
La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 52 – 31/01/2007 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

 
Cameroun: Révolution , le tabac et l\'alcool boutés hors des médias ....................................2 
Somalie: Une radio fermée.............................................................................................3 
Sudan: Radio Bakhita 91 FM, première station radiophonique catholique...............................3 
Togo: Media authority bans sports broadcaster, suspends private radio ................................4 
DRC: DRCongo media regulator sanctions ........................................................................4 
Burundi: Burundi ruling party chairman to launch..............................................................4 
Somalia: Three local radio stations can go back to work .....................................................4 
Somalie: Le gouvernement autorise trois radios privées .....................................................5 
Mauritius: RFI launches FM relay station ..........................................................................5 
Burkina Faso : Bientôt 45 nouvelles radios .......................................................................6 
Guinea: Minister Censors All Private Radio Stations............................................................6 
SADC Countries: Scholarships available for specialized training courses ................................6 
Guinée: Le ministre de l'Information censure toutes les radios privées..................................6 
Zambia: Catholic Radio Clarifies On Reported Conflict With Local Chiefs................................7 
Afrique: L'OSI recherche un rédacteur pour une étude sur la radio publique en Afrique ...........7 
Tanzania: USA sponsors radio-for-learning programme in Zanzibar ......................................8 
Sierra Leone: Gbonkolenkeh gets Radio Station ................................................................8 
Togo: Suspended radio station resumes broadcast.............................................................8 
Ghana: Radio Station Alleges NDC Planned to Vandalise It..................................................9 
Burkina Faso: Radio Burkina cancels news due to lack of resources......................................9 
Liberia: Legislators threaten to bar radio stations from covering parliamentary sessions..........9 
Liberia: Les législateurs menacent d'interdire à des stations de radio d'assurer la couverture 
média des sessions .......................................................................................................9 
 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

2

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 09/01/2007 to 31/01/2007) 
 

Afrique: L'OSI recherche un rédacteur pour une étude sur la radio publique en Afrique ...........7 
Burkina Faso : Bientôt 45 nouvelles radios .......................................................................6 
Burkina Faso: Radio Burkina cancels news due to lack of resources......................................9 
Burundi: Burundi ruling party chairman to launch..............................................................4 
Cameroun: Révolution , le tabac et l\'alcool boutés hors des médias ....................................2 
DRC: DRCongo media regulator sanctions ........................................................................4 
Ghana: Radio Station Alleges NDC Planned to Vandalise It..................................................9 
Guinea: Minister Censors All Private Radio Stations............................................................6 
Guinée: Le ministre de l'Information censure toutes les radios privées..................................6 
Liberia: Legislators threaten to bar radio stations from covering parliamentary sessions..........9 
Liberia: Les législateurs menacent d'interdire à des stations de radio d'assurer la couverture 
média des sessions .......................................................................................................9 
Mauritius: RFI launches FM relay station ..........................................................................5 
SADC Countries: Scholarships available for specialized training courses ................................6 
Sierra Leone: Gbonkolenkeh gets Radio Station ................................................................8 
Somalia: Three local radio stations can go back to work .....................................................4 
Somalie: Le gouvernement autorise trois radios privées .....................................................5 
Somalie: Une radio fermée.............................................................................................3 
Sudan: Radio Bakhita 91 FM, première station radiophonique catholique...............................3 
Tanzania: USA sponsors radio-for-learning programme in Zanzibar ......................................8 
Togo: Media authority bans sports broadcaster, suspends private radio ................................4 
Togo: Suspended radio station resumes broadcast.............................................................8 
Zambia: Catholic Radio Clarifies On Reported Conflict With Local Chiefs................................7 
 

 
 
 
 
NEWS   FROM :   2007-01-14 

Cameroun: Révolution , le tabac et l\'alcool boutés hors des médias 
http://fr.allafrica.com/stories/200701090312.html  
Nouveauté dans la loi adoptée le 12 décembre 2006 et dont la promulgation reste attendue. 
Article 39 : les publicités en faveur des cigarettes et autres produits de tabac sont interdites dans 
la presse écrite, par voies de radio et de télévision, d'affichage publicitaire et de cinéma. 
L'interdiction visée à l'alinéa 1 s'applique également à toute forme de parrainage ou de mécénat 
mettant en évidence les cigarettes et autres produits du tabac, ainsi que la publicité 
transfrontalière impulsée à partir du territoire camerounais. 
Article 40 : les publicités en faveur de l'alcool et des boissons alcoolisées sont soumises à des 
restrictions dont les modalités sont fixées par voie règlementaire. Ces restrictions portent 
notamment sur la forme, le volume, les arguments publicitaires, les personnages intervenant en 
qualité d'acteurs dans des publicités et visibles par le public à l'intérieur desdites publicités lors de 
leur diffusion, les horaires de diffusion, les médias et la nature des lieux où sont diffusés les 
messages publicitaires. 
Article 41 : La publicité en faveur des professions juridiques est interdite. 
Article 42 : La publicité en faveur des médicaments et des établissements pharmaceutiques n'est 
autorisée que dans les conditions fixées par le ministre de la santé publique, après avis du Conseil 
de l'Ordre des pharmaciens. 
Article 43 : la publicité en faveur des structures sanitaires et des pratiques médicales est interdite 
dans la presse écrite, par voie de radio, télévision, d'affichage publicitaire, de cinéma ou par tout 
autre moyen de communication permettant l'accès au grand public. 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

3

Article 46 : Il est créé un organe indépendant d'étude et de vérification de l'audience des médias et 
des supports publicitaires, dont l'organisation et le fonctionnement sont fixés par voie 
règlementaire. 
Article 29 : La publicité ne doit faire appel, ni de façon scripturale, ni de façon orale ou visuelle, à 
des personnes physiques signant des articles de presse ou présentant des émissions de radio ou 
télévisuelles en qualité de journaliste, au sens où l'entendent la loi n°90/052 du 19 décembre 1990 
relative à la liberté de communication sociale, ses modificatifs subséquents ainsi que les textes 
règlementaires fixant les conditions de délivrance de la carte de presse. 
Source : Le Quotidien mutations (Yaoundé), 09/01/2007 - publié sur le web le 09/01/2007 et 
repris par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2007-01-14 

Somalie: Une radio fermée 
http://fr.allafrica.com/stories/200701120334.html  
Baidoa, siège du gouvernement, est une zone hostile pour la presse. 
- Reporters sans frontières condamne la fermeture par le gouvernement fédéral de transition, le 7 
janvier 2007, de la station privée Radio Warsan, basée à Baidoa (Sud-Ouest) et demande des 
explications sur la détention prolongée de Hassan Mohammed Abikar, journaliste de la radio privée 
Voice of the Holy Quran. 
"Le siège du gouvernement fédéral de transition est devenu une ville où seule la voix du pouvoir 
est tolérée et où règne l'arbitraire pour les journalistes somaliens. Nous ne comprenons pas le sens 
de cet acte de censure, qui jette de sérieux doutes sur la volonté des autorités de respecter les 
règles de la démocratie. Radio Warsan doit être autorisée à émettre de nouveau et les droits du 
journaliste de Voice of the Holy Quran doivent être respectés au plus vite, si le gouvernement ne 
veut pas apparaître comme une force autoritaire et intolérante, irrespectueuse de ses propres 
engagements", a déclaré l'organisation. 
Le 7 janvier, la direction de Radio Warsan, une station privée basée à Baidoa, siège du 
gouvernement fédéral de transition, a été sommée par la police de stopper ses émissions. Le 
ministre de l'Information, Ali Ahmed Jama Jengeli, a expliqué que l'ordre avait été émis par le 
Commission nationale de sécurité, un Conseil des ministres restreint, en raison du contenu 
"négatif" diffusé par la radio. Depuis ce jour, Radio Warsan a cessé d'émettre. 
Seul média privé diffusé à Baidoa, la station est connue pour son indépendance et sa liberté de ton 
vis-à-vis des mouvements politiques somaliens, contrairement à d'autres radios privées qui ont 
parfois pris parti pour l'un des belligérants. Le directeur de la station, Abdifatah Mohammed 
Ibrahim, a affirmé à Reporters sans frontières que cette mesure coercitive était "la cinquième 
fermeture" subie par sa radio et que celle-ci avait précisément été ciblée "en raison de son 
indépendance". Radio Warsan, connue par le passé sous le nom de Democratic Media Concern 
(DMC), avait déjà été fermée le 14 décembre 2006 par la police, après avoir diffusé des émissions 
sur la volonté du gouvernement de sécuriser les abords du palais présidentiel en déplaçant les 
habitants du quartier. 
Le 24 décembre 2006, le gouvernement fédéral de transition a inauguré une station de radio 
gouvernementale à Baidoa, baptisée Radio Bay, la Voix de la République somalienne. Celle-ci est 
désormais, de fait, le seul média d'information diffusé dans la ville abritant le siège du 
gouvernement. 
D'autre part, Hassan Mohammed Abikar, correspondant de la radio privée Voice of the Holy Quran 
dans la région du Bas-Shabelle, arrêté le 1er janvier par les forces gouvernementales, est incarcéré 
dans un lieu inconnu. Aucune explication n'a été fournie sur son maintien en détention. 
- Un commando de la police du gouvernement de transition occupe une radio de Baidoa 
Source : Reporters sans Frontières (Paris), 11 Janvier 2007, Publié sur le web le 12 Janvier 2007 

 
NEWS   FROM :   2007-01-20 

Sudan: Radio Bakhita 91 FM, première station radiophonique catholique 
http://www.dia-afrique.org  
L’Eglise catholique du Sud Soudan a une nouvelle voix : une station radiophonique dédiée à la 
première sainte du pays, Joséphine Bakhita. Le siège de Radio Bakhita, 91 FM, est situé dans la 
capitale de la région autonome du Sud Soudan, à Juba.  
La nouvelle est donnée par l'agence vaticane Fides, dans son édition du 8 janvier 2007.L'agence 
Fides, reprenant l'information de l'agence catholique Cisa basée au Kenya, a indiqué que pour le 
moment Radio Bakhita, 91 FM, la Voix de l’Eglise, diffuse un programme quotidien de deux heures.  
A partir du 8 février (2007), fête de sainte Joséphine Bakhita, débuteront des programmes 
réguliers avec des émissions du matin et du soir pour un public potentiel de plus de 500.000 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

4

auditeurs. L’émetteur est la « station mère » d'un futur réseau radiophonique catholique du Sud 
Soudan.  
Le signal couvre une extension de plus de 30 km à partir de Juba. [...] Une fois complété le réseau 
comportera huit stations radios, une dans chaque diocèse du Sud Soudan, en comptant aussi les 
montagnes Nuba. [...] Radio Bakhita a débuté la diffusion de ses émissions la veille de Noël par 
des chants et des messages pour la Nativité. Ces messages ont été émis par des chefs des Eglises 
catholique et anglicane. [...]  
Source: Agence catholique D.I.A., Bulletin du 19/01/2007 

 
ALERT   FROM :   2007-01-20 

Togo: Media authority bans sports broadcaster, suspends private radio  
The director-general of Africafoot Plus Productions, Jacques Roux, has been banned from 
broadcasts on all Radio and Television stations in Togo.  
The decision comes from the High Authority for Audiovisual Communications [HAAC] which is 
reproaching him for uncomplimentary remarks against certain candidates for the Togolese Football 
Federation (FTF) presidency, the Togolese authorities and even their national colleagues. 
The High Authority for Audiovisual Communications has also ordered the suspension of operations 
of the private radio station, Radio Victoire, for a period of 15 days with effect from Tuesday [9 
January]. It is to be pointed out that it was on Radio Victoire that the chief executive of 
Africafoot Plus Productions produced and hosted the programmes referred to by the Togolese 
media regulatory body. 
Source: Radio Togo, Lome, 10 Jan 07 quoted and translated by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File 12/01/2007 

 
ALERT   FROM :   2007-01-20 

DRC: DRCongo media regulator sanctions  
[Presenter] The High Media Authority [HAM] strikes again. Several Kinshasa media outlets have 
been suspended for ethical and ideological violations. Sanctions were also imposed on some 
programme directors. Let us listen to Consolata Nzeb. 
[Consolata] These decisions made are as follows: the broadcast of any advertisements is prohibited 
for a period of seven days on RTGA, Canal Congo, and Mirador Television, and for three days on 
Radio Liberte Kinshasa. [...] The programme directors of RTGA, CCTV, Mirador TV have been given 
a 15-day suspension. The programme director of Hope TV received a warning. The HAM 
emphasizes these punitive measures are intended to make the media chiefs and the audio-visual 
announcers respect the standards regulating the advertisements and alcoholic beverages. These 
media are accused of not respecting their programme schedules and of violating the morals of the 
youth. Finally, the HAM has committed before the media to put an end to advertisements about 
alcoholic beverages broadcast very late at night.  
Source: Top Congo FM, Kinshasa, 11 Jan 07, quoted and translated by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File 
12/01/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-01-20 

Burundi: Burundi ruling party chairman to launch  
A new radio station could enrich Burundi's media scene. After the announcement of the imminent 
launch of the [ruling party] CNDD-FDD radio station, MP [and ruling party Chairman] Hussein 
Radjabu has said in Brussels that in addition to the CNDD-FDD radio station, a personal radio 
station would also be launched. 
[...] 
Source: Radio Publique Africaine, Bujumbura, 11/01/2007 quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File 12/01/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-01-20 

Somalia: Three local radio stations can go back to work  
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20422  
After negotiating with the managers of three privately-owned radio stations that were ordered to 
suspend broadcasting yesterday, Somalia’s transitional federal government today told them they 
could resume broadcasting, Reporters Without Borders has learned from Omar Faruk Osman, the 
secretary-general of the National Union of Somali Journalists (NUSOJ). 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

5

The Mogadishu bureau of the Qatari TV news station Al Jazeera, which was also ordered to suspend 
operations yesterday, was likewise told it could go back to work. 
[...]  
The transitional government yesterday sent letters to the managers of Radio Shabelle, HornAfrik 
and Radio Quran Kariim (Holy Koran) ordering them to suspend broadcasting. Signed by 
Mogadishu security chief Col. Ahmed Hassan Ali, the letters summoned them to his offices for 
“instructions concerning their work.” 
Although the government gave no reason for the measures, these three Mogadishu-based radio 
stations have often been accused of bias in favour of the Union of Islamic Courts, the alliance that 
controlled Mogadishu until it was ousted by government forces at the end of last month. 
After a meeting today lasting several hours, government spokesman Abdirahman Dinari announced 
that the three radio stations were “authorised to go back to work,” Reporters Without Borders was 
told by the NUSOJ. In return, the radio stations undertook to “protect national security and 
interests and to cooperate with the government,” NUSOJ added. 
Yesterday’s measures came nine days after the closure of Radio Warsan, the last privately-owned 
radio station operating in the city of Baidoa, where Radio Quran Kariim’s correspondent, Hassan 
Mohammed Abikar, has been held in an undisclosed location by a government militia since 1 
January. 
Source: Reporters Without Borders, Website, 16/01/2007  

 
ALERT  FROM :   2007-01-20 

Somalie: Le gouvernement autorise trois radios privées 
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=20421  
Au terme de négociations avec la direction de trois radios privées et le bureau de la chaîne qatarie 
Al-Jazira à Mogadiscio, suspendues le 15 janvier 2007, le gouvernement fédéral de transition 
somalien a autorisé les médias concernés à reprendre leurs émissions, a appris Reporters sans 
frontières auprès d’Omar Faruk Osman, secrétaire général de l’Union nationale des journalistes 
somaliens (NUSOJ). 
[...] 
Le 15 janvier 2007, le gouvernement fédéral de transition avait fait parvenir une lettre aux 
directeurs de Radio Shabelle, HornAfrik et Radio Quran Karim (Radio Coran sacré), ainsi qu’au chef 
du bureau d’Al-Jazira, leur intimant l’ordre de mettre fin à la diffusion de leurs programmes. Le 
document, signé par le chef de la sécurité à Mogadiscio, le colonel Ahmed Hassan Ali, convoquait 
les directeurs de ces médias aux bureaux des services de sécurité afin qu’ils reçoivent "des 
instructions relatives à leur travail". Si aucune raison précise n’avait été avancée par le 
gouvernement pour justifier une telle décision, ces médias sont fréquemment accusés d’avoir traité 
la crise somalienne de décembre 2006 de manière partisane, en faveur de l’Union des tribunaux 
islamiques. 
Le 16 janvier, au terme d’une réunion de plusieurs heures, le porte-parole du gouvernement 
Abdirahman Dinari a annoncé que les médias suspendus étaient "autorisés à reprendre le travail", 
a annoncé Omar Faruk Osman à Reporters sans frontières. Les médias se sont engagés en 
contrepartie à "protéger la sécurité et l’intérêt nationaux et à coopérer avec le gouvernement", 
selon la même source. 
Cette mesure était intervenue neuf jours après la fermeture de la dernière station privée diffusant 
à Baidoa, Radio Warsan, le 7 janvier, et alors que Hassan Mohammed Abikar, correspondant de 
Radio Quran Karim, est détenu par les milices du gouvernement, dans un endroit inconnu, depuis 
le 1er janvier. 
Source: Reporters sans frontières, Site, 16/01/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-01-20 

Mauritius: RFI launches FM relay station  
Radio France Internationale (RFI) yesterday evening launched its Mauritius branch at the Hotel 
Sofitel. The prime minister launched the international French radio station, which has been 
available on 93.2 MHz for three weeks. 
RFI will broadcast magazine programmes, reports, in short, what RFI does normally with the 
advantage being that the Francophone world will now hear more about Mauritius since "RFI is also 
interested in its listeners", said its Chief Executive Officer Antoine Schwarz, who was present at the 
launch. 
The MBC director-general and chief executive officer will collaborate with RFI, which "represents 
France and not the French government", said the chief executive officer. 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

6

Source: L'Express website, Port Louis, 18/01/2007 quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File 19/01/2007 

 
NEWS   FROM :   2007-01-20 

Burkina Faso : Bientôt 45 nouvelles radios  
Le 26 décembre 2006, le Conseil Supérieur de la Communication (CSC) a ouvert un appel à 
candidatures pour l’attribution d’autorisation d’exploitation de 61 stations de radiodiffusion sonore 
et télévisuelle.  
Le nombre de fréquences à attribuer est de 45 pour la radiodiffusion sonore réparties dans les 
diverses provinces du pays : la province de Kadiogo (Ouagadougou) se verra attribuer 3 nouvelles 
fréquences ; deux nouvelles fréquences seront attribuées dans la province du Houet (Bobo-
Dioulasso) et du Gourma (Fada N’Gourma et Matiacoali), et une fréquence dans chacune des 38 
autres provinces du pays.  
Les dossiers doivent rentrés auprès du CSC pour le 26 février 2007 à 10h00 au plus tard. Les 
décisions d’attribution devraient être connues dans un délai d’un mois. 
Source : Sidwaya, 22 décembre 2006 

 
ALERT   FROM :   2007-01-25 

Guinea: Minister Censors All Private Radio Stations 
http://allafrica.com/stories/200701240415.html  
The Minister of Information of Guinea, Boubacar Yacine Diallo, on 15 January 2007 ordered all 
private and community radio stations not to broadcast any material on the ongoing general strike 
by the country's workers protesting against the high cost of living and other national concerns.  
The Media Foundation for West Africa (MFWA) correspondent reports that Yacine Diallo issued the 
directive in separate visits to the various radio stations and threatened to confiscate the 
broadcasting equipment of any station that disobeyed the gag orders.  
[...] Guinea, the last country in West Africa to introduce independent broadcasting, opened up the 
airwaves for private broadcasting in early 2006.  
Full text and source: Media Foundation for West Africa (Accra), Press Release, January 23, 2007 - 
Posted to the web January 24, 2007 and quoted by allAfrica.com 

 

TRAINING  FROM :   2007-01-25 

SADC Countries: Scholarships available for specialized training courses  
http://www.ijnet.org/Director.aspx?P=Article&ID=305881&LID=1  
Journalists from Southern African Developing Countries (SADC) with a minimum of three years 
experience can apply for a scholarship to attend a training course of their choice.  
The scholarships are administered by the Southern African Media Training Trust (NSJ) based in 
Mozambique. Full course listings are provided on their website. Courses are run in a variety of 
locations in the SADC community.  
A scholarship usually covers accommodation, meals, tuition, field trips and 45 percent of a 
participant’s travel costs. The participant must be able to pay the remaining travel costs, relevant 
visa fees and local transport expenses during the course. 
Interested applicants should submit a completed application form, a C.V., a short essay explaining 
why they wish to attend the course of their choice and a letter from their employer. Freelance 
journalists do not require a letter.  
Applications from female journalists are strongly encouraged. Female journalists wishing to attend 
a media management course are eligible for a full scholarship.  
Scholarship applications should be sent to: lucilia@nsjtraining.org or mailed to: The Training 
Manager, Southern African Media Training Trust (NSJ), C.P. 4537, Maputo, Mozambique. 
For more information and to browse courses, visit http://snipurl.com/17apg, or contact 
nsj@nsjtraining.org.  
Source: IJNET Website, 11/01/2007 

 
ALERT   FROM :   2007-01-25 

Guinée: Le ministre de l'Information censure toutes les radios privées  
http://fr.allafrica.com/stories/200701240306.html  
Le ministre de l'information de la Guinée, Boubacar Yacine Diallo, a le 15 janvier 2007 intimé 
l'ordre à toutes les radios privées et communautaires de ne faire aucun reportage sur la grève 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

7

générale entamée par les travailleurs du pays qui protestent contre la cherté de la vie et d'autres 
préoccupations d'ordre national.  
Selon le correspondant de Media Foundation for West Africa (MFWA), Yacine Diallo a donné cette 
directive lors des visites qu'il a rendues aux différentes stations radiophoniques et a menacé de 
confisquer les équipements des radios qui n'obéiraient pas aux ordres cherchant à les museler. Le 
correspondant a fait savoir que le Ministre, qui est l'ancien président du Conseil national de la 
communication (CNC), a déclaré aux journalistes: "Je contrôle encore le Conseil National de la 
Communication et je veux vous assurer que j'ai déjà alerté toutes les forces de sécurité. . . " En ce 
qui concerne les médias d'Etat, le correspondant a rapporté que Yacine Diallo contrôle le contenu 
de toutes les informations diffusées.  
Suite à ces ordres de censure venant du gouvernement, les journaux privés ont eux aussi cessé de 
paraître en solidarité avec leurs consoeurs de la presse électronique.  
[...] 
Texte complet et source: International Freedom of Expression Exchange Clearing House (Toronto), 
23 Janvier 2007 - Publié sur le web le 24 Janvier 2007 et repris par allAfrica.com 

 
NEWS   FROM :   2007-01-25 

Zambia: Catholic Radio Clarifies On Reported Conflict With Local Chiefs  
http://allafrica.com/stories/200701221051.html  
A Catholic community radio station in Zambia's Western Province (Barotseland) has refuted recent 
press reports that it had been ordered by traditional authorities in the region not to play certain 
local music.  
Reports said the Barotse Royal Establishment (BRE), the custodian of the traditional laws and court 
system in the province, had given Oblate Radio Liseli 48 hours to stop playing Nyanja and Bemba 
songs.  
Other reports indicated that the Human Rights Commission of Zambia had launched investigations 
into the matter.  
Radio Liseli was set up in May 2004 by the Zambian delegation of the Missionary Oblates of May 
Immaculate.  
The superior of the Oblates in Zambia Fr Joseph Phiri told CISA in a statement today that there was 
no conflict between the station and the traditional authorities.  
Senior station staff and Indunas (traditional chiefs) held a meeting Jan.10 which "provided us a 
forum to exchange frank but constructive views aimed at making Oblate Radio Liseli relevant and 
credible to the people of Barotseland," Fr Phiri said.  
He further said the missionaries were grateful to the traditional authorities and the people of 
Barotseland for their support since they arrived in the region in 1984.  
"The tremendous support and co-operation that we have received from the people of Barotseland 
has enabled us set up many pastoral and development projects of which Oblate Radio Liseli is one."  
Contrary to the media reports, Fr Phiri said, the station would continue to promote local culture. 
"We want to assure our listeners that we will continue to promote local music, culture and 
traditions of Barotseland because this is what community radio stations do."  
Source: Catholic Information Service for Africa (Nairobi), Website, January 22, 2007 - Posted to 
the web January 22, 2007 and quoted by allAfrica.com  

 
RESOURCE  FROM :   2007-01-25 

Afrique: L'OSI recherche un rédacteur pour une étude sur la radio 
publique en Afrique  
http://www.afrimap.org/employment.php  
L'Open Society Institute recherche un rédacteur en chef pour la réalisation d'une étude sur la 
radiodiffusion comme service public dans les pays de l'Afrique sub-saharienne. Il s'agit d'une 
initiative conjointe de son Projet de gouvernance, de surveillance et de défense de l'Afrique 
(AfriMAP) et du Network Media Program (NMP). 
Le rédacteur en chef a la charge d'assurer la direction intellectuelle et pratique de l'étude, qui 
débouchera sur la production d'un rapport à la fin de la période de recherche. Au départ, le poste 
pourrait être à temps partiel, pour devenir graduellement à temps plein, jusqu'à la fin du projet, 
qui devrait durer entre deux et trois ans. Le poste peut être basé dans l'un des lieux du réseau de 
l'OSI, de préférence à Johannesburg ou à Londres. La date de clôture pour poser sa candidature 
est le 2 février 2007. 
Source: Communiqué de l'IFEX, Vol. 16, No 03, 16/01/2007 - http://www.ifex.org/fr  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

8

NEWS   FROM :   2007-01-28 

Tanzania: USA sponsors radio-for-learning programme in Zanzibar  
The Ministry of Education and Vocational Training (MOEVT) and the United States Agency for 
Development (USAID) have started initiating Radio Instruction to Strengthen Education (RISE) to 
increase learning and school participation of disadvantaged children in Zanzibar.  
A statement issued by the US embassy in Dar es Salaam said the initiative will assist many children 
in Zanzibar who do not benefit from schooling due to poverty. […]  
It said further that plans were set to include working with communities to establish 125 
community-based Play and Learn clubs serving 10,200 children.  
"Using simple 'wind-up' radios, programmes will be piloted in sixty primary classrooms enabling 
2,700 children to improve learning in math, Kiswahili and life skills through games, songs and 
stories," it said.  
It said RISE would encourage communities to strengthen their commitment for learning 
achievement among underserved children.  
The goal is to ensure school readiness for preschoolers and a foundation for school success in lower 
primary is attained.  
[…] RISE will be implemented in Micheweni (Pemba) and North A and B Districts (Unguja) 
beginning next July.  
Source: The Guardian website, Dar es Salaam, 27/01/2007, quoted by BBC Monitoring Global 
Newsline Media File 28/01/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-01-29 

Sierra Leone: Gbonkolenkeh gets Radio Station  
http://news.sl/drwebsite/publish/article_20054608.shtml  
The growing need for information on socio-economic and political issues relating to communities, 
has reached the Gbonkolenkeh Chiefdom, with the setting up of a community radio called Radio 
Gbonkolenkeh transmitting on 93.7 FM. The 100 Watts transmitting station is currently under test 
transmission and it has already started making positive impact on the people of Gbonkolenkeh and 
its surrounding chiefdoms. 
Disclosing the news to Awareness Times on Monday, 22nd January 2007, Dr. Alfred Bobson Sesay 
who is the Pioneer of the project explained that even though he came up with the idea for the radio 
station, it was the community people who contributed the required funds to get the transmitter and 
other equipments, with about US$ 1000 coming from Descendants of Gbonkolenkeh in the 
Diaspora. "We have managed with the meager fund available to put in place all modalities for the 
start of effective transmission come February", Dr. Sesay assured, adding that they have recruited 
staff and these are currently undergoing training with help from Radio Gbafth in Mile 91. Dr. Sesay 
also intimated that the test transmission is received in far away Kailahun, noting that surrounding 
Chiefdoms like Barina, Yoni and Tane are getting the transmission loud and clear. 
Full report and source: Awareness Times Newspaper in Freetown, Sierra Leone Website, 
25/01/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-01-30 

Togo: Suspended radio station resumes broadcast  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/80755  
Radio Victoire, a privately-owned FM station in Lomé, that was suspended for 15 days by the media 
regulator, Haute Autorité de l'Audiovisuel de la Communication (HAAC), on 24 January 2007, 
resumed operations after serving the full term of the suspension.  
On 9 January, HAAC suspended the radio station for an alleged professional misconduct.  
MFWA's correspondent reported that the station did not resume full-scale programming, but limited 
its broadcast to only music and announcements.  
HAAC had said at the time of suspension that Radio Victoire "chose not to respect the advice and 
opinion of the media regulator" regarding the contents of a sports programme after "several 
recommendations and warnings".  
The station's management rejected HAAC's explanation, claiming that the real reason for the 
suspension was that they failed to comply with the HAAC directive to ban Jacques Roux, a foreign 
journalist, from participating in a radio discussion on a sports programme, "Fou de foot".  
Roux, according to MFWA's correspondent, continuously criticized the former president of the 
Togolese Confederation of Football (FTF), Rock Balakiyem Gnasingbé, brother of President Faure 
Gnassingbé.  
Despite protests and condemnations by stakeholders in the Togolese media, HAAC refused to lift 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

9

the sanction.  
Source: Media Foundation for West Africa 30/01/2007, quoted by IFEX Website, 30/01/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-01-31 

Ghana: Radio Station Alleges NDC Planned to Vandalise It  
http://allafrica.com/stories/200701300465.html  
Following a press conference organised by the National Democratic Congress (NDC) in Techiman, 
accusing the New Patriotic Party (NPP), the Techiman Municipal Chief Executive and a local radio 
station in Techiman, CLASSIC FM of harassment, intimidation and biased coverage, the 
management of the station, has held a counter press conference to rubbish the allegations levelled 
against them.  
Responding to issues raised by the opposition party, the Chief Executive Officer (CEO) of CLASSIC 
FM, Mr. Fred Zeini, revealed what he said was a diabolic NDC plan to vandalise the station.  
Mr. Zeini, in a statement issued and read to the media, described the NDC plan as a bluff and 
cautioned the NDC miscreants that the era of acts of lawlessness, which manifested itself in 
vandalism, bullying and obstreperousness during their revolutionary era is gone with the wind.  
Full report and source : Ghanaian Chronicle (Accra), January 30, 2007 - Posted to the web January 
30, 2007 and quoted by allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2007-01-31 

Burkina Faso: Radio Burkina cancels news due to lack of resources  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=7186  
Burkina Faso’s public radio station Radio Burkina cancelled its lunchtime news broadcast yesterday 
because it had run out of practically everything needed to make the programme. “We are unable to 
give you the news because of a lack of petrol, meaning we were unable to make a single report,” 
the programme’s presenter told listeners. The station was also suffering from a “recurrent lack” of 
batteries for its recording equipment and even paper on which to write the stories, said the 
apologetic presenter. Listeners were given half an hour of music instead.  
Source: News24.com, quoted by Media Network Weblog Radio Netherlands, 31/01/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-01-31 

Liberia: Legislators threaten to bar radio stations from covering 
parliamentary sessions  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/80766  
Some members of Liberia's lower house of Parliament, opposing the leadership of Speaker Edwin 
Snowe on 23 January 2007, threatened to bar two independent FM stations and a pro-government 
radio station from covering their sessions. 
Star Radio and Radio Veritas, two independent, Monrovia-based stations and Truth FM, a pro-
government radio station, were accused of bias in the coverage of the ongoing leadership conflict 
in the country's legislature.  
The Media Foundation for West Africa (MFWA) correspondent reported that the parliamentarians 
had refused to meet at a place in Central Monrovia designated by President Ellen Johnson-Sirleaf 
while the renovation of the legislative house was ongoing.  
The correspondent added that the group's action was contrary to Article 40 of the Liberian 
Constitution, which states that both houses of the Liberian legislature shall "meet in the same city."  
Following the group's action, several independent media outlets described them as renegades, 
prompting a threat to bar the stations.  
The group recently launched an unsuccessful bid to impeach the Speaker over various other 
allegations.  
Source: Media Foundation for West Africa, quoted by IFEX Website 30/01/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-01-31 

Liberia: Les législateurs menacent d'interdire à des stations de radio 
d'assurer la couverture média des sessions 
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/80768  
Des membres de la Chambre basse du Parlement, qui se sont opposés au leadership du Président 
de l'Assemblée, Edwin Snowe, le 23 janvier 2007, ont menacé d'interdire à deux stations de radio 
FM indépendantes et une station proche du gouvernement d'assurer la couverture médiatique des 



TRRAACE – E-BULLETIN 52   

© Mediafrica.Net 2007  31/01/2007 

10

séances.  
Star Radio et Radio Veritas, deux radios indépendantes basées à Monrovia, et Truth FM, une 
station proche du gouvernement, ont été accusées de parti pris dans la couverture du conflit de 
leadership qui marque le pouvoir législatif du pays.  
Le correspondent de Media Foundation for West Africa (MFWA) a rapporté que les députés ont 
refusé de se réunir dans un endroit au centre de Monrovia désigné par la Présidente Ellen Johnson-
Sirleaf, en attendant que se poursuivent les travaux de rénovation des locaux du Parlement. Selon 
le correspondent, l'action du groupe va à l'encontre de l'Article 40 de la Constitution du pays qui 
stipule que les deux Chambres du pouvoir législatif du Liberia "se réunissent dans la même ville."  
Suite à cette action du groupe, plusieurs membres de la presse ont qualifié ces législateurs de 
renégats, d'où la décision d'interdire les stations.  
Le groupe a récemment fait une tentative de destitution du Président de l'Assemblée sur la base de 
plusieurs allégations.  
Source: Media Foundation for West Africa, cité par IFEX Website, 30/01/2007 
 
 
 
 
 

Qui sommes-nous ? Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des trois organisations suivantes :   
 

New People Media Centre 
(NPMC) 
P.O. Box 21681 
Nairobi, KENYA 
Tél. : +254-20-3877 407  
           and 3877 408 
E-Mail : director@newpeople.co.ke 
Web : http://www.newpeople.co.ke 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dedougou, BURKINA FASO 
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39 
Courriel : cemeca@mediafrica.net 

Web : http://www.cemeca-cemeca.org 

 
Contact  

Si vous désirez continuer à recevoir ce bulletin électronique, merci de vous inscrire 
http://mediafrica.covservices.com/trraace/DB/Newsletter_Registration.php  

ou envoyer un email à / or send an email to editor@mediafrica.net  
Interested to continue to receive this electronic newsletter? Please subscribe  

 
Si vous ne désirez pas recevoir les prochains envois de la lettre électronique de TRRAACE, envoyez 

un courriel à editor@mediafrica.net avec le message “Désabonnement”. 
If you are not interested to receive further issues of TRRAACE electronic Newsletter, please send an 

email to editor@mediafrica.net, with the message “Unsubscribe”  
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


