 14 août 2009  

 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [FR]  

Ghana: Un animateur de radio agressé par des militants d'un parti 
d'opposition  
http://ifex.org/ghana/2009/08/17/kusi-poku_assaulted/fr/  
Pendant la nuit du 15 août 2009, M. Listowell Nana Kusi-Poku, un animateur de Fox FM, une 
station de radio indépendante basée à Kumasi, aurait été agressé par trois militants d'un parti 
d'opposition, le New Patriotic Party (NPP), à Kumasi, la deuxième ville du Ghana. 
Le correspondant de la Fondation pour les Médias en Afrique de l'Ouest (MFWA) a rapporté que le 
journaliste a été agressé vers 22h00 (heure locale) au centre de recréation d'Asokwa, près du 
stade omnisport de Baba Yara. Ceci a fait suite au programme politique "Hard Ball", animé par 
Kusi-Poku, qui avait discuté des modifications imminentes de la constitution du NPP. 
Selon le correspondant, le programme du 15 août a reçu quatre représentants du NPP, y compris 
Mme. Hilda Addo, ancienne députée de la circonscription de Kwadaso, qui s'est énergiquement 
élevée contre les modifications proposées. 
Selon Kusi-Poku, les hommes bien bâtis qui conduisaient un taxi lui ont donné plusieurs coups à la 
poitrine et lui ont également demandé de cesser de semer la confusion au sein du parti. Depuis 
lors, il a été soigné à l'hôpital, d'où il a ensuite été renvoyé. 
Entre temps, la Police d'Asokwa a lancé une enquête sur l'affaire. 
Source: Fondation pour les Médias en Afrique de l’Ouest (Accra), cité et distribué par IFEX, 17 août 
2009  

 
ALERT   FROM :   2009-08-20   [FR]  

Zambie: L’acharnement contre les journalistes indépendants continue  
http://www.rsf.org/Menaces-de-mort-destruction-de.html  
Reporters sans frontières exprime sa consternation suite à l’acharnement continu dont sont 
victimes les journalistes en Zambie. 
"Ces agissements sont inacceptables. Les menaces de mort et les intimidations constantes que 
subissent les journalistes indépendants en Zambie doivent cesser. Nous demandons aux autorités 
de prendre les mesures nécessaires pour protéger les journalistes et leur permettre, ainsi, 
d’exercer leur profession", a déclaré l’organisation. 
Le lundi 10 août, la station de radio Sky FM a été mise à sac par un partisan du président Ruphia 
Banda. Vers 20h30, un homme a fait irruption dans les locaux de la radio et a saccagé les 
ordinateurs de la salle de rédaction. Les trois journalistes présents dans le studio voyant la scène 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

14

ont pris peur et se sont enfuis. 
L’homme, identifié par la police comme étant Musenge Chibwili, a ensuite pris le contrôle de 
l’antenne. Il a justifié sa présence par les déclarations du porte-parole du gouvernement qui avait 
évoqué son intention de fermer la radio. Rien n’ayant été fait, Musenge Chibwili a pris l’initiative de 
le faire par la force. 
Contactée par Reporters sans frontières, la journaliste Kachana Sinyani, présente ce jour-là, a 
déclaré que les dégâts étaient importants. Plusieurs ordinateurs ont été détruits, des vitres ont été 
brisées et du matériel de diffusion saccagé. Quand la police est arrivée sur les lieux, l’homme, 
toujours présent, a été arrêté sur le champ. [...] 
Texte complet et source: Reporters sans frontiéres (Paris), 14 août 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-20   [FR]  

Côte d'Ivoire: Après deux jours de silence Albayane émet de nouveau  
http://news.abidjan.net/article/?n=340674  
Les auditeurs de la radio islamique, Albayane, peuvent de nouveau capter leur chaîne. Suspendues 
samedi pour raison de travaux, les émissions ont repris hier. Elles ont été arrêtées pour l’essai d’un 
nouvel émetteur qui va permettre la couverture de Yamoussoukro et ses environs à partir du week-
end. Après le test, le matériel est en route pour la capitale politique où la fin de son installation est 
prévue samedi ou dimanche, promet le Directeur général, Cissé Djiguiba. De nombreux auditeurs 
ignorant la cause de la perturbation avaient commencé à s’inquiéter, craignant d’être privés de leur 
radio pendant le mois de Ramadan qui débute demain ou samedi. Cette opération s’inscrit dans le 
vaste programme d’extension de Albayane qui vise l’ensemble du territoire national. 
Source : Quotidien Nord-Sud du 20 août 2009, repris par www.abidjan.net ; information transmise 
à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2009-08-20   [FR]  

Sénégal: Souleymane Bâ d'Afia Fm, élu président du Conseil 
d'administration de l'URAC  
http://fr.allafrica.com/stories/200908190913.html  
Souleymane Bâ, de la radio communautaire Afia FM, a été porté à la tête du Conseil 
d'administration de l'Union des radios associatives et communautaires du Sénégal (URAC), à l'issue 
de la première assemblée générale ordinaire de cette association, indique un communiqué transmis 
à l'APS. 
Elu mercredi dernier pour un mandat de trois ans, le Conseil d'administration de l'URAC a pour 
mission de "positionner la radio communautaire dans le pluralisme médiatique sénégalais à travers 
des programmes éducatifs innovants", note le texte. 
Pour ce faire, l'URAC compte sur l'appui des autorités et partenaires pour faire de la radio 
communautaire au Sénégal "un outil de démocratisation populaire à la base", indique-t-on de 
même source. 
Composé de 15 membres, le Conseil d'administration de l'URAC doit aussi travailler à avoir à avoir 
"un Cahier de charges adapté au fonctionnement de la radio communautaire", en collaboration 
avec la tutelle. Il compte aussi "disposer du fonds d'aide spéciale de la radio communautaire votée 
par l'assemblée nationale pour l'année 2009" et "servir d'interface entre les structures comme le 
BSDA, l'ARTP et les radios communautaires". 
Le Conseil d'administration de l'Union des radios associatives et communautaires du Sénégal 
(URAC) envisage espère en outre parvenir à mettre à disposition une banque de données 
consacrée à ce secteur. 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 19 août 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-24   [FR]  

Comores: Session de perfectionnement à « la présentation du journal 
parlé en français"  
A la demande de l’OIF, RFI Talent+ organise à Moroni une session de perfectionnement à « la 
présentation du journal parlé en français"  
du 17 au 29 août 20009. La session est animée par Pierre-Yves Schneider pour 10 journalistes de 
l’ORTM et des radios locales de l’archipel. 
Les participants abordent par le biais d’exercices pratiques et de mises en situation professionnelles 
les aspects suivants : rappel des fondamentaux du journalisme et du media radio ; les spécificités 
de l’écriture radiophonique ; l’écriture des brèves et des différentes types de papiers ; la réalisation 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

15

d’éditions d’information (comment mieux trouver, choisir, hiérarchiser, présenter et enchaîner des 
nouvelles ; les techniques de base de l’interview radiophonique. 
Source: rfi Talent + (Paris), 24 août 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-24   [FR]  

Grands Lacs: Lancement du projet Ondes des Grands Lacs  
Douze journalistes du Rwanda, du Burundi et de la République démocratique du Congo se 
retrouvent aujourd’hui à Bujumbura pour la première activité du réseau « Ondes des Grands Lacs » 
(OGL), composé de 12 radios des trois pays (Bonesha FM, Isanganiro et Renaissance FM au 
Burundi, Neno, Canal révélation, Kivu 1, Oped FM, RTGA et Mwangaza en RDC ; Contact FM, Radio 
10 et Radio Salus au Rwanda).  
Le projet OGL, initié par l’Institut Panos Paris (IPP), en partenariat avec Cordaid, l’Association 
burundaise des radiodiffuseurs (ABR) le Réseau des radios et télévisions communautaires de l’Est 
de la RDC (Rateco), et la Maison de la Presse du Rwanda (MPH) a pour objectif de « Soutenir le 
processus de paix et de réconciliation en cours entre le Burundi, le Rwanda et la RDC et en 
favorisant la mise en réseau des acteurs médiatiques et en encourageant le dialogue transfrontalier 
sur des thématiques sensibles et communes ». 
Encadrés par MM. Laurent Passicousset et M. Emmanuel Rushigabigwi, les 12 journalistes 
travailleront pendant deux semaines sur le thème de « l’intégration régionale » et produiront des 
reportages conjoints qui seront diffusés sur les antennes de leur média. D’ici juin 2010, le premier 
groupe de journalistes se retrouvera à nouveau pour deux autres sessions productions conjointes, 
organisées à Bukavu puis Kigali, et participeront à une campagne médiatique sous-régionale.  
Tout au long du projet, pour alimenter leur nouvelle rubrique hebdomadaire « Ondes des Grands 
Lacs » consacrée à l’actualité sous-régionale, les 12 radios auront accès à la médiathèque de 
l’Institut Panos Paris (www.mediathequepanosparis.org ), ainsi qu’à une agence de presse audio en 
ligne où les 12 médias mettront à disposition de leurs confrères du réseau des sons sur l’actualité 
de leur pays. 
Parallèlement, les acteurs du secteur médiatique des 3 pays auront l’occasion de réaliser des 
études de monitoring des médias sur le traitement de l’information sous-régionale, des campagnes 
médiatiques sur la liberté de la presse et les violences faîtes aux femmes mais aussi sur des 
thématiques de nature à renforcer le rapprochement des populations dans la région. 
Source: Institut Pqnos Pqris, Communiqué, 24 août 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-24   [FR]  

Côte d'Ivoire: Reporters sportifs : Où sont passées ces grandes voix de 
la Radio Côte d’Ivoire ?  
http://news.abidjan.net/article/?n=340697  
Certains sont partis de façon inattendue. D’autres ont choisi de quitter la radio nationale de leur 
propre chef, quand beaucoup de reporters sportifs ont été contraints au changement de poste. 
Conséquences de ces bouleversements : les auditeurs se trouvent privés de grandes voix qui les 
faisaient rêver. [...] 
Texte complet et source: L'expression (Abidjan), 21 août 2009 repris par Abidjan.net; transmis à 
TRRAACE par Serge Adams Diakité (Radio Arc-en-ciel, Abidjan) 

 
ALERT   FROM :   2009-08-24   [FR]  

RDC: Un journaliste tué à coups de poignard à Bukavu, à l’est de la RDC  
http://www.jed-afrique.org  
JED demande une enquête conjointe de la MONUC et des autorités congolaises sur la mort d’un 
journaliste tué à coups de poignard à Bukavu, à l’est de la RDC 
 
Journaliste en danger (JED) demande avec insistance aux représentants de la mission des Nations 
Unies au Congo (MONUC) de s’associer aux autorités provinciales de Bukavu dans l’enquête pour 
déterminer les circonstances exactes de la mort, le 21 Août 2009, de Bruno KOKO CHIRAMBIZA, 
journaliste à la Radio Star, une station privée, émettant à Bukavu, capitale de la province du sud- 
Kivu, à l’est de la RDC.  
JED regrette particulièrement le fait que le journaliste a été enterré précipitamment dès le 
lendemain de son assassinat, sans qu’aucune autopsie n’ait été opérée sur son corps pour 
déterminer la nature exacte de l’arme qui lui a donné la mort ; ce qui pouvait constituer un bon 
début d’enquête pour l’identification de ses meurtriers ainsi que le mobile du crime.  



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

16

Selon les informations parvenues à Journaliste en danger (JED), CHIRAMBIZA revenait à pieds, en 
compagnie d’un ami, d’un mariage qu’il avait animé, vers minuit, à plus ou moins 5 kms de son 
domicile, lorsqu’ils ont été attaqués par un groupe de 8 personnes, en civil selon l’ami du défunt 
qui, lui, a pu s’échapper.  
Koko CHIRAMBIZA a, quant à lui, était poursuivi par ses agresseurs qui l’ont poignardé en pleine 
poitrine. Conduit à l’hôpital par des personnes alertées par ses cris de douleur, il a succombé de 
ses blessures quelques instants après. 
JED exprime sa profonde consternation face à ce troisième meurtre d’un journaliste qui allonge la 
liste des journalistes tués dans des circonstances toujours restées mystérieuses, et dans cette 
même ville de Bukavu. Il s’agit de : Serge Maheshe et Didace Namujimbo, deux journalistes de la 
Radio onusienne Okapi tués respectivement le 13 juin 2007 et le 24 novembre 2008. 
JED demande enfin aux autorités provinciales de Bukavu de ne pas banaliser cet acte en le mettant 
sur le compte de l’insécurité généralisée qui règne dans cette province du Sud Kivu. Ce qui serait le 
meilleur moyen d’assurer l’impunité à ceux qui s’en prennent parfois ouvertement aux journalistes 
et aux médias à cause de leur travail.  
Source: JED (Kinshasa), Communiqué, 24 août 2009  

 
NEWS   FROM :   2009-08-29   [FR]  

Cameroun/France: Madeleine Soppi Kotto - La prise de son est 
déterminante en radio  
http://fr.allafrica.com/stories/200908250766.html  
Le chef de service de sport à Crtv radio, inscrite en masters à l'Esstic, et qui suit actuellement un 
stage in cursu à RFI à Paris, partage cette expérience. 
 
Quel bilan faites-vous de votre premier mois de stage à RFI? 
Mon objectif, en venant ici, était surtout de m'ouvrir sur les aspects techniques de la radio, de voir 
comment les autres se sont appropriés leur outil de travail. Et sur ce plan là, je dois dire que j'ai 
déjà beaucoup appris en quelques jours. J'ai par exemple découvert ici de nouveaux logiciels de 
montage et de diffusion. J'ai pu ainsi me rendre compte, de très près, que la qualité de la 
production en radio est hautement tributaire des outils technologiques. 
 
Quel usage ferez-vous de ces renseignements une fois retournée au Cameroun? 
Il était important que je vienne observer ici comment ça fonctionne, afin de pouvoir faire des 
propositions là-bas, à mon retour. Mais, au niveau du service de sport radio de la Crtv, déjà, j'ai 
expérimenté les bienfaits de ces outils technologiques. La prise de son est très importante en radio, 
puisque c'est elle qui détermine le confort d'écoute de l'auditeur. C'est une donnée qu'on néglige 
parfois chez nous. Donc, une fois rentrée au pays, je ferai des propositions dans ce sens à ma 
hiérarchie. Je m'empresserai de la faire d'autant que, étant encore une journaliste de terrain, je 
serais la première à tirer profit de cette avancée. 
 
Justement, comment conciliez-vous le travail du terrain et vos activités académiques, puisque vous 
êtes en spécialisation à l'Esstic de Yaoundé? 
Je dois d'abord dire que, d'être rentrée à l'école a été une épreuve enrichissante. Ça vous ramène 
à l'humilité, parce que l'on en apprend toujours, même après 10 ou 15 ans de métier ; 
l'environnement peut changer. Pour une journaliste professionnelle qui redevient étudiante, c'est 
l'occasion de remettre en cause un certain nombre de certitudes qu'on avait sur le métier. 
 
Les retombées de votre stage à RFI se réduisent-elles donc à l'amélioration de vos connaissances 
personnelles? 
Mais, je mettrai mes connaissances nouvellement acquises au service de mon travail quotidien. Et 
puis, pendant que je fais mon stage ici à Paris, je reste quand même une journaliste en service au 
Cameroun. Je suis en train de réaliser quelques sujets de grand reportage ici, à diffuser bientôt au 
Cameroun. 
SOurce: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 25 août 2009, repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2009-08-29   [FR]  

Sénégal: Fermeture du signal de Walf Tv et Walf Fm par le Bsda  
http://fr.allafrica.com/stories/200908280552.html  
Le président du groupe de presse Walfadjri, Sidy Lamine Niasse, écarte toute solution financière et 
accuse l'Etat d'être derrière la décision prise par le Bureau sénégalais du droit d'auteur (Bsda) de 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

17

fermer le signal de Walf Tv et Walf Fm. 
Le président du groupe Walfadjri, Sidy Lamine Niasse, nous a confié hier que c'est l'Etat du 
Sénégal qui est derrière la décision de la police d'arrêter les programmes de la radiotélévision 
Walfadjri. « Cette décision a été précédée par la protestation des associations des consommateurs 
sénégalais devant le siège du groupe de presse lors du sommet de l'Oci, et le soir des élections du 
22 mars quand l'Agence de régulation des télécommunications voulait arrêter nos programmes », 
explique-t-il avant de regretter « la manière peu orthodoxe et loin des règles de l'art » avec 
laquelle la police a agi hier matin. Pour lui rien ne justifie cela puisque l'affaire est devant la justice. 
« C'est une affaire pendante devant le juge et elle a été renvoyée jusqu'au 18 novembre. Dans 
l'ordonnance qui nous est parvenue, il n'y a pas un franc qui est demandé, il n'y a pas une 
fermeture qui est stipulée. Tout ce qui est dit est que le programme qui est protégé par le Bsda 
doit arrêter, ce que nous avions commencé depuis quelques jours », explique M. Niasse. A son 
avis, c'est l'Etat avec sa main armée (le Bsda, ndlr) qui est derrière tout cela. 
Comment entrevoit-il la suite ? Le président du groupe Walfadjri se veut clair. « Personnellement, 
je ne vois pas d'issue juridique dans cette affaire. 
Elle ne peut être que politique puisque la décision est politique », répond-il. Pour lui, il n'existe pas 
de contrat pour payer les droits d'auteurs. En la matière, il existe une pratique de jurisprudence. « 
Je pense que poser le problème en terme de payer le Bsda c'est le fausser. La solution financière 
est à écarter, c'est une affaire pendante devant la justice. J'estime que les programmes sont 
fermés avec la dolécratie » (régime de force, ndlr) Ce n'est pas la fin du monde. Nous tirons les 
leçons de cette situation qu'il faut analyser froidement », poursuit-il. 
Selon M. Niasse, entre 2002 et 2006 le groupe Walfadjri payait chaque année un million de FCFA. « 
De 2006 à nos jours, nous étions prêts à payer avec une avance de plus d'un million FCFA, mais ce 
sont les responsables du Bsda qui nous ont retourné cette somme avant de saisir la justice », 
explique-t-il. Finalement, le tribunal a décidé que tous les programmes diffusés par Walf Tv et Walf 
Fm et dont les contenus sont protégés au titre du droit d'auteur seraient suspendus jusqu'à 
l'accomplissement des formalités légales et le règlement intégral des droits dus. 
Source: Le Soleil (Dakar), 28 août 2009; repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2009-08-29   [FR]  

Sénégal: Le directeur de la Communication promet de s'occuper de l'aide 
aux radios communautaires  
http://fr.allafrica.com/stories/200908280150.html  
Le directeur de la Communication, Pape Atou Diaw, a promis de se pencher le plus rapidement 
possible sur l'aide destinée aux radios communautaires qui depuis deux ans n'a pas été allouée à 
ses ayants droit. 
Papa Atou Diaw qui effectuait récemment une mission d'évaluation de l'aide à la presse à 
Tambacounda a notamment annoncé que "dès (son) retour à Dakar", il prendra en charge le 
dossier de l'aide aux radios communautaires dont les fonds sont "levés depuis deux ans". Cela se 
fera en accord avec l'Union des radios communautaires (URAC), a-t-il indiqué. 
Lors d'une rencontre avec les journalistes, M. Diaw avait affirmé que ces fonds ont été levés, mais 
n'ont pas encore été alloués à leurs destinataires dans la mesure où ces derniers n'ont pas encore 
fait les démarches nécessaires pour recevoir cette aide.  
En compagnie notamment de Bouna Manel Fall, conseiller technique du ministre chargé des 
questions juridiques, Papa Atou Diaw après avoir été dans le nord et le centre, l'est et le sud-est du 
pays, était attendu au sud avant son retour à Dakar. 
La mission d'évaluation effectuée par le directeur de la Communication devrait également lui 
permettre de se rendre compte des radios communautaires qui émettent effectivement. Certains 
organes même s'ils ne paraissent plus, attendent qu'il soit question d'aide à la presse pour venir 
déposer leur dossier et "essayer d'influencer" les autorités, a déploré Pape Atou Diaw. 
"Les radios communautaires ont une aide spécifique de 100 millions par an" et ne sont dès lors pas 
concernées par l'aide aux autres organes de presse, a-t-il expliqué avant de marteler qu"'elles ne 
peuvent pas bénéficier de deux aides à la fois". 
Source: Agence de Presse Sénégalaise (Dakar), 27 août 2009; repris et distribué par allAfrica.com  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

18

NEWS   FROM :   2009-08-31   [FR]  

Cameroun: Radio Campus de retour  
http://fr.allafrica.com/stories/200908311039.html  
Vendredi dernier, le recteur de l'UYII a installé les nouveaux responsables de la station 
audionumérique à l'Esstic. 
C'est reparti. Le professeur Jean Tabi Manga, recteur de l'université de Yaoundé II, a présidé, 
vendredi dernier, la cérémonie d'installation de nouveaux responsables à la tête de radio Campus. 
Après plus de trois semaines de congés techniques, les programmes reprennent dès le 1er 
septembre prochain. 
Le nouveau staff intègre les étudiants en communication. Pr Michel Tdjade Eone, superviseur de la 
station, coiffe désormais le chef de chaîne maintenu, Sévérin Assembe. A l'unité d'information, 
Calvin Blaise Ntonga de la filière journalisme est adjoint au chef et le président de l'Asec 
(Association des étudiants en communication), directeur de l'unité des programmes. 
Les promus du 25 août dernier sont installés après un appel à candidatures du 14 août lancé par le 
recteur. « La radio sera désormais un laboratoire pour les étudiants en communication. Cette 
pratique doit faire partie intégrante des travaux dirigés, à partir de l'année prochaine », a tenu à 
préciser le recteur dans son discours d'installation. 
Source: Cameroon Tribune (Yaoundé), 31 août 2009, repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2009-09-02   [FR]  

Côte d'Ivoire: Pose de première pierre de sa radio - Bloléquin prépare 
une fête grandiose  
http://news.abidjan.net/h/341526.html  
L’Ouest en général, Bloléquin en particulier, a connu les pires atrocités durant la guerre. Depuis 
l'Accord politique de Ouaga, les populations respirent de plus en plus l'air de la sécurité et du 
développement. C'est dans cette atmosphère de paix et réunification que les populations de 
Bloléquin s'apprêtent à fêter la pose de la première pierre de leur radio, radio gracieusement 
offerte par le maire de Yopougon, Gbamana Djidan Jean Félicien, qui sera effectivement parmi les 
populations de Bloléquin, les 5 et 6 septembre 2009. A en croire Daniel Séa, président du comité 
d'organisation, les préparatifs pour réserver un accueil chaleureux et enthousiaste à l'illustre hôte, 
le donateur, Gbamana Djidan, maire de Yopougon, vont bon train. " J'invite, a-t-il déclaré, toutes 
les populations à venir accueillir le maire pour que la fête soit une réussite totale ". Poursuivant, il 
dira que "Bloléquin a connu les affres de la guerre. Elle est même la région la plus touchée. Grâce 
au génie politique de Gbagbo qui a donné 7 communes et 4 sous-préfectures, Bloléquin retrouve 
ses repères ". La radio étant un facteur de cohésion, il a, par ailleurs, invité les populations à 
transcender les clivages politiques pour faire en sorte que les 5 et 6 septembre soient une occasion 
de retrouvailles des frères et sœurs de Bloléquin dans la convivialité, loin des cocons politiques. Sur 
le plan sécuritaire, il a émis le vœu que les Forces de défense et sécurité se joignent à eux pour 
garantir la quiétude des populations. Non sans faire un clin d'œil aux allogènes et allochtones pour 
leur dire de se sentir concernés par cet événement qui est, selon lui, loin d'être une affaire des 
seuls autochtones.  
Source: Le temps (Abidjan), 2 sept. 2009 repris par Abidjan.Net; information transmise à TRRAACE 
par Serge Adam’s Diakité (journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan) 
 



TRRAACE – E-BULLETIN 108   

© Mediafrica.Net 2009  02/09/2009 

19

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO 
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39 
Courriel : cemeca@mediafrica.net 

Web : http://www.cemeca-cemeca.org 

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
 

 
Abonnement / Subscribe : 

 
Pour continuer à recevoir ce bulletin électronique,  

merci de vous inscrire : 
To prevent discontinuation in reading TRRAACE  

please register immediately:  

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


