
 La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 116 – 17/01/2010 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 

Sommaire 
Resources - Ressources .................................................................................................... 2 

Africa: Launch of a call for proposals by the dutch foundation Stem van Afrika ............... 2 
Afrique: Appel à propositions lancé par la Fondation hollandaise Stem van Afrika ............ 3 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 4 

Cameroon: National broadcaster's board adopts new budget ....................................... 5 
Ivory Coast: Ivorian national broadcaster board discusses restructuring plan ................. 5 
Somalia: Directors of Local FM Radios in Mogadishu Disprove Signing Journalism Meeting 
Outcome .............................................................................................................. 6 
Uganda: Reporter harassed by police for allegedly libelling President Museveni .............. 6 
Somalia: HornAfrik radio in Beledweyne town shut down ............................................. 6 
Uganda: Police deploy heavily as opposition demo flops .............................................. 7 
Gambia: Paradise FM Clocks One ............................................................................. 7 
Somalia: Two reporters briefly detained, a third flees Kismayo fearing for his safety ....... 7 
Malawi: Pirate Radio Owner Welcomes New Radio ...................................................... 8 
Ethiopia: Political Opponents Agree On the Use of Broadcasting Airtime......................... 8 
Eritrea: Eritrean president tours digitalized state-owned radio station ........................... 9 
Niger: National broadcaster opens transmission centre in southwestern Niger ................ 9 
Madagascar/Netherlands: Three transmitters now on air at RNW Madagascar .............. 10 
Uganda: Vision Voice Brings the Nations Cup Closer to Their Listeners ........................ 10 
Kenya: New Ownership Rules Sound Death Knell for Radio Stations ............................ 10 
Sudan: Southern Sudan Interactive Radio Instruction (SSIRI) ................................... 11 
Somalia: Government forces arrest local journalist in Somali capital ........................... 11 
Kenya: Government renews assaults on Kenya’s media ............................................ 11 
Nigeria: NBC urged to relax radio, TV licence fees .................................................... 11 
Madagascar: National stations get new transmission mast funded by Radio Nederland in 
Anosy ................................................................................................................ 12 
Uganda: Press Statement On the Opening of Ssuubi FM ............................................ 12 
South Africa: SABC Facing Shake-Up Over Next Six Months As New Board Takes Over .. 12 
Gambia: Radio and Television Services Initiates Business Forum ................................ 13 
Somalia: Radio journalist wounded by stray bullet; freelancer arrested ....................... 13 
DRCongo: Lubumbashi - Radio television channel closed over "tribal hatred" ............... 14 
Zambia: Zambian Catholic Radio Maria "will remain non-political" ............................... 14 
Nigeria: Govt Worried Over Freedom Radio ............................................................. 15 
Somalia: 4 journalists wounded in explosion attacks targeted to 3 FM radios in Galka’o 
town ................................................................................................................. 15 
Haiti: AMARC calls on community broadcasters to rally in support .............................. 15 
Malawi: State-controlled broadcaster bans local artist's music .................................... 16 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

2

DRCongo: Radio journalist interrogated after call-in show airs critical views ................. 16 
Malawi: Two individuals arrested for allegedly operating illegal radio station ................ 17 
 
Nouvelles en français 
Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est harcelé par la 
police ................................................................................................................ 17 
RDC: Des journalistes à l’école de la gouvernance démocratique ................................ 17 
Côte d'Ivoire: L'Onuci offre du matériel à Djuablin FM ............................................... 18 
Algérie: Une campagne nationale de prévention routière vient d\'être lancée par la Radio 
nationale ............................................................................................................ 18 
Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est harcelé par la 
police ................................................................................................................ 19 
Cameroun: Adoum Mahamat Ahmet - Maîtrise du micro, en baladeur .......................... 19 
RDC : Bas-Congo, 3 radios communautaires membres du REMACOB menacées de 
fermeture........................................................................................................... 19 
Madagascar: Roger Randriamisata : « La radio Fahazavana ouvre les yeux aux fidèles » 20 
Tunisie: La revue "La Radio" traite de la "proximité" à la radio ................................... 20 
Madagascar: Les enfants à l’antenne avec J-Kely ..................................................... 20 
RDC: Bandundu : sans téléphone, sans radio, Bagata coupé du monde ....................... 21 
Madagascar: Radio Fahazavana, le directeur et un journaliste placés sous mandat de 
dépôt ................................................................................................................ 21 
RDC: A Kasongo, un journaliste passe deux heures d’interrogatoire ............................ 22 
Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication - Africa N°1 : Le divorce ............. 22 
Madagascar - Les journalistes réclament la libération de leurs confrères emprisonnés ... 22 
Sénégal: Selou Bâ, nouveau directeur de la Rmd ..................................................... 23 
Tanzanie/RDC: Un jeune réfugié congolais remporte un prix pour une émission radio .... 23 
RDC: Lubumbashi : RTV Wantashi fermée, son signal ............................................... 24 
Haïti: l’AMARC appelle au rassemblement des radios communautaires dans le soutien au 
peuple haïtien ..................................................................................................... 24 

 

RESOURCES - RESSOURCES 
AFRICA: LAUNCH OF A CALL FOR PROPOSALS BY THE DUTCH FOUNDATION 

STEM VAN AFRIKA  
http://www.stemvanafrika.nl/index.php?article_id=16&clang=1  

Application Deadline: February 28th, 2010 

Radio programmes and community based initiatives that reinforce the community radio landscape 
in Africa can now receive a grant from the Dutch foundation Stem van Africa (SvA).  

Who can apply?  

All community, local and associative radio stations and radio networks in Africa or African 
organisations developing support programmes to local and community radio stations in Africa, 
which  

- intend to produce new and/or implement exceptional programme formats;  
- focus on often neglected, marginalised and/or under represented target groups; 
- focus on often neglected and/or underrepresented thematic issues;  
- are engaged in training initiatives applying innovative pedagogical approaches;  
- apply innovative cross-media technologies or interactive platforms; 
- implement programmes and practices contributing to the social, institutional and/or 

financial sustainability of the radio station;  

are eligible for acceptance.  

More information on SvA as well as application details and the application form are available under: 
http://www.stemvanafrika.nl 

Complete applications have to be returned before February 28th, 2010 by E-Mail to: 
Proposal2010@stemvanafrika.nl  

Source: CAMECO Africa Radio Service 2010/1 07 Jan. 2010 and Stem van Afrika Website  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

3

 

AFRIQUE: APPEL A PROPOSITIONS LANCE PAR LA FONDATION HOLLANDAISE 

STEM VAN AFRIKA  
http://www.stemvanafrika.nl/index.php?article_id=16&clang=2  

Appel à propositions au bénéfice des radios communautaires en Afrique 

Clôture de cet appel : 28 février 2010 

La fondation hollandaise Stem van Afrika lance un appel à propositions pour des projets novateurs 
visant le renforcement de la radio communautaire et locale en Afrique. 

Éligibilité 

Pour être éligibles, les propositions doivent 

• provenir ou concerner le secteur de la radio communautaire et/ou de proximité en Afrique ; 
• être innovantes et/ou relever du secteur de la formation; 
• ne pas présenter un caractère confessionnel. 

Domaines de priorités de cet appel 

Les propositions doivent rentrer dans au moins une des priorités et catégories suivantes : 

• Format radiophonique : des projets qui veulent développer des nouveaux formats de 
programmes et/ou qui veulent réaliser des programmes exceptionnels ; 

• Groupes cibles : des projets visant des groupes cibles souvent délaissés, marginalisés et/ou 
insuffisamment représentés ; 

• Productions thématiques : des projets qui visent au renforcement des capacités des 
communautés locales ainsi que les Droits de l’Homme et la dignité humaine, 
l’environnement. 

• Formation : des propositions novatrices du point de vue pédagogique, thématique ou des 
publics ciblés ; 

• Technologies : propositions innovantes dans la mise en œuvre de technologies notamment 
du point de vue de la convergence médiatique ; 

• Durabilité et pérennité : des propositions visant à contribuer au renforcement de la 
pérennité de stations de radio. 

Qui peut présenter un projet sous cet appel ? 

• Des stations de radio africaines communautaires, locales et associatives ; 
• Des réseaux africains de radiodiffuseurs communautaires et associatifs ; 

* Des organisations africaines mettant en œuvre des programmes d’assistance et d’appui 
aux stations de radio communautaires et locales en Afrique. 

Information et contact 

L’information concernant cet appel est disponible sur le site de la fondation Stem van Afrika: 
www.stemvanafrika.nl 

Les directives présentant cet appel et le formulaire à utiliser pour introduire une proposition sont 
téléchargeables depuis ce site. 

Échéance : 

Les dossiers doivent être envoyés pour le 28 février au plus tard à l’adresse électronique suivante 
proposal2010@stemvanafrika.nl 

Source: CAMECO Africa Radio Service 2010/1, 08 janv. 2010 et site de Stem van Afrika.  

 

  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

4

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
 
(Posted from 01/01/2010 to 17/01/2010) 
 

Algérie: Une campagne nationale de prévention routière vient d\'être lancée par la Radio 
nationale ............................................................................................................ 18 
Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication - Africa N°1 : Le divorce ............. 22 
Cameroon: National broadcaster's board adopts new budget ....................................... 5 
Cameroun: Adoum Mahamat Ahmet - Maîtrise du micro, en baladeur .......................... 19 
Côte d'Ivoire: L'Onuci offre du matériel à Djuablin FM ............................................... 18 
DRCongo: Lubumbashi - Radio television channel closed over "tribal hatred" ............... 14 
DRCongo: Radio journalist interrogated after call-in show airs critical views ................. 16 
Eritrea: Eritrean president tours digitalized state-owned radio station ........................... 9 
Ethiopia: Political Opponents Agree On the Use of Broadcasting Airtime......................... 8 
Gambia: Paradise FM Clocks One ............................................................................. 7 
Gambia: Radio and Television Services Initiates Business Forum ................................ 13 
Haiti: AMARC calls on community broadcasters to rally in support .............................. 15 
Haïti: l’AMARC appelle au rassemblement des radios communautaires dans le soutien au 
peuple haïtien ..................................................................................................... 24 
Ivory Coast: Ivorian national broadcaster board discusses restructuring plan ................. 5 
Kenya: Government renews assaults on Kenya’s media ............................................ 11 
Kenya: New Ownership Rules Sound Death Knell for Radio Stations ............................ 10 
Madagascar - Les journalistes réclament la libération de leurs confrères emprisonnés ... 22 
Madagascar/Netherlands: Three transmitters now on air at RNW Madagascar .............. 10 
Madagascar: Les enfants à l’antenne avec J-Kely ..................................................... 20 
Madagascar: National stations get new transmission mast funded by Radio Nederland in 
Anosy ................................................................................................................ 12 
Madagascar: Radio Fahazavana, le directeur et un journaliste placés sous mandat de 
dépôt ................................................................................................................ 21 
Madagascar: Roger Randriamisata : « La radio Fahazavana ouvre les yeux aux fidèles » 20 
Malawi: Pirate Radio Owner Welcomes New Radio ...................................................... 8 
Malawi: State-controlled broadcaster bans local artist's music .................................... 16 
Malawi: Two individuals arrested for allegedly operating illegal radio station ................ 17 
Niger: National broadcaster opens transmission centre in southwestern Niger ................ 9 
Nigeria: Govt Worried Over Freedom Radio ............................................................. 15 
Nigeria: NBC urged to relax radio, TV licence fees .................................................... 11 
Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est harcelé par la 
police ................................................................................................................ 17 
Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est harcelé par la 
police ................................................................................................................ 19 
RDC : Bas-Congo, 3 radios communautaires membres du REMACOB menacées de 
fermeture........................................................................................................... 19 
RDC: A Kasongo, un journaliste passe deux heures d’interrogatoire ............................ 22 
RDC: Bandundu : sans téléphone, sans radio, Bagata coupé du monde ....................... 21 
RDC: Des journalistes à l’école de la gouvernance démocratique ................................ 17 
RDC: Lubumbashi : RTV Wantashi fermée, son signal ............................................... 24 
Sénégal: Selou Bâ, nouveau directeur de la Rmd ..................................................... 23 
Somalia: 4 journalists wounded in explosion attacks targeted to 3 FM radios in Galka’o 
town ................................................................................................................. 15 
Somalia: Directors of Local FM Radios in Mogadishu Disprove Signing Journalism Meeting 
Outcome .............................................................................................................. 6 
Somalia: Government forces arrest local journalist in Somali capital ........................... 11 
Somalia: HornAfrik radio in Beledweyne town shut down ............................................. 6 
Somalia: Radio journalist wounded by stray bullet; freelancer arrested ....................... 13 
Somalia: Two reporters briefly detained, a third flees Kismayo fearing for his safety ....... 7 
South Africa: SABC Facing Shake-Up Over Next Six Months As New Board Takes Over .. 12 
Sudan: Southern Sudan Interactive Radio Instruction (SSIRI) ................................... 11 
Tanzanie/RDC: Un jeune réfugié congolais remporte un prix pour une émission radio .... 23 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

5

Tunisie: La revue "La Radio" traite de la "proximité" à la radio ................................... 20 
Uganda: Police deploy heavily as opposition demo flops .............................................. 7 
Uganda: Press Statement On the Opening of Ssuubi FM ............................................ 12 
Uganda: Reporter harassed by police for allegedly libelling President Museveni .............. 6 
Uganda: Vision Voice Brings the Nations Cup Closer to Their Listeners ........................ 10 
Zambia: Zambian Catholic Radio Maria "will remain non-political" ............................... 14 

 
 
 

News (Les nouvelles en français suivent) 
NEWS   FROM :   2010-01-01   [EN]  

Cameroon: National broadcaster's board adopts new budget  
Text of report in English by state-owned Cameroon CRTV television on 29 December 
[George Ewane] And now we talk about ourselves. The budget of the Cameroon Radio and 
Television Corporation [CRTV] for 2010 will be FCFA17 billion, 264 million, 284 thousand. The 
decision was arrived at this afternoon at the close of the 32nd session of the board of directors' 
meeting of the Cameroon Radio Television. 
[Mireille Lambo] During the session, the CRTV board chairman, Jean Pierre Biyiti-Bi Essam, 
underscored the need for a flawless coverage of the two upcoming sporting events of the 
continent; the African Cup of Nations in January and the FIFA World Cup in June. Fonka Muta Beau 
Bernard has the details. 
[Fonka Muta] The board of directors of the CRTV settled on the 2010 budget of about FCFA17 
billion. During the 32nd session that was dedicated mainly to budget, the board chairman of the 
CRTV, Jean Pierre Biyit-Bi Essam, underscored the need for CRTV to give the best possible 
coverage of the upcoming sporting events in the continent. Next January, the Indomitable Lions of 
Cameroon will compete at the African Cup of Nations in Angola and in June, at the FIFA World Cup. 
[Biyiti-Bi Essam] During the year 2010, we will have a lot of headaches like CAN [Coupe d'Afrique 
des Nations] and World Cup and we have had a lot of discussions about these events and the 
manner in which these events will be covered by CRTV. 
[Fonka Muta] Beyond the major sporting events, the CRTV board meeting dwelled on the 2009 
action plan of the public media as well as the 2010 budget and action plan of the CRTV. Other 
issues on the agenda included the audit of the CRTV Marketing and Communication Agency 
[CMCA]. Biyiti-Bi Essam in an interview after the board meeting, said issues related to the 
reorganization of CRTV and recruitment have been delayed to next semester. During this session, 
he also welcomed new board members of the CRTV.  
Source: CRTV Television (Yaounde), 29 Dec. 2009; quoted by BBC Monitoring 01 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-02   [EN]  

Ivory Coast: Ivorian national broadcaster board discusses restructuring 
plan  
The year 2009 ends tomorrow. Therefore, the management committee of the Ivorian Radio and 
Television [RTI] has met to review the plan for the restructuring of the RTI so that all stakeholders 
are on the same wavelength. Here if a report by correspondent Charles Tatou. 
[Begin recording] [Tatou] This meeting took place in a relaxed atmosphere. Three issues, including 
the activities report for 2009 and the programme of activities for 2010, were at the centre of the 
meeting. It emerged from the discussions that a diagnostic was made from August through 
September 2008. This diagnostic pointed out that the RTI was groaning under the weight of 
difficulties in almost all components. In the face of this alarming situation, the management has 
worked out a restructuring plan whose implementation enabled it to begin some reforms, in order 
to save the RTI from a financial bankruptcy situation and to confront the forthcoming liberalization 
of the audiovisual space. The balance-sheet for the 2009 activities is encouraging, according to the 
human resources manager  
[Brou Bi Sawat]. However, there are still some shortcomings that need to be corrected in order to 
attain the company's goals. 
[Sawat] [...]We have reduced our debts to FCFA 5 billion in 2008. We must continue to make 
efforts and our goal is to be able to have an acceptable level of debt. This is the first phase of the 
reform. The second phase is at the budget level. When you conduct a budget analysis over the past 
10 years, you will see that the company has accumulated budget deficits over all these years, with 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

6

an average of about FCFA 2 billion per year. [...] 
[Tatou] According to the RTI general manager, Pierre Amessan Brou, social cohesion is the only 
guarantee for the smooth running of the RTI. [...] It will be recalled that for 2010, the RTI has 
adopted a FCFA 12 billion, including FCFA1.5 billion that will be devoted to investments. [end 
recording]  
Source: Television Ivoirienne (Abidjan), in French 30 Dec. 2009; translated and quoted by BBC 
Monitoring 02 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-02   [EN]  

Somalia: Directors of Local FM Radios in Mogadishu Disprove Signing 
Journalism Meeting Outcome  
http://allafrica.com/stories/200912310555.html  
Most of the local FM radio directors in Mogadishu have Thursday unanimously disproved reports 
that they had signed articles issued from journalism meeting held recently in the Somali capital. 
The directors of six radios in Mogadishu like: - Somaliweyn, IKQ, Sahan,Codka Nabadda (voice of 
peace), VOD Hamar and Shabelle radio and television issued a press release denying fake reports 
saying that they signed decisionsand outcome from a conference held in Mogadishu. 
Mohamed Abdiwahab Abdullahi, the director of IKQ radio said that it was wrong step to spread 
false reports through the media by calling the people through the telephone and use their 
signatures adding that those who did the faults would be brought before a Islamic court and be 
accounted. 
Abukar Mohamed Hassan (Kadaf), the director of Somaliweyn radio said that they knew nothing 
about decisions reached pointing out that they signed nothing asserting that they will convict all 
those who were the mastermind of the action. 
Engineer Abukar Omar Markab, the director of Sahan radio said that what had happened were 
planned things design to disgrace the reputation of most of the radio directors of capital reiterating 
that they would revenge on from the people who committed the crimes once. 
Also the radio director of VOD Hamar, Codka Nabadda (Voice of peace) and Shabelle radio and 
television expressed sorrowful things to spread such baseless reports through the media refusing 
that they attended a journalism meeting that was reportedly held in the Somali capital Mogadishu. 
The statement of the local FM radio directors in Mogadishu comes as the journalists work hard and 
difficult situation which allegedly taking parts the journalists. 
Source: Shabelle Media Network (Mogadishu), 31 Dec. 2009  

 
ALERT   FROM :   2010-01-02   [EN]  

Uganda: Reporter harassed by police for allegedly libelling President 
Museveni  
http://www.rsf.org/Newspaper-reporter-harassed-by.html  
Reporters Without Borders condemns the way the Ugandan police are harassing Angelo Izama, an 
investigative reporter and political analyst who works for the independent Daily Monitor and the 
radio station KFM, over an article he wrote on 20 December. He has been summoned and 
questioned three times in the past week for allegedly libelling President Yoweri Museveni. [...] 
Full report and source: Reporters Sans Frontieres, 30 Dec. 2009  

 
ALERT   FROM :   2010-01-03   [EN]  

Somalia: HornAfrik radio in Beledweyne town shut down  
Hisb Al-Islam group has reportedly shut down the HornAfrik radio in Beledweyne town. The motive 
behind the closure is still unclear. The director of HornAfrik radio in Hiiraan Region, Abdi Ma'alin 
Aden, has said Hisb Al-Islam fighters armed with guns entered the premises of the radio ordering 
the radio to put off air. [...] 
Source: Radio Voice of Mudug, in Somali 2 Jan. 2010; translated and quoted by BBC Monitoring 03 
Jan. 2010  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

7

NEWS   FROM :   2010-01-05   [EN]  

Uganda: Police deploy heavily as opposition demo flops  
http://www.monitor.co.ug/News/National/-/688334/836070/-/wgqvmd/-/index.html  
The Opposition have vowed to organise a surprise demonstration after one planned for yesterday 
was foiled by heavy Police deployment. The demonstration was against the closure of CBS radio 
and the renewal of work contracts for top Electoral Commission officials. [...] 
Full report and source: Daily Monitor Online (Kampala), 05 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-05   [EN]  

Gambia: Paradise FM Clocks One  
http://allafrica.com/stories/201001050314.html  
Paradise FM radio, one of the private radio stations in the country, broadcasting on the frequency 
of 105.5 in Kololi, on Friday celebrated its first anniversary at the Alliance Franco-Gambienne along 
Kairaba Avenue. 
The radio station with another branch station operating in Farafenni was opened last year January 
and since then, the broadcaster, equipped with the outstanding and committed staff has been 
doing wonderful job in terms of entertainment and educating the masses both in and outside the 
country as it goes online. 
Speaking at the occasion, Harona Drammeh, the proprietor of Paradise FM radio expressed delight 
at the support and love they receive from the general public towards the radio station since its 
inception, adding that everyone has a talent and in that, national development should be of 
everyoneÂ's concern. He described his radio as absolutely number one but at that juncture 
attributed it to the dedication and commitment of his staff towards work. According to him, his 
achievement did not come over night but through hard work, commitment and dedication. He 
further went on to commend The Gambia government under the leadership of His Excellency 
Sheikh Professor Alhaji Dr Yahya Jammeh for creating the enabling environment for them to 
operate. 
He revealed that an award of ten thousand dalasis would go to two employees of the year of 
Paradise FM radio and Mediamatic as part of the 1st anniversary. For his part, Daddy Njie, Business 
development manager at Comium, whose company was the sponsor of the event, said they have 
been working with Harona Drammeh prior to the establishment of Paradise FM. He thanked him for 
his foresight towards contributing to national development; adding that the day didnÂ't come as a 
surprise to him, because Harona can do more than that. 
In an interview with this reporter, Amat Mbowe alias DJ Amat of Paradise FM, expressed delight for 
the auspicious day, noting that it is a memorable day in the annals of Paradise FM as they are just 
starting. According to him, he graduated in 2000 at the Gambia High School and was not doing 
anything but with the inception of the radio station, he was lucky to be employed there, which 
according to him, has changed his life. He dilated on the warm relation that exists among the staff 
of Paradise FM, which, according to him has made their work easier. He finally urged the youths of 
the country to venture into something that can make them an asset in the society and not 
liabilities. 
The celebration was punctuated with musical entertainment by Freaky Joe alias Singhateh. The 
employees of the year were: Saikou Bojang alias Saikou B and Amat Jawo of Mediamatic, who all 
received ten thousand dalasis. 
Source: The Daily Observer (Banjul), 04 Jan. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-01-05   [EN]  

Somalia: Two reporters briefly detained, a third flees Kismayo fearing for 
his safety  
http://www.ifex.org/somalia/2010/01/04/reporters_briefly_detained/  
Two reporters in Kismayo were arrested by the Al-Shabaab administration in the Jubba region on 
25 December 2009. Qadar Mohamoud Hared, a reporter for the Bossasso-based ETN television 
station and the Voice of Peace radio station, and Mohamed Abdi Olow, a reporter for Radio Banadir, 
were arrested after they were told to go to the police station. They were released on the night of 
26 December. [...] 
Full report and source: IFEX website, 4 Jan. 2010  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

8

NEWS   FROM :   2010-01-06   [EN]  

Malawi: Pirate Radio Owner Welcomes New Radio  
http://allafrica.com/stories/200912300563.html  
Gabriel Kondesi, the brains behind 'Pachikweza radio' of Soza village in Southern Malawi's Mulanje 
has welcomed news that the district would soon have a community radio, saying this was a 
fulfillment of his dream to have such a radio in Mulanje. 
Speaking through his father Jonasi, the aspiring broadcaster said he was happy that his idea of 
establishing a community radio in Mulanje has attracted the attention of other partners. Kondesi 
received a scholarship to continue his studies at Kaphuka Private School following closure of his 
radio. 
Gabriel's remarks follow a resolution made at a meeting of traditional leaders and representatives 
of various organizations including officials from the Mulanje District Assembly to have a community 
radio established in the district. The traditional leaders argued that community radios play a crucial 
role in spurring development. 
The meeting followed closure of Pachikweza radio for operating without a license. In a bid to fulfill 
one of its objectives of promoting diversity in the broadcasting industry, MISA Malawi decided to 
facilitate formation of a legally instituted community radio in Mulanje. 
Other quarters were, however, raising fears that Gabriel might not be happy with the idea of 
another community radio in the district. But in an interview with The Daily Times Friday, Gabriels' 
father, Jonas, said: "My son is very happy with the news that Mulanje will soon have a community 
radio. He even described this development as a dream comes true." Jonas was among the people 
who attended the consultative meeting in Mulanje. Other participants included six Traditional 
Authorities (T/As) led by senior chief Mabuka, representatives of Area Development Committees 
(ADCs) from the district and representatives of Non-Governmental Organisations (NGOs). 
The consultative meeting was organized by the Malawi Chapter of the Media Institute of Southern 
Africa (MISA) with funding from Australian Aids Fund Incorporated (AAFI), a charity organization 
based in Australia. 
AAFI president Brian Haill recently pointed out that a community radio in the area would help 
government and different stakeholders fight the HIV/AIDS pandemic, promote agriculture, water 
and sanitation and other development endeavors. 
Australian Aids Fund Incorporated currently supports various development projects in Malawi's 
districts of Blantyre, Zomba and Mulanje. 
Source: Malawi Tribune (Blantyre), 30 Dec. 2009 ; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-06   [EN]  

Ethiopia: Political Opponents Agree On the Use of Broadcasting Airtime  
http://allafrica.com/stories/201001060203.html  
The highly controversial issue in the Ethiopian electoral politics, the allocation of airtime for 
contesting parties during the time of campaigns, finally has a deal agreed upon by the ruling party 
and another 64 political parties after a three-day round of intense negotiations, disclosed sources. 
The 10-page agreement, incorporating 12 articles, was made late on Friday afternoon, January 1, 
2010, by the incumbent Ethiopian People's Revolutionary Democratic Front (EPRDF), the Ethiopian 
Democratic Party (EDP), the Coalition for Unity and Democracy (CUD), the All Ethiopian Unity Party 
(AEUP) and another 61 parties that have recently signed on the electoral code of conduct. 
Two negotiators from each of the four parties and an additional four negotiators delegated by the 
61 parties have been negotiating inside Parliament up at Arat Kilo, inside the hall where the 
standing committee on defense often meets, according to these sources. The Forum for Justice and 
Democratic Dialogue (FJDD), which claim's to be the largest electoral front against the 
Revolutionary Democrats, was not a party to this deal, sources told Fortune. 
Its leaders have boycotted all negotiations, and deals, so far reached by the other political parties 
in the contest for the national elections. 
The latest agreement includes a requirement that airtime and newspaper space in media houses 
under public ownership be allocated to each party taking part in the 2010 national elections, based 
on a formula proposed by the liberal democrats, the EDP. The ratio agreed dictates that a party's 
use of media airtime and space would be allocated on the basis of the number of seats it has in 
parliament (55pc), and the number of candidates it will field to the elections (20pc), while the 
remaining 25pc would be equally shared with all parties, Fortune learnt. [...] 
Full report and source: Addis Fortune (Addis Ababa), 4 Jan. 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

9

NEWS   FROM :   2010-01-07   [EN]  

Eritrea: Eritrean president tours digitalized state-owned radio station  
Asmara, 5 January: President Isayas Afewerki this week inspected the newly introduced digitalized 
mode of operation in Dimtsi Hafash [Voice of the Eritrean Masses] aimed at undertaking clear and 
efficient news work. 
In the course of the visit, the president received briefings on the work methodology and its 
significance in broadcasting clear and effective programs, besides ensuring archiving system. 
President Isayas told ERINA [Eritrean News Agency] following the visit that the introduction of 
digitalized equipments is a major leap forward, and added that the service being rendered to the 
beneficiaries as a result of the improvement made is not to be viewed lightly. In this connection, he 
reminded the need for registering still greater development, especially developing a server centre 
system. 
Noting that skilled manpower should be nurtured parallel with the newly introduced technology, the 
President highlighted the need for exerting endeavours towards expanding FM coverage in all parts 
of the country. 
Meanwhile, President Isayas observed the arts exhibition staged by the Information Ministry in 
connection with the 31st anniversary of Dimtsi Hafash. He stated that though the exhibition is rich 
in content, the necessary preparations should be made to organize it in a better way, as well as a 
large site and for a long period. 
He went on to say that despite the significance of introducing technological know-how, presenting 
pictures in their original form are not only more appealing but also serves as a reminder and a 
source of inspiration. 
Source: Shabait website, Asmara, 06 Jan 10; quoted by BBC Monitoring 07 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-07   [EN]  

Niger: National broadcaster opens transmission centre in southwestern 
Niger  
Mr Moctar Mamane Kassoum, minister of communication and spokesman for the government, was 
this morning in Birni-Ngaoure. Mr Kassoum chaired the official launching of the activities of the 
radio and television transmitting centre of that locality. Our correspondents Ousmane Abdou and 
Mory Abdou, have the details. 
[Begin recording][Abdou] Niger, our country, under the clear-sightedness and impulse of the head 
of state, His Excellency President Mamadou Tandja, has undertaken the extension and 
modernization of the production and broadcasting equipment of the Niger Radio and Television 
Office [ORTN]. It is in this regard that he created 32 radio and television centres with the view of 
clearing the shade zone in order to enable the populations to have access to national and 
international information in the ORTN programmes. During the ceremony for the official launching 
of the activities of the radio and television transmitting centre of Birni-Ngaoure and after the 
welcome speech delivered by the mayor, the head of the prefecture of Boboye said that the 
populations of the prefecture of Boboye had been waiting for several decades to see the installation 
of this antenna. The project has not been implemented despite the multiple promises made by the 
politicians of this country. [...] 
For his part, Mr Kassoum, the minister of communication and spokesman for the government, 
recalled on the occasion that the programme, which is the ambition of the president of the 
republic, is to cover by the year 2012 the entire territory by sending radio and television signals 
into all the homes of Niger. 
[Kassoum] For the president of the republic, the improvement of the quality of life also passes 
through the access to the programmes of television and radio, to telephone, and many other 
information and communication technologies. Now that the world is becoming more and more a 
global village there is the need to ensure the integration of all the Niger localities in that global 
village by 2012. Thus, with the launching of this centre, the populations of the sub-districts of 
Birni-Ngaoure, of Kogolo, (Haikarassou) will be able as of today to have access to the programmes 
of Tele-Sahel and listen with pleasure to those of La Voix du Sahel from the regional station of 
Dosso. This jewel is, therefore, yours. Honourable populations of Boboye, make good use of it. [...] 
[Abdou] After cutting the inauguration tape, the delegation visited the centre of Birni-Ngaoure 
made up of a television transmitter of 500 watts, a radio transmitter of 500 watts, a reception 
system through satellite, a dish antenna, and of a receiver. [end recording] 
Source: Tele Sahel (Niamey), 30 Dec. 2009; translated from French and quoted by BBC Monitoring 
07 Dec. 2009  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

10

ALERT   FROM :   2010-01-08   [EN]  

Madagascar/Netherlands: Three transmitters now on air at RNW 
Madagascar  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/  
A temporary schedule went into effect on 1 January using the two Philips transmitters, and the 50 
kW Siemens transmitter began tests on 2 January. Since Tuesday 5 January, all three transmitters 
have been in regular operation using an interim schedule, which you will find here. The fourth 
transmitter (250 kW) is still out of service and is being repaired. It is due to be switched on for 
testing during the next few days, and if no further problems are discovered it could be back in 
operation next week.  
Source: Media Network Newsletter (Radio Netherlands Worldwide, Hilversum), 7 January 2010 

 
NEWS   FROM :   2010-01-08   [EN]  

Uganda: Vision Voice Brings the Nations Cup Closer to Their Listeners  
http://allafrica.com/stories/201001080212.html  
Vision Voice, 94.8FM, is ready to welcome Africa's biggest soccer festival in style. Listeners of the 
Real Radio have been given the opportunity to exclusively watch the opening match of the 27th 
edition of the Africa Cup of Nations with their favourite presenters at Bamboo Nest in Bugolobi, a 
Kampala suburb. [...] 
The radio provides updates and statistics about the event at 2:45pm daily in the Africa Cup of 
Nations Live Show. 
Full report and Source: New Vision (Kampala), 07 Jan. 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-08   [EN]  

Kenya: New Ownership Rules Sound Death Knell for Radio Stations  
http://allafrica.com/stories/201001060948.html  
Some broadcasting stations could be knocked off air should the Communications Commission of 
Kenya act on new licensing regulations which came into effect last week. 
The rules touch on cross media ownership, issuance of licences to foreign broadcasters and content 
regulation. 
Apart from a requirement that local productions be given up to 40 per cent of air play, 
broadcasters will also be barred from airing material deemed offensive to religious rights or 
promoting violence, drug abuse or sexual perversion. 
Cross media ownership and issuance of licences to foreign broadcasters have not been sticking 
points in the award of permits in the past, but the new rules contain clauses which may in future 
determine the number of radio stations a broadcaster may have in a given region. 
The rules were to take effect from January 2, following the expiry of a transition period issued by 
the Communications Commission of Kenya (CCK) -- the industry regulator. But they are yet to take 
effect because the Information ministry has not given the commission the go-ahead to enforce 
them. 
"The promotion of the regulations is the prerogative of the Minister (Samuel Poghisio). We are 
therefore awaiting his direction and gazettement of the same," said CCK director-general Charles 
Njoroge. It is understood that the CCK board and the ministry officials will discuss how to enforce 
the rules in a week. 
The broadcasters will be migrated under the Kenya Communication Amendment Act 2009, which 
has given the regulator the authority to issue both broadcasting licences and the frequencies. 
Previously, the ministry would issue the permits while CCK would dish out the frequencies. 
In its transitional provisions, the new law provided that the CCK would respect and uphold the 
rights of parties previously issued with broadcasting permits. But the issue of cross media 
ownership could prove tricky because it is not contained in the main Act, having first been gazetted 
in a broadcasting policy in March 2006 before being transplanted to the terms attached to licence 
and frequency allocation. 
The CCK director for special programmes and broadcasting, Mr Francis Wangusi, says the new 
arrangement would ensure diversity among the players and address anti- competitive behaviour. 
[...] 
Full report and source: Business Daily (Nairobi), 6 Jan. 2010; quoted and distributed by 
allAfrica.com  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

11

NEWS   FROM :   2010-01-09   [EN]  

Sudan: Southern Sudan Interactive Radio Instruction (SSIRI) 
http://www.comminit.com/en/node/134510/303  
The SSIRI programme aims to design, develop, and pilot-test appropriate and cost-effective 
technologies that provide learning opportunities for children, adults, and teachers in southern 
Sudan. Any school with a radio can receive and use the lessons, broadcast daily on Sudanese 
national radio; however, the project is focusing on 200 schools in 8 counties, providing supplies, 
training, and assessment. SSIRI employs a team of 18 Southern Sudanese educators, scriptwriters, 
actors, and production staff to develop 100 half-hour programmes for each grade level (grades 1-
3). The lessons use a combination of games, songs, and stories to teach English literacy, native 
language literacy, and mathematics. SSIRI aims to reach very remote areas where educational 
materials are unavailable. 
Contact: Richard Trewby rtrewby@edc.org OR Kent Noel knoel@edc.org 
Source: The Drum Beat - 524 - Communication and Change News and Issues, 09 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-11   [EN]  

Somalia: Government forces arrest local journalist in Somali capital  
Reports reaching us from Mogadishu say that government forces have arrested a local journalist in 
the capital. The journalist identified as Mahmud Muhammad Arab is said to be working for Radio 
Sahan in Mogadishu and was arrested while on duty near the main Mogadishu Isbahaysiga Mosque. 
The motive of his arrest is unclear but source say that the government forces arrested him and is 
being held at a police station in Mogadishu. The government forces are said to have roughed the 
journalist and even damaged his working equipment. 
The move comes as both the government forces and insurgents continue to violate the freedom of 
press and harass journalists. 
The minister of information, Dahir Muhammad Gelle, recently said that the government will ensure 
the security of journalist, however, harassment of journalists continues. 
Source: Radio Gaalkacyo (Gaalkacyo), in Somali 09 Jan. 2010; translated and quoted by BBC 
Monitoring 10 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-12   [EN]  

Kenya: Government renews assaults on Kenya’s media  
http://www.standardmedia.co.ke/InsidePage.php?id=2000000738&cid=4&  
The country’s robust media environment was sullen over the weekend as gains on media freedom 
dimmed after the gazettement of new laws meant to regulate broadcasting. 
It has emerged that the State launched the fresh assault on the media without consultations with 
critical stakeholders. Lawyers, media stakeholders and the public have termed the draconian 
regulations unlawful and insisted should be repealed. 
The Permanent Secretary in the Ministry of Information and Communications Bitange Ndemo said 
the Kenya Communications (Broadcasting) Regulations 2009 took effect from January 1 this year. 
Senior counsel Paul Muite said the laws are unconstitutional and against the freedom of the media 
as enshrined in the draft constitution. 
Muite said the Government was hiding under the guise of regulation to control the media. [...] 
Full report and source: The Standard Online (Nairobi), 11 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-12   [EN]  

Nigeria: NBC urged to relax radio, TV licence fees  
http://www.news.dailytrust.com/index.php?option=com_content&view=article&id=12397:nbc-
urged-to-relax-radio-tv-licence-fees&catid=1:latest-news&Itemid=119  
The Managing Director of Kano-based private radio station, Freedom Radio, Alhaji Farouk Dalhatu, 
has asked the National Broadcasting Commission (NBC) to reduce the licence fees charged for the 
establishment of private radio and television stations. 
Speaking to newsmen over the weekend in Kano, Dalhatu said the cost of acquiring the licence and 
the other subsequent charges discourage people from investing in the broadcast media. 
He stated that apart from the fee, the stringent measures for the establishment of a media 
broadcasting organisation “is too harsh for somebody to be able to meet and successfully come up 
with a media outfit that will run without any hitches.” 
He said the NBC should relax the current situation to allow more broadcasting houses to spring up 
and meet the challenges of the democratic process of the country. 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

12

Citing difficulties surrounding licence acquisition, Dalhatu, who is also the managing director of 
Freedom Express newspapers, noted that for five years, they had written for a license to establish 
a TV station but the NBC was yet to issue the licence. “We have met all the requirements, but they 
could not categorically point the reason why they denied us the license,” he said. Faruk said his 
radio station was not having any misunderstanding with the NBC, saying since they started 
operation some years ago, they had maintained cordial relationship with the commission. 
Source: Daily Trust (Kano), 11 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-13   [EN]  

Madagascar: National stations get new transmission mast funded by 
Radio Nederland in Anosy  
http://www.afridigital.net/index.html#top  
National stations RNM and TVM have a new transmission mast in the Anosy region funded by Radio 
Nederland. This news was announced by Nathalie Rabe, Minister of Communication, in a visit to 
Tolagnaro over the Christmas season. 
Rabe said that the transmission mast will be installed this month, ahead of legislative elections in 
March:”The existence of this new mast will make sure that the voting results will reach Anosy 
quickly… The same will also happen in other regions (on the island).” 
The visit allowed the Minister to discuss the communications problems of the Anosy region with the 
personnel of the national stations. Tolagnaro which he visited is surrounded by mountains with 
many villages which the new mast will now be able to reach. 
Source: Broadcast Balancing Act, Issue 70, 8 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-13   [EN]  

Uganda: Press Statement On the Opening of Ssuubi FM  
http://allafrica.com/stories/201001130775.html  
On the 11th September 2009, the Broadcasting Council suspended the operations of Ssuubi FM due 
its role in inciting the public to violence during the riots. 
The representatives of Ssuubi FM who have been holding discussions with the Council have 
acknowledged the gravity of the matter at hand and have since apologized for the misconduct of 
their staff and have in addition undertaken to comply with the minimum broadcasting standards 
and more generally, with the Electronic Media Act. 
The Broadcasting Council has henceforth lifted the suspension of the operations of Ssuubi FM this 
day 12th January 2010. 
We further note Ssuubi FM's commitment to working to ensure professionalism so that a similar 
situation does not occur. 
Source: The Independent (Kampala), 13 Jan. 2010 ; quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-13   [EN]  

South Africa: SABC Facing Shake-Up Over Next Six Months As New Board 
Takes Over  
http://allafrica.com/stories/201001120726.html  
The next six months are expected to see rapid change at the embattled SABC, including a review of 
its controversial content hub and the filling of vacant positions. This comes after the new board 
took over yesterday, alongside group CEO Solly Mokoetle. 
A source close to the board said the basic framework of the restructuring would be in place by the 
end of the financial year in March. 
A portion of the R200m announced by Finance Minister Pravin Gordhan in his medium-term budget 
speech in October last year to meet the SABC's short-term liquidity requirements has reportedly 
been set aside as a turnaround budget. 
The new board, led by chairman Dr Ben Ngubane and deputy chairman Felleng Sekha, has no easy 
task restructuring an organisation that has been plagued for the past few years by infighting and 
poor management. 
Among its other priorities will be servicing bank loans made possible by the R1,47bn Treasury 
guarantee to allow the SABC to settle debts and start afresh under its new board. 
The guarantee came with a requirement by the government that the broadcaster submit a detailed 
project plan committing it to explicit revenue targets and cost-cutting measures. 
The SABC's content hub, responsible for the procurement of programming, has raised the ire of 
independent producers. They claim it has been poorly managed and caused "major organisational 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

13

confusion between content procurement and channel transmission" - and delayed payment to 
producers. 
Of concern to many observers is that the hub, like some of the broadcaster's other departments, 
continued to hire people despite the SABC's dire finances, quadrupling in size over the past four 
years with no delivery improvement. 
The hub has also been found guilty of over-procuring. In 2008 it allegedly over- procured by R76m 
and saw a write-off of film stock of nearly R30m last year. 
The SABC will also be under pressure to fill senior positions. It has been operating without a 
permanent CE since Dali Mpofu left acrimoniously about two years ago - with a R12m payout from 
the interim board. 
The SABC is yet to fill other senior positions, including that of news CE, a position previously held 
by controversial veteran journalist Snuki Zikalala. It has not yet been filled, apparently because of 
political pressure inside the SABC around what is seen as a key position. 
A formal handover of duties from the interim board to the new board will take place tomorrow, 
when the media no doubt will pose questions about the Gobodo report and its observations on 
collusive tendering at the SABC. 
Source: Business Day (Johannesburg), 12 Jan. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-13   [EN]  

Gambia: Radio and Television Services Initiates Business Forum  
http://allafrica.com/stories/201001111272.html  
The Gambia Radio and Television Services (GRTS) Basse branch, has introduced a new programme 
called 'Business Forum' to its weekly radio broadcast schedule. 
The new programme will provide a forum for interaction among people in the business sector, and 
experts are optimistic that it would contribute to the fostering of a congenial business environment 
within Basse and environs. Speaking to the Daily Observer's URR correspondent, Nuha Badjie, 
manager of the radio programmes in GRTS Basse said the business forum is slated to be on air for 
one hour every Sunday from 10:30 am to 11:30 am. Describing the programme as the first of its 
kind to be aired by GRTS Basse, Badjie said the programme is basically aimed at targeting 
businesses in the market as well as create business mechanisms for the station in the Upper River 
Region. 
He observed that Basse is a business centre and that the forum will attract investors from different 
areas, as GRTS in Basse is a powerful station with its signals being received, and programmes 
heard, outside the country's borders, as far as countries such as Senegal, (Casamance), Guinea 
Bissau, and Guinea Conakry. "As the manager of the radio I believe that this programme will really 
boost our business and revenue system, " he said. While thanking the listeners and customers of 
the radio, Badjie stated that it belongs to every Gambian and that investing on it implies that one 
is doing it for his/her own benefit. He finally urged every Gambian to be amenable to the station as 
it serves the interests of the nation. 
Source: The Daily Observer (Banjul), 8 Jan. 2010; quoted by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-01-13   [EN]  

Somalia: Radio journalist wounded by stray bullet; freelancer arrested  
http://www.ifex.org/somalia/2010/01/11/adan_areys_injured/  
The National Union of Somali Journalists (NUSOJ) is concerned over the continuing violence 
directed toward journalists in Somalia following the wounding of a radio journalist in the town of 
Beletweyne, in the Hiran region, on 10 January 2010. 
Osman Adan Areys, a stringer for the Mogadishu-based SIMBA Radio and the Puntland station 
Daljir Radio, was injured by a stray bullet that hit his left arm above the elbow around 12:00 p.m. 
local time in the Koshin neighborhood, where fighting was going on according to local journalists. 
Areys was hit by a bullet while covering the fighting in Beletweyne between two rival Islamist 
militias seeking control of the town. "I was hit by a bullet in the upper part of my left hand and I 
am being treated at the hospital," Areys told NUSOJ. "I was covering the fighting that was going on 
here," he added. 
Areys received safety training from NUSOJ and the International News Safety Institute (INSI) to 
help him operate in a hostile environment. He is a member of the committee of NUSOJ's central 
branch. 
"We call on the warring sides to cease hostilities and respect the safety of journalists covering the 
conflict. While we hope for Osman Adan Areys' immediate recovery, we appeal to Somalia's warring 
sides in this period of a delicate political and security situation to be attentive to the need for 
journalists' access to areas of newsworthy events," NUSOJ secretary general Omar Faruk Osman 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

14

said. 
The situation remains terrifying for the media in Somalia, with constant news of journalists being 
wounded, arrested, beaten and targeted in other ways. Security forces of the transitional federal 
government arrested Mohamoud Mohamed Dahir, known as "Arab", a freelance journalist, after 
Friday prayers outside Mogadishu's solidarity mosque on 8 January and took him to a detention 
centre at Villa Somalia (the presidential palace). The mosque is close to the palace. The motive for 
the arrest is still unclear.  
Source: NUSOJ/IFEX, 11 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-14   [EN]  

DRCongo: Lubumbashi - Radio television channel closed over "tribal 
hatred"  
http://www.radiookapi.net/index.php?i=53&a=26085  
The building of the Wantashi radio television channel, broadcasting from Lubumbashi [southern 
Katanga province] is under surveillance by the national Congolese police since this Wednesday 
morning. According to the police commander who is leading the operation, the order came from the 
government in Kinshasa. The signal of Wantashi has also been cut, radiookapi.net reports. 
The building of the channel is surrounded by elements of the quick intervention police. The entries 
and exits are closed. An altercation even took place between employees of the RTV Wantashi and 
the police. The police inspector who arrived at the scene, diffused the tension. It is precisely at that 
moment that police proceeded to cut the signal of RTV Wantashi. 
Yesterday, Tuesday evening, the minister of communication of the central government announced 
on RTNC [Congolese National Radio Television] the decision to close the Wantashi channel for 
encouraged tribal hatred in its programme "opinion". According to the same authorities, the 
channel does not have documents authorizing its operations. 
The director-general of RTV Wantashi lamented the fact that the decision did not come from either 
the high media authority or from the national audio-visual observatory. 
As a reminder, the last episode of "opinion" was entitled "the regional sub-division of Katanga, new 
experience, new opportunity". 
Source: Radio Okapi (Kinshasa), in French 13 Jan. 2010; translated and distributed by BBC 
Monitoring 14 Jan. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-15   [EN]  

Zambia: Zambian Catholic Radio Maria "will remain non-political"  
http://www.postzambia.com/post-read_article.php?articleId=4322  
Radio Maria Zambia board president Martin Mwitumwa has said the Catholic run radio station would 
maintain its stance of being non-political. Speaking during the end of year party last Sunday, 
Mwitumwa said it was not only Radio Maria Zambia which had taken the stance of being non-
political but all Radio Maria stations across the world. 
"Our programming at Radio Maria is quite different from other stations because we are non-
political. I mean this is not Radio Maria Zambia alone but this is what the entire family of Radio 
Maria is saying. We have to be non-political," he said. 
Mwitumwa said the radio station faced challenges emanating from the financial recession last year. 
He said the station was in the process of fundraising to put repeater stations meant for the 
expansion programme. 
Mwitumwa said the station would put repeater stations in Petauke, Chama, Lundazi and Nyimba 
districts before the end of the year. 
"Once this is done and people are able to get the reception before the end of this year, we will 
cross over to Lusaka. We already have requests as far as Chirundu, as far as Lusaka, people in 
Lusaka are asking us to put up a radio station there," he said. 
Mwitumwa said the radio station was driven on the principle of volunteerism where people own the 
radio station. 
"We don't want people who have got all the necessary resources to come in and invest the money. 
Once that is done, then the vision... the principles will be compromised. This we don't want and we 
want the people who are the owners of the radio station to take part into this and this is why we 
want volunteers. That's why we have a number of volunteers that are producing programmes that 
are not only helping me but also the people who are out there," he said. 
Mwitumwa took over from Chief Justice Ernest Sakala as Radio Maria president last year. 
Source: The Post website (Lusaka), 12 Jan. 2010; quoted by BBC Monitoring 15 Jan. 2010  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

15

ALERT   FROM :   2010-01-15   [EN]  

Nigeria: Govt Worried Over Freedom Radio  
http://allafrica.com/stories/201001150624.html  
Kano state government and the state's based private radio station; The Freedom Radio's 
relationship has gone sour, following the government's decision to stop state ministries, agencies 
and local government councils from any deal with the radio station. 
In a s circular by the state government sent to all government agencies and ministries with 
reference number H1623T.1 of January 11th, 2010 said it has decided to suspend further relaying 
of programmes and activities by all its MDAs and functionaries at both state and local governments 
through the radio station. 
The copy of the circular which was made available to the management of the radio and THISDAY in 
Kano noted that the government has alleged some professional and ethical misdemeanor which 
have the implication of tainting the image and integrity of political office holders in the state and 
other individuals. 
Kano State government also alleged that the recent activities by the radio station portray 
indiscriminate airing of programmes aimed at attacking individuals without balancing, which it says 
negates the good ethic of journalism profession. 
The circular and letter signed by permanent secretary of the state ministry of information, Alhaji 
Nasidi Abdullahi and addressed to the general manager, Freedom Radio, emphasized that such a 
broadcasting outfit must join hands with government and well meaning individuals to ensure 
respect for the norms and values as well as religious and cultural sensitivities within which they 
operate. 
However, in its reaction, the management of Freedom Radio has withdrew their correspondents 
from both the governor's and deputy governor's offices, saying that their broadcasting station can 
be rated as the best in the country, in terms of cultural, religious and ethical conducts. 
In their reaction letter signed by the station's General Manager, Umar Sa'idu Tudun Wada, which a 
copy was made to THISDAY in Kano noted that the decision of the state government is unbecoming 
because there was no time when any government agency in the state communicate to it about its 
programmes or misconduct of any of its staffers. [...] 
Full report and source: This Day, 15 Jan. 2010; quoted and distributed by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [EN]  

Somalia: 4 journalists wounded in explosion attacks targeted to 3 FM 
radios in Galka’o town  
http://www.shabelle.net/  
At least four journalists have been wounded in north Galka’o town in Mudug region after 
unidentified gunmen attacked three local FM radio stations in the semi-autonomous region of 
Puntland, witnesses told Shabelle radio on Friday. 
Correspondents and witnesses in Galka’o town told Shabelle radio that the attack happened on 
Friday evening after unknown armed gunmen had targeted grenades to the radio stations in 
Galka’o town in north Somalia. 
The three radio stations attacked were Radio Voice of Mudug, Radio Galka’o and Radio Hobyo. 
Three journalists, two of them of Horn Cable Television and another reporter for Mudug Radio were 
injured in the centre of Radio Voice of Mudug. 
Another journalist has been injured as another bomb attack targeted to Hobyo Radio in the town 
after minutes when the previous attack occured. 
A grenade was also hurled to the station of Radio Voice of Mudug, but no casualties were reported 
in the attack. 
The reason of the attack is unclear so far and there is no group who claimed the responsibility of 
the blasts against the media in Galka’o town. 
There is no also comment from the semi-autonomous region of Puntland who is managing the 
region.  
Source: Shabelle Media Network website, 15 Jan. 2010 10:08:00 PM 

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [EN]  

Haiti: AMARC calls on community broadcasters to rally in support 
http://www.amarc.org/  
AMARC, the World Association of Community Radio Broadcasters, calls on community radio 
broadcasters worldwide to rally in support of the people of Haiti, following the massive earthquake 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

16

that has killed thousands of people and destroyed essential infrastructure. 
It is estimated one third of the country's 9 million population have been affected, tens of thousands 
have died and many more are injured and without adequate medical support. The earthquake has 
caused extensive damage to communication systems and other vital services. Among the many 
people directly affected are community media workers and their families. 
AMARC is conducting an urgent assessment of the status of community broadcasting in the areas 
affected and is working to mobilize resources and technical assistance. AMARC estimates that at 
least 12 community radio stations are located within the zones that have suffered the most severe 
earthquake destruction. The full extent of the impact is not yet known. 
AMARC is calling on community broadcasters to support the international relief effort by organizing 
airtime appeals and other activities, and to provide direct assistance to community broadcasters 
affected by the earthquake, including equipment donations and financial support. 
Even before this catastrophic disaster, Haiti faced enormous problems of transport and 
communications infrastructure, access to electricity and high rates of illiteracy. Community radio 
has developed, since 1992, as an essential part of Haiti's communications landscape, reaching the 
poorest communities and enabling their participation in development. 
Community media have a vital role to play in times of emergency and disaster. The restoration of 
communications infrastructure will be an essential priority of the humanitarian emergency response 
effort. AMARC will be working, in partnership with local community radio organizations in Haiti, to 
support the reconstruction of community broadcasting services. 
For contact details of the major relief agencies and to make offers of equipment, technical support 
or other assistance for community radio in Haiti please visit AMARC wbsite. 
Source: AMARC International secretariat (Canada), 16 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [EN]  

Malawi: State-controlled broadcaster bans local artist's music  
http://www.ifex.org/malawi/2010/01/14/broadcaster_bans_musician/  
The Malawi Broadcasting Corporation (MBC), a state-controlled broadcaster, has banned the latest 
album of the country's celebrated musician Lucius Banda, from enjoying airplay on the station's 
airwaves. 
The album, known as "Fifteen Fifteen", takes a critical look at the current political developments 
taking place in the country. Speaking to Capital Radio on 6 January 2010, the Acting Controller of 
Programmes at MBC, David Kamkwamba, said the station was only following its editorial policy by 
banning Banda's music. "MBC is guided by its editorial policy and we are at liberty to choose what 
material to broadcast on the station," he said. 
In one of the songs in the album, the musician calls upon the old guard in all the country's political 
parties to pave way for new blood. Banda also accuses the incumbent president, Dr. Bingu wa 
Mutharika, of political appeasement by appointing people into various positions based on their 
political inclinations and places of origin. Mutharika, who is a Lhomwe by tribe, is accused of 
favoring Lhomwe people. 
When asked for comment by "The Daily Times" newspaper, Banda replied "these are the very 
things we are saying... need to change. We want to bring a generation that will not be worshipped, 
a generation that will stop thinking 'what will my boss say'." 
Banda has several albums to his credit including "Son of a poor man", "Unity", "Survivor", "Cease 
Fire", "Down Babylon" and "Freedom". He is one of the few musicians who took a stand against the 
one-party system of government in 1993.  
Source: MISA/IFEX, Ifex Website, 14 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [EN]  

DRCongo: Radio journalist interrogated after call-in show airs critical 
views  
http://www.ifex.org/democratic_republic_of_congo/2010/01/14/shabani_interrogated/  
JED is outraged by the threats and harassment experienced by a journalist in Kasongo, located 250 
km from Kindu, capital of the province of Maniema in eastern DR Congo, at the hands of the 
province's authorities. JED urges the authorities to put an end to these practices and assure that 
the media can continue to work freely and without fear for their safety. 
According to information obtained by JED, Modeste Shabani, a journalist with Radio Sauti ya Mkaaji 
(Voice of the Farmer) based in Kasongo, was summoned and questioned for nearly two hours on 
11 January 2010 by Banamuwere Sikira, territorial administrator of Kasongo. 
This summons was preceded by several phone calls and anonymous messages with threats against 
Shabani following the broadcast on the evening of 10 January of the programme "Expression 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

17

citoyenne" (Citizen expression). 
During this open line call-in show, to which a number of political figures and members of civil 
society contributed, the participants put forward a negative assessment of the provincial 
government's actions. The following day, Shabani received a phone call from Banamuwere Sikira 
inviting the journalist to come to his office that afternoon. A few hours later, a provincial 
government employee called the journalist to warm him that a "conspiracy" was being mounted 
against him. Shortly thereafter, a Congolese national police officer whom he met on the street told 
Shabani the provincial authorities did not appreciate his programme's content. 
Contacted by JED at the end of his interrogation at the territorial administration, Shabani confirmed 
the threats and said that he explained himself at length over the offending programme's contents 
and the remarks made by contributors. "The territorial administrator did not consider the 
programme's content to be defamatory so he let me leave, while telling me to pay attention next 
time since 'not all truths are good to speak about,'" he concluded.  
Source: JED/IFEX, Ifex website, 14 Jan. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [EN]  

Malawi: Two individuals arrested for allegedly operating illegal radio 
station  
http://www.ifex.org/malawi/2010/01/13/police_shut_down_station/  
11 January 2010 - Police in the Kasungu district have arrested two men on suspicion that they 
were operating a radio station without a licence from the Malawi Communications Regulatory 
Authority (MACRA), the country's communications regulatory body. 
This is the second time in four months the police have closed down a pirate radio station, the first 
one being Pachikweza Radio, located in Soza Village, Mulanje district, in the southern part of 
Malawi. 
The police publicist for the central region, John Namalenga, said the suspects, Anthony Masiku (29) 
and Francis Chapotera (30), were allegedly operating a radio station known as Rhodes FM around 
the border between the Kasungu and Dowa districts in central Malawi. The police further said the 
two suspects were broadcasting advertisements, football commentaries and condolence messages. 
The police have confiscated microphones, a transmitter and cassette tapes from the premises of 
the alleged radio station. 
Should the two suspects be convicted, they will either be fined MK300,000 (approx. US$2,140) or 
risk ten years in prison with hard labour. 
In October 2009, the police arrested Gabriel Kondesi (21) for operating a radio station without a 
license. Sympathisers, however, came to his rescue and got him out of jail. Kondesi has since 
enrolled at the Kaphuka private school after he was given a scholarship to continue with his 
studies.  
Source: MISA 11 Jan. 2010, posted on IFEX website, 13 Jan. 2010  
 

Nouvelles 
ALERT   FROM :   2010-01-02   [FR]  

Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est 
harcelé par la police  
http://www.rsf.org/Un-journaliste-accuse-de.html  
Reporters sans frontières dénonce les convocations répétées de la police ougandaise à l’encontre 
d’Angelo Izama, journaliste d’investigation et analyste politique pour le quotidien indépendant Daily 
Monitor et la station KFM. Le 29 décembre 2009, il a dû se présenter à la police pour la troisième 
fois en l’espace d’une semaine. Le journaliste est inquiété pour avoir prétendument "diffamé" le 
président Yoweri Museveni. [...] 
Texte complet et source: Reporters Sans Frontières, 30 déc. 2009  

 
NEWS   FROM :   2010-01-04   [FR]  

RDC: Des journalistes à l’école de la gouvernance démocratique  
http://www.dia-afrique.org/suite.php?newsid=14154  
Une quarantaine de journalistes dont 25 de l’audiovisuel et 15 de la presse écrite à l’œuvre à 
Kinshasa viennent de suivre une formation sur la gouvernance démocratique assurée par le 
Programme des Nations Unies pour le Développement, Pnud en sigle. 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

18

Encadrés essentiellement par des experts et/ou des personnes ressources du Programme 
‘Gouvernance et de l’unité de communication du Pnud, les journalistes ont été sensibilisés sur leur 
rôle dans la promotion de la gouvernance démocratique et ont renforcé leurs capacités dans ce 
domaine particulier. A l’issue de cette session de formation, les professionnels des médias ont 
assuré être à même d’identifier des thèmes et messages qui peuvent soutenir la campagne de 
promotion de la gouvernance. Pour ce faire, ils se sont constitués en réseau et vont définir des 
modalités de collaboration entre le Pnud et les différents volets du Programme Gouvernance. Dans 
cadre, les journalistes du réseau veulent informer, sensibiliser, plaider, éduquer et former les 
populations sur les enjeux et défis de ce Programme ‘Gouvernance’. [...] 
Texte complet et source: D.I.A. (Kinshasa), 28 Dec. 2009  

 
NEWS   FROM :   2010-01-04   [FR]  

Côte d'Ivoire: L'Onuci offre du matériel à Djuablin FM 
http://www.onuci.org/spip.php?article3115  
L'Opération des nations unies en Côte d'Ivoire (Onuci), a inauguré le mardi 29 décembre dernier, la 
radio communale d'Agnibilékrou, baptisée Djuablin FM. Cette radio selon le site de l'Onuci, a été 
rééquipée en matériel de pointe d'une valeur de 8 millions de francs cfa. La cérémonie s'est 
déroulée en présence des autorités politiques, administratives et du roi, sa majesté Nanan Agnini 
Bilé II. 
L'équipement de la radio communale d'Agnibilékro se situe dans le cadre du programme des 
projets à impact rapide l'onuci. La demande a été formulée par le roi, sa Majesté Nanan Agnini Bilé 
II, au chef de l'Onuci, YJ Choi lors de sa visite à Agnibilékrou en 2008. 
M. Cheikh Touré de la Division de l'Information publique de l'Onuci, représentant le chef de l'Onuci 
a noté le rôle important que joue la radio dans le renforcement de la cohésion sociale, dans la 
promotion de la culture de la paix et surtout en faveur un environnement électoral apaisé. Il a 
invité les animateurs du Djuablin FM à être les relais et surtout les ambassadeurs de la paix. « 
Durant cette période électorale, vos propos doivent concourir à apaiser les coeurs et les esprits, 
vos efforts quotidiens permettront à la Côte d'Ivoire de connaître des élections dans un climat de 
confiance, de tolérance, de stabilité et de paix », a-t-il indiqué. 
Pour sa part le directeur de Djuablin FM, Boigniny Kouassi a exprimé sa reconnaissance à l'Onuci 
pour ce soutien financier «Au lancement des premières émissions, nous couvrions difficilement la 
commune ; depuis l'acquisition du matériel offert par l'Onuci, désormais, nous couvrons 
entièrement le département d'Agnibilékrou et allons même légèrement au-delà »a fait observer le 
premier responsable de cette radio de proximité. 
Source: Fraternité Matin (Abidjan), 03 janv. 2010 citant ONUCI 30 Dec. 2009  

 
NEWS   FROM :   2010-01-04   [FR]  

Algérie: Une campagne nationale de prévention routière vient d\'être 
lancée par la Radio nationale  
http://fr.allafrica.com/stories/201001041182.html  
La Radio nationale s'engage dans la prévention et la lutte contre les accidents de la route. Pour ce 
faire, toutes les chaînes nationales et thématiques ainsi que les radios régionales, dont le nombre 
atteindra 46 d'ici février, ont lancé, dès le 1er janvier de cette nouvelle année une campagne 
nationale de prévention routière qui durera jusqu'au 31 décembre 2010. 
Cette campagne, qui a pour objectif de contribuer à réduire au maximum le nombre d'accidents de 
la route et des victimes de la circulation routière, en constante augmentation ces dernières années, 
associera plusieurs partenaires, en l'occurrence des ministères, la Gendarmerie et la Sûreté 
nationales, la Protection civile, les assurances, les concessionnaires automobiles et le mouvement 
associatif. Sensibiliser les citoyens aux dangers de la route, contribuer à faire baisser les pertes 
financières et matérielles dues aux accidents de la route figurent au programme de cette opération 
qui sera appuyée par des spots appelant à la vigilance et au respect du code de la route. Ces 
derniers seront diffusés six fois par jour par l'ensemble des chaînes de la radio nationale. 
Par ailleurs, une rubrique quotidienne de 5 minutes diffusera, a-t-on appris hier, au moment de 
grande écoute, des conseils pour «éveiller les consciences des usagers de la route et faire l'analyse 
des accidents survenus». D'autre part, le planning de la campagne comporte aussi une émission 
hebdomadaire de jeux, sous forme de questions-réponses, portant sur la connaissance du code de 
la route et sur la nécessité de son respect. [...] 
Texte complet et source: La Tribune (Alger), 4 déc. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

19

ALERT   FROM :   2010-01-06   [FR]  

Ouganda: Un journaliste accusé de diffamation envers le Président est 
harcelé par la police  
http://www.ifex.org/uganda/2010/01/05/izama_harassed/fr/  
Reporters sans frontières dénonce les convocations répétées de la police ougandaise à l'encontre 
d'Angelo Izama, journaliste d'investigation et analyste politique pour le quotidien indépendant 
"Daily Monitor" et la station KFM. Le 29 décembre 2009, il a dû se présenter à la police pour la 
troisième fois en l'espace d'une semaine. Le journaliste est inquiété pour avoir prétendument 
"diffamé" le président Yoweri Museveni. 
Texte complet et source: IFEX, 05 janv. 2009, citant RSF (Paris)  

 
NEWS   FROM :   2010-01-06   [FR]  

Cameroun: Adoum Mahamat Ahmet - Maîtrise du micro, en baladeur  
http://fr.allafrica.com/stories/201001060137.html  
Le nouveau rédacteur en chef de Bbc Afrique est un produit de l'Essti de Yaoundé. [...] Cet 
originaire du centre du Tchad a été promu rédacteur en chef de la branche africaine de langue 
française de la Bbc le 2 octobre dernier. Cette promotion intervient au moment où cette radio 
britannique a entamé son démembrement pour se rapprocher de ses auditeurs dans chaque zone 
géographique où sa couverture est assurée. [...] 
C'est un professionnel pétri d'expérience qui va diriger la rédaction africaine de la radio 
britannique. Sans se donner la grosse tête il dit : «ma progression est normale ; je suis à la Bbc 
depuis 5 ans ; je mène une progression normale ; lorsqu'on a ouvert le poste, il y avait de bons 
candidats, ce n'était pas gagné d'avance.» 
Le nouveau Rec a 12 journalistes à Londres ; il en aura 18 à Dakar, sans compter de centaines de 
correspondants et pigistes éparpillés sur les 5 continents. Coordonner tout ce monde n'est pas une 
tâche aisée, mais il est à la hauteur de la charge. A ses moments perdus, Adoum pense à ses amis 
: Jean Nta à Bitang, Julienne Avomo, Norbert Eloundou Engama, Haman Mana. Il pense aux 
sophismes du Bontologue qu'il croyait par erreur avoir quitté ce monde. «Les joutes oratoires 
caractéristiques des étudiants de Ngoa Ekellé, le jazz qui soude quand la bourse tarde à tomber, 
les collines vertes de Yaoundé», tout cela manque au Rec. Bon vent ! 
Texte complet et source: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 5 janv. 2010: repris et distribué par 
allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-01-07   [FR]  

RDC : Bas-Congo, 3 radios communautaires membres du REMACOB 
menacées de fermeture  
Les Radios Télé Kintuadi II, III et IV, membres du REMACOB (Réseau des Médias Associatifs et 
Communautaires du Bas-Congo), installées respectivement à Mbanza-Ngungu, Matadi et Boma 
dans la province du Bas-Congo (RDC), sont menacées de fermeture pour non payement de 
récépissé (le document officiel d’autorisation que délivre le Ministère de la Communication et des 
Médias). 
Dans une lettre datant du 2 décembre 2009 , le Chef de Division Provincial du Ministère de tutelle 
somme les trois radios de verser chacune 5.000$ Us (cinq mille dollars Us), montant exigé pour 
l’obtention de ce document, faute de quoi toutes les trois chaînes seront fermées avant la mi-
janvier 2010. 
Ces stations ne sont pas en mesure de le payer vu la précarité dans laquelle elles évoluent. 
Le REMACOB juge ce montant exorbitant et prohibitif ajoutant par ailleurs que ceci n’est qu’un cas 
parmi tant d’autres. 
En RD Congo, jusqu’à ce jour, aucune loi ne régit les radios communautaires. Elles sont assimilées 
aux médias privés commerciaux. Aussi, faut-il mentionner à coté du document évoqué supra, une 
kyrielle d’autres, un dédale de taxes et des tracasseries administratives incommodes. matériels et 
en dispensant diverses formations. 
Source : communiqué d’INFORMORAC/ RDC, 07 janv. 2010  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

20

NEWS   FROM :   2010-01-08   [FR]  

Madagascar: Roger Randriamisata : « La radio Fahazavana ouvre les 
yeux aux fidèles »  
http://www.lexpressmada.com/index.php?p=display&id=32663  
Madagascar: Ce pasteur au sein de l'Eglise reformée FJKM justifie la position tenue par la radio 
Fahazavana par rapport à la situation politique dans le pays 
 
interview 
Q. - Ne pensez-vous pas que la radio Fahazavana abuse les fidèles de l'Église FJKM avec ses prises 
de position ? 
R. - Je tiens à souligner tout d'abord que je ne détiens aucune responsabilité au sein de la radio 
Fahazavana. Personnellement, je ne pense pas que cette radio appartenant à la FJKM trompe les 
fidèles de l'Église. Les règles du jeu sont claires. La radio Fahazavana dénonce l'injustice. Ses 
journalistes agissent de façon analogue à leurs confrères des autres stations. Leur façon de 
travailler est tout à fait normale. Tous les chrétiens de la confession comprennent bien la situation. 
[...] 
Texte complet et source: L'Express de Madagascar (Antananarivo), 8 janv. 2010  

 
RESOURCE  FROM :   2010-01-08   [FR]  

Tunisie: La revue "La Radio" traite de la "proximité" à la radio  
http://fr.allafrica.com/stories/201001060687.html  
La revue mensuelle La Radio, éditée par la Radio tunisienne, traite, dans son numéro 17 qui vient 
de sortir, du concept de la proximité à la radio. 
Le thème principal évoqué par la revue se présente sous forme de point de vue sous le titre: «Les 
radios régionales sur le Net : une autre dimension de la proximité?». Il s'agit en fait d'une réflexion 
entre communicateurs et intellectuels qui a eu lieu, il y a une année, autour du thème de la 
question de la proximité à la radio, une notion qui a été rattachée en particulier aux radios 
régionales, pour plusieurs considérations. 
Les intervenants et les responsables des radios de Gafsa, de Monastir, du Kef, de Sfax et de 
Tataouine avaient alors mis en exergue la centralité du concept de proximité et de pertinence dans 
leur travail. De leur point de vue, «une radio régionale doit être une radio de proximité, une radio 
appelée à répondre à des attentes spécifiques, celles de l'agriculteur, du supporter, du jeune 
demandeur d'emploi, de l'artiste, des investisseurs, des associations ». 
Ainsi, aujourd'hui, les différentes radios tiennent à être sur Internet et le sont effectivement. Elles 
sont captées aussi bien en Tunisie qu'en dehors de nos frontières. Une station radio prend une 
autre dimension quand l'auditeur est à des milliers de kilomètres de sa ville natale ou de la ville où 
il est installé. Elle procure de ce fait un rapprochement, une incitation à mieux explorer les 
richesses spécifiques de chaque région et une opportunité à rapprocher les uns aux autres. 
La diffusion sur le Net des radios régionales permet de toucher un public plus large en vue de le 
fidéliser. Elle permet également de tenir compagnie à son auditeur même quand il est sous 
d'autres cieux, même à des milliers de km. La revue a, par ailleurs, traité du rôle de la radio 
lorsqu'elle veut se mettre au service des causes humanitaires, comme, par exemple, la 
sensibilisation au don d'organes. La Radio relate ainsi l'histoire d'un donneur exceptionnel qui a fait 
don d'un rein à un inconnu. N'ayant pas pu sauver sa fille pour cause d'incompatibilité, il fit don 
d'une partie de lui-même à l'humanité. 
Texte complet et source: La Presse (Tunis), 6 janv. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-08   [FR]  

Madagascar: Les enfants à l’antenne avec J-Kely  
http://www.lexpressmada.com/display.php?p=display&id=32603  
Un nouveau divertissement à la radio à partir de ce jour. L’émission J-Kely, produit par des enfants 
et pour les enfants, promet un quart d’heure de détente absolue sur la RTA 102 FM. 
 
Passer à la radio est une expérience enrichissante que tous les enfants rêvent de réaliser un jour. 
Les élèves des classes CM1 et CM2 de l’Ecole française d’Ampandrianomby ont la chance de le faire 
grâce à l’émission hebdomadaire J-Kely, diffusée tous les mercredis à 19 h sur la radio RTA. 
Chaque semaine, six enfants se relayent pour animer l’émission pendant de 15 minutes. Un travail 
d’orfèvre grâce aux techniques radiophoniques que les élèves ont assimilées avant de se lancer 
dans cette expérience inoubliable. 
Habillés de T-shirts noirs portant le logo de l’émission, les six premiers membres de l’équipe, d’une 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

21

moyenne d’âge de 10 ans, sont prêts à donner le meilleur d’eux-mêmes pour divertir tous les 
enfants. [..] 
Texte complet et source: L'Express de Madagascar online, 6 janv. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-08   [FR]  

RDC: Bandundu : sans téléphone, sans radio, Bagata coupé du monde  
http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php5?view=articles&action=voir&idArticle=1633  
Le territoire de Bagata à 500 km au nord-est de Kinshasa est coupé du monde : pas de téléphone 
mobile, pas de radio ni de télévision. Pour communiquer même avec le chef-lieu de province, les 
habitants n'ont que la vieille phonie de campagne… ou les pieds des messagers. [...] 
 
Les paysans en payent le prix fort 
Bagata qui est à 135 km de Bandundu, chef-lieu de la province et à un peu plus de 500 km de 
Kinshasa, est ainsi coupé du reste du pays. A l’exception de quelques radios étrangères suivies sur 
ondes courtes, on n’y capte ni la radio nationale (publique) ou provinciale, ni la télévision et 
aucune radio communautaire n’y est installée dans un pays qui en compte plus de 200. Le 
téléphone mobile qui a gagné de nombreux villages dans d’autres provinces du pays, reste ici un 
rêve. En 2009, une entreprise de télécommunication avait promis d’y installer une antenne relais. 
"Ils ont acheté une concession et posé la première pierre. Mais rien n’est encore fait", constate 
avec regret Patesa Lotin, un commerçant de la place. "Ils pensent que nous ne sommes pas 
capables d’acheter des téléphones et de les créditer. Qu’ils viennent, ils seront satisfaits", implore 
Anicet Mfunguni, un notable. 
Du coup les populations locales ne suivent pas la marche des affaires du pays. Ils ignorent 
notamment presque tout du dollar, la devise reine qui commande les échanges commerciaux dans 
le pays et ne connaissent que la monnaie nationale, le franc congolais. "Nous vendons nos produits 
agricoles à vils prix que nous imposent ceux qui viennent de la ville, se lamente Soper Betena, une 
paysanne. Ils achètent un sac d’arachides de 50 kg à 4000 Fc (4,4 US$) et le revendent 10 fois 
plus cher au marché de Kinshasa." 
Région à vocation agricole comme la plupart de territoires de cette province, les paysans du de 
Bagata (plus de 750 000 habitants sur une étendue de 17 776 km²) produisent en effet manioc, 
maïs, arachides, sésame… Mais les routes pour évacuer ces produits vers les centres urbains, jadis 
entretenues par des cantonniers payés par l’Etat, sont aujourd’hui à l’abandon. Selon l’expression 
d’un voyageur désabusé, les 135 km qui séparent Bandundu de Bagata sont devenus une "piste 
des chasseurs". "Il faut 24 heures pour les parcourir en véhicule 4x4 au lieu de 2 heures comme 
dans le temps. C’est tout un calvaire." [...] 
Texte complet et source: Syfia Grands Lacs, 07 janv. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-09   [FR]  

Madagascar: Radio Fahazavana, le directeur et un journaliste placés 
sous mandat de dépôt  
http://www.madagascar-tribune.com/Le-directeur-et-un-journaliste,13339.html  
Le Directeur de radio « FAHAZAVANA », Didier Ravoahangiarison et un journaliste en la personne 
de Lolo Ratsimba, un des responsables de l’émission « Ampenjiky » sont placés sous mandat de 
dépôt. Quant au deuxième journaliste, John Raoly, il a bénéficié d’une liberté provisoire. Le monde 
de la presse en général, ainsi que l’église protestante FJKM en particulier, se trouvent renforcés 
dans leur crainte d’un certain harcèlement contre la radio Fahazavana et l’église FJKM. 
Les motifs qui ont abouti à ces incarcérations sont, selon des sources proches des victimes de cette 
décision du Parquet, de supposées collusions avec les événements qui se sont produits à Ampahibe 
voici quelques jours, quand des soldats ont tenté de se mobiliser pour répondre à une prétendue 
rébellion ou mutinerie à la caserne du Régiment d’appui et de soutien (RAS). Apparemment, ces 
responsables de la radio Fahazavana seraient impliqués dans cette affaire qui porte atteinte à la 
sureté de l’Etat selon d’autres sources. 
La situation ne peut laisser la presse indifférente et nombre de journalistes n’ont pu s’empêcher 
d’exprimer leurs inquiétudes alors que d’autres estiment que de telles intimidations et 
incarcérations sont inadmissibles. Certains interpellent même le président du parti PFM, Pierre 
Tsiranana et d’autres chefs politiques. Ils ont en leur temps crié que « toucher aux journalistes et à 
la presse c’est tirer sur la démocratie ! » 
Source: Madagascar Tribune.com (Antananarivo), 09 janv. 2010  

 
  



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

22

ALERT   FROM :   2010-01-11   [FR]  

RDC: A Kasongo, un journaliste passe deux heures d’interrogatoire  
http://www.jed-afrique.org/fr/index.php?option=com_content&task=view&id=997&Itemid=9&id_alerte=852  
Un journaliste passe deux heures d’interrogatoire dans le bureau de l’Administrateur du territoire  
Journaliste en danger (JED) est outré par les menaces et le harcèlement dont est victime un 
journaliste à Kasongo, territoire situé à 250 Kms de Kindu, capitale de la province de Maniema à 
l’Est de la RDC de la part des autorités politico administratives de cette province. JED demande 
instamment à ces autorités de mettre fin à ces pratiques et de s’assurer que les médias continuent 
de faire leur travail en toute liberté et sécurité. 
Selon les informations recueillies par JED, Modeste SHABANI, journaliste à la Radio SAUTI ya 
MKAAJI, une station émettant à Kasongo a été convoqué et entendu, lundi 11 janvier 2010, 
pendant près de deux heures par M. BANAMUWERE SIKIRA, administrateur du territoire de 
Kasongo. 
Cette convocation a été précédée par plusieurs appels téléphoniques et des messages anonymes 
de menace contre Shabani à la suite de la diffusion, dimanche 10 janvier dans la soirée de 
l’émission « Expression citoyenne ». 
Au cours de cette émission à téléphone ouvert qui recevait quelques acteurs politiques, et des 
membres de la société civile, les participants ont dressé un bilan négatif de l’action du 
gouvernement provincial. Dès le lendemain de cette émission, le journaliste a reçu un appel 
téléphonique de M. BANAMUWERE l’invitant de se présenter, dans l’après-midi, dans son bureau. 
Quelques heures après, c’était le tour d’un employé du gouvernorat de la province d’appeler le 
journaliste pour l’avertir qu’il y a une « cabale » qui est entrain d’être montée contre lui. Quelques 
instants après, un officier de la Police nationale congolaise rencontré sur la route a dit à Shabani 
que les autorités provinciales n’ont pas apprécié le contenu de son émission.  
Contacté par JED à l’issue de son interrogatoire à l’Administration du territoire, Modeste Shabani a 
confirmé les menaces et déclaré qu’il s’était expliqué longuement sur le contenu de l’émission 
incriminée et les propos tenus par les intervenants. « L’administrateur du territoire n’a pas jugé le 
contenu de l’émission diffamatoire, c’est alors qu’il m’a laissé partir tout en me disant de faire 
attention pour la prochaine fois, car toute vérité n’est pas bonne à dire », a-t-il conclu.  
Source: Journaliste en Danger (Kinshasa), 11 janv. 2010  

 
NEWS   FROM :   2010-01-12   [FR]  

Burkina Faso: Conseil supérieur de la communication - Africa N°1 : Le 
divorce  
http://www.lefaso.net/spip.php?article34844  
Le Conseil supérieur de la communication (CSC) suspend les programmes de la Radio Africa N°1 au 
Burkina Faso. La raison, Africa N°1 n’est pas en règle vis-à-vis de l’article 3 du décret N°2009-
0033/CSC/CAB du 17 septembre 2009 de la Constitution burkinabè. 
Suivant cet arrêté, « toute société basée ou non au Burkina et qui diffuse en continu sur le 
territoire national des programmes étrangers de radiodiffusion sonore et télévisuelle » est 
assujettie au paiement d’une contribution financière dont le montant est fixé par l’arrêté en 
question. Etant donné que Africa N°1 n’a pas satisfait cette obligation depuis 2007, et après 
plusieurs mise en garde, le CSC a donc décidé le 15 septembre 2009, lors de la délibération du 
Collège des conseillers, de suspendre la diffusion de ses programmes sur le territoire burkinabè. La 
mesure, qui est entrée en vigueur au mois de décembre dernier, rend également caduque, la 
convention de concession de service public signée entre le CSC et ladite radio. 
Source: Fasozine (Ouagadougou), 12 janv. 2010, repris par lefaso.net  

 
ALERT   FROM :   2010-01-13   [FR]  

Madagascar - Les journalistes réclament la libération de leurs confrères 
emprisonnés  
http://fr.allafrica.com/stories/201001120582.html  
Les journalistes malgaches réunis ,le lundi 11 janvier à Antananarivo, ont demandé la libération de 
leurs collègues de la Radio Fahazavana arr^ùetés dans le sillage de la tentative de mutinerie dans 
une caserne le 28 décembre dernier. 
Lôlô Ratsimba et de Didier Ravoahangiarison, deux journalistes de la Radio Fahazavana ont été 
arrêtés et placés sous mandat de dépôt à la prison d'Antanimora. Leur arrestation fait suite à la 
tentative de mutinerie qui avait récemment eu lieu dans une caserne à des Forces armées 
malgaches à Antananarivo, au petit matin du 28 décembre dernier. 
Lolo Ratsimba est accusé d'avoir été présent à la Caserne, vers 5h30 le jour de la mutinerie,. Il lui 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

23

est aussi reproché d'avoir interviewé l'adjudant-chef Daniel Ratsimihafindramanana, qui était à la 
tête du groupe des mutins. Didier Ravoahangison , le directeur de la Radio Fahazavana doit lui 
répondre d'avoir autorisé la diffusion de l'information relative à la mutinerie sur les ondes de sa 
radio. 
La Radio Fahazavana appartient à l'église protestante réformée FJKM dont le vice-président est 
Marc Ravalomanana, le président de la République déchu. 
Le 22 décembre, Nathalie Rabe, ministre de la Communication, avait ordonné la suspension du 
journal parlé et d'une émission de la Radio Fahazavana.Toutefois, celle-ci a été levée après une 
protestation de la FJKM. 
Les journalistes qui sont réunis, le lundi 11 janvier, ont réclamé la libération immédiate de leur 
confrère. Ils ont fait circuler une pétition qu'ils ont pu remettre à la ministre de la Justice, dans 
l'après midi après des tracasseries administratives. 
Source: L'Express (Port Louis), 12 janv. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-13   [FR]  

Sénégal: Selou Bâ, nouveau directeur de la Rmd  
http://fr.allafrica.com/stories/201001120511.html  
Le nouveau directeur de la Radio municipale de Dakar (Rmd), Sélou Bâ, affiche ses ambitions : 
aider les populations à comprendre les enjeux de la décentralisation, les compétences transférées, 
avec une démarche de proximité et un vocabulaire accessible à tous. 
Le 14 décembre 2009, Thierno Mouhamed Sélou Bâ a été installé comme nouveau directeur de la 
Radio municipale de Dakar (Rmd), suite à un appel à candidature. Il est titulaire d'un diplôme 
d'études supérieures en Journalisme de l'Université d'Etat Lomônossov de Moscou, grâce à un 
partenariat entre le Centre de formation et de perfectionnement en journalisme (Cfpj) de Paris, 
l'Institut français de presse (Ifp) et cette école moscovite. Depuis son retour au Sénégal, il a 
travaillé à Sud Fm, de 1996 à 2006, aussi bien à la rédaction centrale qu'au niveau des stations 
régionales de Kaolack et Diourbel avant de diriger Sud Banlieue. De 2006 à 2007, il a été rédacteur 
en chef de la radio Sen Info.[...] 
Texte complet et source: Le Soleil (Dakar), 12 janv. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2010-01-13   [FR]  

Tanzanie/RDC: Un jeune réfugié congolais remporte un prix pour une 
émission radio  
http://fr.allafrica.com/stories/201001110001.html  
Un réfugié congolais de 16 ans a reçu le Prix international de la paix pour les enfants pour 
l'émission pour enfants qu'il anime sur Radio Kwizera, dans un camp de réfugiés en Tanzanie, a 
indiqué le Fonds des Nations Unies pour l'enfance (UNICEF). 
Baruani Ndume a reçu le prix des mains du lauréat kényan du Prix Nobel de la Paix, Wangari 
Maathai, lors d'une réunion organisée à La Haye, aux Pays-Bas. Ce prix, organisé par KidsRights, 
une fondation néerlandaise, s'accompagne d'un don en espèces d'environ 144.000 dollars à 
consacrer à des projets liés au travail du lauréat. 
« Je suis si heureux d'avoir gagné ce prix et que l'on reconnaisse mon travail et mes efforts avec le 
programme de la radio des enfants. Je vais continuer à m'assurer que les gens entendent, 
apprennent et comprennent la question des droits de l'enfant, » a déclaré Baruani. 
C'est la première fois que ce prix est décerné à un enfant réfugié. Le jury a estimé que Baruani 
s'était fait le champion des droits des enfants d'une manière extraordinaire et « dans des 
circonstances impossibles » au cours de son travail pour le programme Enfant pour Enfant 
(Children for Children, C4C) sur Radio Kwizera, une station de radio pour les réfugiés en Tanzanie. 
Baruani a perdu ses parents alors qu'ils fuyaient la violence en République démocratique du Congo 
et il vit dans des camps de réfugiés en Tanzanie depuis l'âge de sept ans. 
L'UNICEF, en collaboration avec le Haut Commissariat des Nations Unies pour les réfugiés (UNHCR) 
et d'autres partenaires, soutient l'émission hebdomadaire C4C qui a commencé à être diffusée en 
mars 2008 pour aider à promouvoir les droits de l'enfant tout en encourageant la participation des 
enfants à l'ensemble du processus. 
C4C compte actuellement 22 enfants bénévoles pour le programme au camp de réfugiés 
Nyarugusu à Kasulu, au nord-ouest de la Tanzanie et ils sont tous étudiants à temps plein. 
Chaque dimanche après-midi, deux jeunes animent l'émission C4C et ils invitent leurs camarades à 
venir parler de leurs préoccupations telles que le manque de lits dans les hôpitaux, la mauvaise 
qualité des établissements de santé ou les frais de scolarité excessivement élevés. 
Le programme de radio C4C a aussi permis de réunir des enfants avec des membres de leur famille 
dont ils avaient été séparés au cours des fuites pendant la guerre. C4C a également travaillé pour 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

24

favoriser l'inscription de plus d'enfants à l'école locale et sensibiliser davantage les populations aux 
problèmes de la traite des enfants, du VIH et autres, et les inciter à intervenir. 
Le représentant de l'UNICEF en Tanzanie, Heimo Laakkonen, a déclaré que Radio Kwizera jouait un 
rôle important en faveur d'un changement positif de la société et des comportements dans les 
camps de réfugiés et les communautés d'accueil. 
Baruani dit qu'il aimerait voir C4C se développer et atteindre d'autres régions de la Tanzanie, afin 
que tous les enfants, parents et enseignants puissent être formés aux questions des droits de 
l'enfant. Il dit qu'une fois qu'il aura fini ses études, il aimerait continuer à travailler dans le monde 
de la radiodiffusion. 
Source: United Nations (New York), 8 janv. 2010; repris et distribué par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2010-01-13   [FR]  

RDC: Lubumbashi : RTV Wantashi fermée, son signal  
http://www.radiookapi.net/index.php?i=53&a=26085  
Le bâtiment de la chaîne radio télévision Wanshi, émettant de Lubumbashi, est sous surveillance 
de la police nationale congolaise depuis ce mercredi matin. D'après le commandant de la police qui 
dirige l'opération, l'ordre vient de la haute hiérarchie à Kinshasa. Le signal de Wantashi vient aussi 
d'être coupé, rapporte radiookapi.net 
Le bâtiment de la chaîne était encerclé par des éléments de la police d’intervention rapide. Les 
entrées comme les sorties étaient interdites. Une altercation ea même eu lieu, entre les agents de 
la RTV Wantashi et la police. L’inspecteur de la police, arrivé sur le lieu a calmé les esprits. C’est à 
ce moment précis que la police a procédé à la coupure du signal de la RTV Wantashi. 
En effet, hier mardi, dans la soirée, le ministre de la communication du gouvernement central a 
annoncé sur la RTNC la décision de fermeture de la chaîne Wantashi pour avoir favorisé la haine 
tribale dans son émission " Opinion ". La chaîne ne disposerait pas de documents lui autorisant à 
fonctionner, selon la même autorité. Le directeur général de la RTV Wantashi déplore le fait que 
cette décision n’émane ni de la Haute autorité des médias, ni de l’Observatoire national de l’audio 
visuel. 
Pour rappel, la dernière émission « Opinion » portait sur le « découpage territorial au Katanga, 
nouvelle expérience, nouvelle opportunité » 
Source: Radio Okapi, 13 janv. 2010  

 
ALERT   FROM :   2010-01-16   [FR]  

Haïti: l’AMARC appelle au rassemblement des radios communautaires 
dans le soutien au peuple haïtien  
http://www.amarc.org/  
L’association mondiale des radiodiffuseurs communautaires, AMARC, appelle les radiodiffuseurs 
communautaires à une grande solidarité envers le peuple haïtien, au lendemain du tremblement de 
terre qui a frappé le pays tuant des milliers de personnes et causant des dommages énormes aux 
infrastructures. 
Les autorités indiquent qu’au moins le tiers des neuf millions haïtiens sont touchés par ce 
tremblement de terre, des milliers sont morts et milliers d'autres sont blessés. 
Le tremblement de terre a causé des dommages énormes aux systèmes de communication et aux 
services vitaux. Parmi les personnes affectées directement, il y a les travailleurs des radios 
communautaires et leurs familles. 
L’AMARC est en train faire une évaluation urgente de la situation de la radiodiffusion 
communautaire dans les zones affectées et travaille dans sur une mobilisation de ressources 
notamment technique. 
Au moins 12 radios communautaires sont situées dans les zones qui ont souffert le plus du séisme. 
L’AMARC appelle les radiodiffuseurs communautaires à appuyer les efforts de l'aide internationale 
en participant à une assistance directe aux radiodiffuseurs communautaires touchés. Depuis 1992, 
la radio communautaire s’est taillée une place essentielle dans le paysage médiatique haïtien, en 
atteignant les communautés les plus pauvres et en leur permettant de participer au 
développement. Les médias communautaires ont un rôle essentiel à jouer lors des urgences et en 
cas de catastrophe. Le rétablissement de l’infrastructure de communications joue un rôle prioritaire 
dans l’effort de réponse humanitaire d’urgence. 
L’AMARC travaille, en partenariat avec les organisations de radios communautaires locales en Haïti, 
à la reconstruction des services de radiodiffusion communautaire. 
Pour les coordonnées des principaux organismes d'aide ainsi que pour les dons d'équipements, les 
offres de soutien technique, visitez le site Web de l'AMARC. 
Source : Secrétariat général de l'AMARC (Canada), 16 janv. 2010 



TRRAACE – E-BULLETIN 116   

© Mediafrica.Net 2010  17/01/2010 

25

 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires
Africains (CEMECA)

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO
Tél.: (00226) 20 52 10 22
Fax : (00226) 20 52 10 22

Mobile :(00226) 70 25 36 39
Courriel : cemeca@mediafrica.net

Web : http://www.cemeca-cemeca.org

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
 

 
Abonnement / Subscribe : 

 
Pour continuer à recevoir ce bulletin électronique,  

merci de vous inscrire : 
To prevent discontinuation in reading TRRAACE  

please register immediately:  

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  

 

 
Unsubscribe / Désabonnement : 

http://www.mediafrica.net/profil/index.asp  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


