
La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 60 – 05/06/2007 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 

TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 

TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

Table des matières / Table of content 
 
New / Mediafrica.Net / Nouveautés ................................................................................. 2 

 

Nouvelle formation en ligne – PLANSTRA1 .................................................. 2 
Formation à la planification stratégique...........................................................................2 
Date limite de dépôt des dossiers :.................................................................................3 

 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 3 

 
Somalie - Deux journalistes tués dans une embuscade contre le convoi d'un gouverneur........4 
Uganda: Ugandan Radio Online......................................................................................4 
North Africa: American University of Beirut to launch journalism training program.................4 
Sudan: Private radio station back on air in southern Sudan................................................4 
Zimbabwe: ZBH to Launch New Short Wave Radio Station.................................................5 
Senegal: Les radios FM de Saint-Louis au rythme de la campagne ......................................5 
Gambia: MFWA and NAFEO Launch Campaign..................................................................5 
Nigeria: Hoodlums Attack BCOS Office, Radio Station........................................................6 
RDC: Private Broadcaster Suspended for Seven Days........................................................6 
Somalie: L'UNESCO condamne l'assassinat de deux journalistes de radio somaliens ..............7 
RDC: Une radio privée suspendue pour sept jours ............................................................7 
Tunisie: Bientôt le coup d'envoi de la 13e session du Festival arabe de la radio et TV.............7 
Nigeria : Une radio saccagée par une centaine de partisans d'un homme politique ................8 
South African radio station in hot water over Islam...........................................................8 
RDC: DRC Broadcaster Closed After Drawing Governor's Ire...............................................8 
Côte d'Ivoire: Médias, rfi négocie le retour de ses correspondants.......................................9 
Mise en cause du statut de la HAM suite à la suspension de la RTDK ...................................9 
Zimbabwe radio station begins test transmissions ............................................................9 
Zimbabwe: Launch of 24-hour news station “postponed indefinitely” .................................10 
Uganda: Besigye Blocked From Kitgum Radio Show ........................................................10 
Zimbabwe: Presumed test broadcast for new radio station observed .................................10 
Uganda: Catholic Radio Named Among the Best in Africa.................................................11 
Chad/Sudan: US-funded radio offers new voice on Darfur border......................................11 
Guinea widens media freedom with more radio stations...................................................11 
Uganda: MPs Want Tax Waiver On Radios .....................................................................12 
Uganda: UBC Closes Kitti FM in Kitgum Over Money........................................................12 
RDC : Neno La Uzima diffuse ses propres journaux.........................................................12 
Rwanda : Un nouveau programme de dramatiques radio, « Umurage urukwiye »................13 
RDC : Un émetteur télévision pour la Radio Muungano ....................................................13 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

2

Tchad : Le Réveil lance ses émissions à Bébalem............................................................13 
Botswana: Living for Radio..........................................................................................13 
RDC : Police Violently Break Up Meeting of Journalists in Mbuji-Mayi .................................13 
Africa: VOA Launches Music Mix...................................................................................14 
Tunisie: Festival arabe de la radio et de la télévision du 2 au 7 juin 2007...........................14 
RDC : Des policiers dispersent violemment une réunion de journalistes à Mbuji-Mayi ...........14 
Senegal : Police Seize Radio Station Equipment .............................................................15 
Botswana: Let's Share Private Stations .........................................................................15 
Côte d’Ivoire: Séminaire de formation des radios de proximité .........................................15 
 

 
 
 
 
 

NEW / MEDIAFRICA.NET / NOUVEAUTES 

APPEL À CANDIDATURES  
Nouvelle formation en ligne – PLANSTRA1 

FORMATION A LA PLANIFICATION STRATEGIQUE 
Africalia et Mediafrica.Net lancent un appel à candidatures pour une formation à distance 
(eLearning) sur la planification stratégique d’organisations culturelles.   

Durée de formation :  10 semaines 

Date : d’août 2007 à novembre 2007 

Méthode pédagogique :  Formation à distance (via Internet)  

Public cible :  Opérateurs culturels en Afrique francophone 

Pays cibles :  Burkina Faso, Mali, Sénégal 

Nombre de places disponibles :  15 personnes  

Date limite d’inscription 17/06/2007 

OBJECTIFS DE LA FORMATION  
La planification stratégique est au cœur du travail de toute organisation. Sans cadre stratégique 
une organisation ne peut savoir ni où elle va ni pourquoi. Ce cours introduira et indiquera la 
marche à suivre par une organisation culturelle pour développer un plan stratégique adapté à son 
environnement et à sa situation. C’est ce cadre stratégique qui donne aux activités une cohérence 
et une orientation conforme à la mission, à la vision et aux objectifs de l’organisation.  

Par ailleurs, de plus en plus de bailleurs de fonds exigent que leurs partenaires du Sud s’inscrivent 
dans une telle approche pour solliciter leur appui. C’est le cas notamment d’Africalia, qui a mandaté 
Mediafrica.Net de développer ce cours pour ses partenaires.  

Ce cours offrira une vue générale de la planification stratégique pour des organisations et 
opérateurs culturels. Les participants comprendront ce que signifie la « planification stratégique », 
son importance et ses différentes étapes, et ils seront capables d’appliquer cette approche pour 
leur propre organisation. 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

3

PUBLIC VISÉ  
• La formation PLANSTRA1 sur la plateforme de Mediafrica.Net est à destination des opérateurs 

culturels en Afrique francophone. 

• Pays cibles : Burkina Faso, Mali, Sénégal. 

Par opérateur culturel, il faut entendre les personnes morales (associations, festivals ou autres 
structures culturelles), disposant d’un statut juridique et pouvant justifier une expérience effective 
dans le domaine culturel.  

Ces opérateurs doivent agir dans l’une des disciplines suivantes :  
• arts visuels (arts plastiques, photographie et design) ;  
• arts de la scène (théâtre, conte, danse, musique, spectacles de rue et de marionnettes) ; 
• littérature (générale, de jeunesse et B.D.) ; 
• audio-visuel et médias culturels (radio, documentaire, cinéma d’animation, court métrage) 

traitant de manière créative et originale de la culture dans sa dimension contemporaine ;  
• architecture. 
 

Dossier de candidatures  

Le dossier de candidature sera préférablement introduit en utilisant le formulaire de candidature ad 
hoc disponible sur le site (www.mediafrica.net) ou qui peut être demandé à editor@mediafrica.net. 
Consultez le site de Mediafrica.Net pour disposer de la présentation complète de cette formation.  
 
Pour être considéré recevable, le dossier contiendra les informations et documents suivants :  

• Formulaire d’inscription (disponible sur la page d’accueil du « campus virtuel » de 
Mediafrica.Net. 

• CV des candidats.  
Lettre de motivation du candidat  

• Attestation du directeur du centre ou du président du CA  
• Description des possibilités d’accès à l’Internet   

Date limite de dépôt des dossiers :  

Les dossiers de candidature doivent être envoyés par courrier électronique (un accusé de réception 
vous sera envoyé) avant le 17 juin 2007 à l’adresse électronique suivante :  

editor@mediafrica.net 
 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 17/05/2007 to 05/06/2007) 
 

Africa: VOA Launches Music Mix...................................................................................14 
Botswana: Let's Share Private Stations .........................................................................15 
Botswana: Living for Radio..........................................................................................13 
Chad/Sudan: US-funded radio offers new voice on Darfur border......................................11 
Côte d’Ivoire: Séminaire de formation des radios de proximité .........................................15 
Côte d'Ivoire: Médias, rfi négocie le retour de ses correspondants.......................................9 
Gambia: MFWA and NAFEO Launch Campaign..................................................................5 
Guinea widens media freedom with more radio stations...................................................11 
Mise en cause du statut de la HAM suite à la suspension de la RTDK ...................................9 
Nigeria : Une radio saccagée par une centaine de partisans d'un homme politique ................8 
Nigeria: Hoodlums Attack BCOS Office, Radio Station........................................................6 
North Africa: American University of Beirut to launch journalism training program.................4 
RDC : Des policiers dispersent violemment une réunion de journalistes à Mbuji-Mayi ...........14 
RDC : Neno La Uzima diffuse ses propres journaux.........................................................12 
RDC : Police Violently Break Up Meeting of Journalists in Mbuji-Mayi .................................13 
RDC : Un émetteur télévision pour la Radio Muungano ....................................................13 
RDC: DRC Broadcaster Closed After Drawing Governor's Ire...............................................8 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

4

RDC: Private Broadcaster Suspended for Seven Days........................................................6 
RDC: Une radio privée suspendue pour sept jours ............................................................7 
Rwanda : Un nouveau programme de dramatiques radio, « Umurage urukwiye »................13 
Senegal : Police Seize Radio Station Equipment .............................................................15 
Senegal: Les radios FM de Saint-Louis au rythme de la campagne ......................................5 
Somalie - Deux journalistes tués dans une embuscade contre le convoi d'un gouverneur........4 
Somalie: L'UNESCO condamne l'assassinat de deux journalistes de radio somaliens ..............7 
South African radio station in hot water over Islam...........................................................8 
Sudan: Private radio station back on air in southern Sudan................................................4 
Tchad : Le Réveil lance ses émissions à Bébalem............................................................13 
Tunisie: Bientôt le coup d'envoi de la 13e session du Festival arabe de la radio et TV.............7 
Tunisie: Festival arabe de la radio et de la télévision du 2 au 7 juin 2007...........................14 
Uganda: Besigye Blocked From Kitgum Radio Show ........................................................10 
Uganda: Catholic Radio Named Among the Best in Africa.................................................11 
Uganda: MPs Want Tax Waiver On Radios .....................................................................12 
Uganda: UBC Closes Kitti FM in Kitgum Over Money........................................................12 
Uganda: Ugandan Radio Online......................................................................................4 
Zimbabwe radio station begins test transmissions ............................................................9 
Zimbabwe: Launch of 24-hour news station “postponed indefinitely” .................................10 
Zimbabwe: Presumed test broadcast for new radio station observed .................................10 
Zimbabwe: ZBH to Launch New Short Wave Radio Station.................................................5 

 
NEWS   FROM :   2007-05-18 

Somalie - Deux journalistes tués dans une embuscade tendue contre le 
convoi d'un gouverneur  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/83443  
Deux journalistes somaliens de la station privée Radio Jowhar ont été tués par des hommes armés 
dans une embuscade tendue, le 15 mai 2007, contre le convoi du gouverneur de la province du 
Moyen-Shabelle (Centre-Sud) dans lequel ils circulaient, a appris Reporters sans frontières auprès 
de son organisation partenaire en Somalie, l'Union nationale des journalistes somaliens (NUSOJ). 
Source: Reporters sans frontières, website, 17/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-18 

Uganda: Ugandan Radio Online  
http://allafrica.com/stories/200705180149.html  
UGANDAN recording artists have reason to smile. A new UK-based online radio station called Pearl 
radio.net is out to promote Ugandan musicians in the Diaspora by playing their music exclusively. 
Source : New Vision, quoted by All Africa, 18/05/2007  

 
TRAINING  FROM :   2007-05-19 

North Africa: American University of Beirut to launch journalism training 
program  
http://www.ijnet.org/Director.aspx?P=Article&ID=306300&LID=1  
The American University of Beirut, Lebanon, is to launch a new journalism training program 
targeting print, broadcast and online reporters in the Middle East and North Africa (MENA) region.  
Source: IJNET, 17/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-19 

Sudan: Private radio station back on air in southern Sudan  
The privately owned radio station, Liberty FM, that was closed down last year is back on air 
broadcasting on a new frequency of 95, not their former frequency of 105.  
The radio station was closed down last year by the state government due to its contentious legal 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

5

status. Before re-opening, there were only two privately owned stations: Radio Bakhita and Capital 
FM. Liberty FM has come back in new premises with a new slogan. It is temporarily situated in 
Atlabara B at New Tokyo Bar with the slogan "The Power to Drive Juba". So far it is unknown how 
far it will drive Juba and to which destination; this will be for the listeners to decide. The reopening 
received mixed reactions from some listeners. Herbert Ohide a resident of Atlabara said he is 
happy because it gives him the meaning of true entertainment and he is also proud the station is in 
his village. Ali Salim, however, wants a radio station that "broadcasts in our local languages and as 
well as playing our Sudanese songs." Ali referred to Liberty FM as "the station for returnees and 
foreigners" due to the kind of songs played and the language of presentation. Liberty FM has 
continually broadcasted since last year in Yei where it has it's greatest number of listeners.  
Source: Juba Post, Khartoum, 17/05/2007, quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media File, 
18/05/2007 

 
NEWS   FROM :   2007-05-19 

Zimbabwe: ZBH to Launch New Short Wave Radio Station  
http://allafrica.com/stories/200705190053.html  
Zimbabwe Broadcasting Holdings is next Friday -- on Africa Unity Day -- expected to launch a new 
short wave radio station, The Voice of Zimbabwe, a Zimbabwean news and news analysis station 
that will broadcast internationally.  
"The station will be Zimbabwe's first world station. It will broadcast initially for just two hours a day 
and gradually increase its broadcast time until it becomes a 24 hours a day news and talk station," 
ZBH said in a statement.  
"Although aimed predominantly at a world audience, the station may be of interest locally too 
because of its focus on news, news analysis and discussion programmes."  
It said the station would broadcast from well-equipped studios in Gweru, adding world television 
broadcasts would be added to the station during the course of the year.  
The new station is headed by Happison Muchechetere, who is the station's general manager, and 
has more than 20 years experience in broadcasting.  
He joined the Zimbabwe Broadcasting Corporation as a reporter in 1984 and has held a number of 
senior positions with ZBH, having at different times been head of Television Productions, Head of 
Current Affairs Productions and Assignments Editor.  
He trained in radio and television production in Tunisia, Holland and at Stanford University in the 
United States.  […] 
He was head of Electronic Services at New Ziana for the past five years.  
The new station will give Zimbabweans living abroad and anyone abroad with an interest in 
Zimbabwe the opportunity to hear reports on what is happening in Zimbabwe and news analyses 
from a Zimbabwean perspective. 
Source : AllAfrica.com - 19/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-19 

Senegal: Les radios FM de Saint-Louis au rythme de la campagne  
http://allafrica.com/stories/200705190053.html  
Pour relever le défi de la communication dans le cadre de la couverture médiatique de la campagne 
électorale, les radios Fm installes dans la capitale du Nord ont largement modifié leurs grilles de 
programmes. Ce qui leur permet d'animer des missions et autres débats politiques croisés, de 
dresser les portraits des candidats la députation et de donner l'occasion aux partis et coalitions en 
lice de s'exprimer librement dans l'équité.  
[… texte complet sur TRRAACE] 
Source : Le Soleil, distribué par AllAfrica - 18/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-24 

Gambia: MFWA and NAFEO Launch Campaign  
http://allafrica.com/stories/200705231025.html  
The Media Foundation for West Africa (MFWA) and the Network of African Freedom of Expression 
Organizations (NAFEO) launched on May 21, 2007 in Accra a campaign for an end to the impunity 
and violent attacks on media freedoms and freedom of expression generally in the Gambia by the 
government of President Yahya Jammeh.  
The campaign also demands the release of Chief Ebrima Manneh, a journalist arrested without 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

6

charge or trial by the political police, the National Intelligence Agency (NIA), since July 2006 but 
whose whereabouts the government and its security deny knowledge of.  
The campaign plans to target African leaders, African and international human rights organizations, 
the UN human rights agencies, governments that have relations with The Gambia, to put pressure 
on the government of President Jammeh to end his violent repression of free expression.  
As part of the campaign a dossier of press freedom violations by the government since President 
Jammeh came to power in 1994 has been published and is being distributed as documentary 
evidence of the violations of free expression.  
The 63-page booklet catalogues arrests, detentions and repressive media laws. It also includes 
record of media houses that have been closed down, journalists forced into exile, and media 
houses attacked by arson. It also includes the uninvestigated murder of prominent editor Deyda 
Hydara in 2005. […] 
Source : Media Foundation for West Africa (Accra), quoted by AllAfrica.com, 23/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-24 

Nigeria: Hoodlums Attack BCOS Office, Radio Station  
http://allafrica.com/stories/200705240166.html  
Suspected hoodlums yesterday attacked the Broadcasting Corporation of Oyo State(BCOS) and its 
radio FM station at Mapo Hall injuring more than ten staff of the corporation. The attack was to 
prevent Governor Rashidi Ladoja of Oyo State from making a broadcast on the local government 
elections slated for today.  
The attackers were said to have inflicted machete cuts on the people who are now in critical 
condition at a private hospital in Ibadan. Dissatisfied with the decision of the OYSIEC to conduct 
the election, they proceeded angrily to the annex of the station at Old Ife Road and started 
destroying the equipment met on ground.  
The decision to go ahead with the elections today was contained in a statement issued and signed 
by the Chairman of Oyo State Independent Electoral Commission (OYSIEC), Mr. Oye Okunlola in 
Ibadan yesterday. But, Adedibu's camp speaking through Chief Layiwola Olakojo, Chairman of Oyo 
State Joint Transition Committee said the decision of the government was tantamount to foisting 
disorder on the state. […] 
Source : AllAfrica.com, 24/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-25 

RDC: Private Broadcaster Suspended for Seven Days  
http://allafrica.com/stories/printable/200705240459.html  
JED expresses its profound indignation over the 20 May 2007 decision by the local section of the 
media regulatory agency (Haute Autorité des Médias, HAM) in Mbuji-Mayi to suspend for seven 
days all broadcasts by the privately-owned network, Radiotélévision Débout Kasaï (RTDK).  
JED believes this measure is not only disproportionate, but also clearly dictated by provincial 
authorities who are using the media regulatory body to settle a personal dispute.  
The HAM has officially accused RTDK of broadcasting two "defamatory" programmes on 15 and 16 
May and of uttering threats against Ngoyi Kasanji, governor of East Kasai province.  
When asked by JED about the nature of these threats, Faustin Mutombo Hanshi Hatupu, HAM's 
provincial representative, admitted to not having heard the alleged threats himself, but justified 
the suspension on the basis of RTDK's refusal to deliver audio and video tapes of the incriminating 
programmes to him.  
According to other sources contacted by JED, during the programme "Espace ABC", broadcast on 
15 May 2006, Auguy Ilunga, RTDK's owner, complained of being insulted by journalists from 
Radiotélévision Océan Pacifique (RTOP), which belongs to Governor Kasanji. In addition, during 
another call-in programme, "Vibration matinale", on 16 May, a television viewer commenting on 
the shortage of clean drinking water in that part of the country criticised Kasanji for not fulfilling 
promises made during the last election campaign to provide the city of Mbuji-Mayi with water and 
electricity. […] 
Source : AllAfrica.com, 24/05/2007  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

7

NEWS   FROM :   2007-05-25 

Somalie: L'UNESCO condamne l'assassinat de deux journalistes de radio 
somaliens  
http://fr.allafrica.com/stories/200705240713.html  
Le directeur général de l'Organisation des Nations Unies pour l'éducation, la science et la culture 
(UNESCO), Koïchiro Matsuura, a condamné aujourd'hui l'assassinat de deux journalistes de radio, 
Abshir Ali Gabre et Ahmed Hassan Mahad.  
« J'appelle tous les responsables somaliens à prêter attention à la sécurité des journalistes dont 
l'activité professionnelle est essentielle au dialogue et à la résolution des conflits. Les journalistes 
doivent pouvoir exercer leur profession dans de bonnes conditions de sécurité, car la liberté de la 
presse est une extension du droit de l'homme fondamental qu'est la liberté d'expression et c'est 
l'un des piliers de la démocratie et de la bonne gouvernance », a dit Koïchiro Matsuura.  
Abshir Ali Gabre et Ahmed Mahad - respectivement présentateur et reporter à Radio Jowhar, une 
station privée de Johwar, à 90 km au nord de la capitale Mogadiscio - ont été tués le 16 mai quand 
des tireurs ont ouvert le feu sur le cortège où se trouvait le gouverneur de la province du 
Shabeellaha Dhexe, Mohammed Omar Deele. Au moins six personnes auraient trouvé la mort dans 
les échanges de tirs qui ont suivi.  
Source : AllAfrica.com, 24/05/2007 

 
NEWS   FROM :   2007-05-25 

RDC: Une radio privée suspendue pour sept jours  
http://fr.allafrica.com/stories/200705240211.html  
Journaliste en danger (JED) exprime sa profonde indignation à la suite de la décision prise, depuis 
dimanche 20 mai 2007, par la section locale de la Haute Autorité des médias (HAM), à Mbuji-Mayi, 
de suspendre, pour une durée de sept jours, toutes les émissions de la chaîne privée 
Radiotélévision Débout Kasaï (RTDK). […] 
Officiellement la HAM accuse la RTDK d'avoir diffusé, mardi 15 mai 2007 et mercredi 16 mai 2007, 
deux émissions qualifiées de "diffamatoires", et d'avoir proféré des menaces à l'endroit de M. Ngoyi 
Kasanji, gouverneur de la province du Kasaï Oriental. […] 
Selon d'autres sources contactées par JED, au cours de l'émission "Espace ABC", diffusée mardi 15 
mai 2006, M. Auguy Ilunga, propriétaire de la chaîne RTDK, s'est plaint des injures proférées à son 
endroit par des journalistes de la Radiotélévision Océan Pacifique (RTOP), appartenant à M. 
Kasanji. Par ailleurs, dans une autre émission à téléphone ouvert intitulée "Vibration matinale", 
diffusée mercredi 16 mai 2007, et parlant de la pénurie d'eau potable dans cette partie du pays, un 
téléspectateur avait au cours de son intervention critiqué M. Ngoyi Kasanji qui n'a pas tenu les 
promesses faites lors de sa campagne électorale de doter la ville de Mbuji-Mayi d'eau et 
d'électricité.  
Au regard de tout ce qui précède, JED demande que soit retirés, sans délai, les éléments armés qui 
occupent actuellement le siège de la RTDK et demande au Parlement que soit accéléré le processus 
de la mise sur pied de la nouvelle instance de régulation des médias, à savoir le CAP: Conseil 
supérieur de l'audiovisuel et de la communication (CSAC).  
Source : Journaliste En Danger, Kinshasa, repris par AllAfrica.com, 24/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-25 

Tunisie: Bientôt le coup d'envoi de la 13e session du Festival arabe de la 
radio et de la télévision  
http://fr.allafrica.com/stories/printable/200705230913.html  
L'ASBU diffuse déjà des spots de promotion pour la 13e session de son Festival arabe de la radio et 
de la télévision qui se tiendra du 2 au 7 juin 2007. 
L'effervescence est visible dans les bureaux de l'ASBU. On visionne les programmes de la 
compétition et l'on s'occupe de la logistique, des invitations et des dernières confirmations des 
participants.  [… texte complet sur TRRAACE] 
Source : AllAfrica.com, 23/05/2007  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

8

ALERT   FROM :   2007-05-25 

Nigeria : Une radio saccagée par une centaine de partisans d'un homme 
politique  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/83607  
Reporters sans frontières est scandalisée par le saccage de la radio publique Broadcasting 
Corporation of Oyo State (BCOS) et l'agression physique dont ont été victimes une dizaine de 
journalistes, le 23 mai 2007, de la part d'une centaine de partisans de Christopher Alao Akala, un 
homme politique d'Ibadan (Sud-Ouest).  
"La lutte pour le pouvoir de deux barons du parti présidentiel a atteint un sommet du scandale. Les 
journalistes de la BCOS ont été les victimes des haines exacerbées au nom de l'ambition de deux 
hommes puissants. Cet acte d'une brutalité inégalée dans le pays doit appeler des sanctions claires 
et fermes", a déclaré l'organisation. […] 
Selon des sources locales, cette descente est la conséquence de la diffusion, sur les ondes de la 
BCOS, de l'annonce de la décision de la commission électorale de l'Etat de maintenir les élections 
provinciales au 24 mai. La tenue de ce scrutin à cette date est contestée par l'ancien vice-
gouverneur Christopher Alao Akala, candidat du People's Democratic Party (PDP, au pouvoir). Une 
coalition de onze partis, alliés au parti présidentiel, avait contesté la décision du gouverneur 
sortant, Rasheed Ladoja, d'organiser le scrutin avant le terme officiel de son mandat, le 29 mai. 
Christopher Alao Akala et Rasheed Ladoja sont engagés depuis plusieurs années dans une lutte 
fratricide pour le contrôle du gouvernorat.  
Source : IFEX, 24/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-25 

South African radio station in hot water over Islam  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8041  
South Africa’s Muslim Judicial Council (MJC) has filed a complaint against Talk Radio 702 and 
CapeTalk after a recent broadcast in which a guest allegedly linked contemporary Islam with 
Nazism. The topic of discussion was both the anti-Nazi movement known as “White Rose” and 
religious extremism in general. 
Nabeweya Malick of the MJC contends that the comments completely contradicted what was 
supposed to be the spirit of the show and that the host failed to intervene when appropriate. “They 
should have been a lot more careful,” she said. “We believe Nazism was a crime.” Malick also said 
that when a caller referred to Muslims as anti-democratic and anti-South Africa, the host did not 
question the statements. 
According to 702’s station manager, Phladi Gyan, part of the problem was that there was a stand-
in host for the show on that day, who is used to her own programme where intervention on the 
part of the host was not as crucial. She said it was only after the show that the radio station 
realised that there wasn’t enough balance to the programme. 
The Broadcasting Complaint Commission of South Africa, which handles complaints such as those 
lodged by the MJC, said that until it receives a copy of the programme it will not take any action.  
Source : Cape Times, Quoted by Media Network Weblog, 24/05/2007  

 
ALERT  FROM :   2007-05-27 

RDC: DRC Broadcaster Closed After Drawing Governor's Ire  
http://allafrica.com/stories/200705260022.html  
Authorities in the central diamond mining town of Mbuji-Mayi closed down a private broadcaster on 
Sunday in connection with comments critical of the provincial governor that aired on two programs 
last week, according to local journalists and press freedom group Journaliste en Danger (JED).  
Police sealed the studios of Radiotélévision Debout Kasaï (RTDK), based in the Eastern Kasaï 
province, 585 miles (940 kilometers) southeast of the capital Kinshasa, on orders of Gov. Ngoyi 
Kasanji and DRC's High Authority on Media (HAM), according to the same sources. In its ruling, 
HAM suspended the station for seven days on charges of "contempt, threats, and bullying toward 
the authorities," according to a press release obtained by CPJ. The station denied the allegations, 
and CPJ research did not find any basis to support them.  
HAM's own status is uncertain. […]  
The suspension was linked to a May 15 radio program and a May 16 television news show, RTDK 
reporter Boniface Beya told CPJ. In the radio program, RTDK owner and influential diamond trader 
Auguy Ilunga complained that he had been the target of personal insults by Kasanji, a rival 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

9

diamond trader and owner of local broadcaster Radiotélévision Océan Pacifique, according to JED 
and local journalists. Ilunga lost to Kasanji in last January's gubernatorial election, journalists said. 
In the television program, an anonymous caller criticized unspecified officials for not delivering on a 
campaign promise of providing drinking water, according to Beya.  
HAM also accused the station of refusing to provide tape recordings of the programs. HAM had 
requested the tapes in an undated letter obtained by CPJ, but the correspondence did not reach the 
station until nearly three hours after its stated deadline on Saturday, according to Beya.  
Source : Committee to Protect Journalists, quoted by AllAfrica.com, 25/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-27 

Côte d'Ivoire: Médias, rfi négocie le retour de ses correspondants  
http://fr.allafrica.com/stories/200705250167.html  
Le Premier ministre Soro Guillaume a accordé, hier, une audience au directeur de l'antenne Afrique 
de la radio mondiale RFI, M. Henri Perilhou. A sa sortie d'audience, l'hôte du chef du gouvernement 
a indiqué que la pérennité du signal de RFI est assurée.  
Il a dit avoir reçu l'assurance que RFI peut travailler dans la confiance souhaitée et partagée pour 
toutes les parties.  
Il a, par ailleurs, déclaré avoir soumis aux autorités ivoiriennes leurs modalités pour le retour 
physique de leurs différents correspondants. Modalités dont il a tenu à garder la teneur aux 
autorités ivoiriennes.  
Sur la question de leur présence sur l'ensemble du continent, Henri Perilhou a indiqué être en 
pleine « refondation de la totalité du réseau des correspondants d'une part mais également du 
bureau Rfi sur la totalité du continent ». Pour lui, la Côte d'Ivoire reste au premier plan de cette 
préoccupation étant entendu qu'elle est un point chaud au niveau des informations.  
Source : AllAfrica.com, 24/05/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-05-27 

Mise en cause du statut de la HAM suite à la suspension de la RTDK  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/83678  
Les autorités de la ville d'exploitation diamantaire de Mbuji-Mayi, au centre de la République 
Démocratique du Congo (RDC), ont fermé dimanche une radio privée suite à des commentaires 
critiques visant le gouverneur de province. Ces propos avaient été diffusés sur deux émissions la 
semaine dernière, selon des journalistes locaux et l'organisation de défense de la liberté de la 
presse, Journaliste en Danger (JED).  
La police a scellé les studios de la Radio-Télévision Debout Kasaï (RTDK), basée dans la province 
est du Kasaï, à 940 kilomètres au sud-est de la capitale Kinshasa, sur ordre du gouverneur Ngovi 
Kasanji et de la Haute Autorité des médias (HAM), selon les mêmes sources. La HAM a suspendu la 
station pour sept jours pour "outrages, menaces, et intimidations" envers les autorités, selon un 
communiqué de presse obtenu par le CPJ. La radio a rejeté ces allégations, et l'enquête du CPJ n'a 
trouvé aucun fondement pour les soutenir. […]  
La RTDK est le cinquième média congolais à être censuré cette année pour ces reportages, après 
les stations du média public Radio-Télévision Nationale Congolaise (RTNC) à Goma et à Butembo, 
et les stations privées Radio Liberté et Radio ODL, selon le CPJ.  
Source et texte complet: Ifex Website 

 
NEWS   FROM :   2007-05-27 

Zimbabwe radio station begins test transmissions  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8070  
The new radio station Voice of Zimbabwe has started a test run and will run for a few weeks before 
the station’s programming is launched. 
Speaking to ZBC [Zimbabwe Broadcasting Corporation] news the station’s general manager, Mr 
Happison Muchechetere said Voice of Zimbabwe would be heard on the following frequencies: 5975 
kHz on the 49 meter band from 0730 a.m.-0630 p.m.[local time = 0530-1630 UTC]. It would also 
be available on 4828 kHz on the 60 meter band. 
He said Voice of Zimbabwe would provide in its programming news, music, sports, Zimbabwe’s 
cultural heritage, political and economic debates. Mr Muchechetere said the station would cater for 
all Zimbabweans within the country and abroad would give the Zimbabwean story as it is. 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

10

Source: ZTV1, Harare, in English 1800 gmt 26 May 07 via BBC Monitoring, quoted by Media 
Network Weblog 

 
NEWS  FROM :   2007-05-27 

Zimbabwe: Launch of 24-hour news station “postponed indefinitely”  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8066  
The launch by the Zimbabwean government of a new shortwave radio service has once again been 
“postponed indefinitely”, according to The Zimbabwe Times, a US-based internet news service. The 
new station had been due to launch on 25 May, Africa Day. 
The Zimbabwe Times said on 25 May that sources at the Ministry of Information and Publicity could 
not explain the postponement. “The launch of the radio station which was expected to take place 
tomorrow [25 May] has been cancelled,” said a source who requested anonymity. The source also 
said the launch could have been postponed because of the technical problems currently being 
encountered by the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC). […] 
Voice of Zimbabwe will be run by Zimbabwe Broadcasting Holdings (ZBH), the state-owned 
umbrella that holds a monopoly on broadcasting within the country. ZBH - still widely referred to 
by its former name, the Zimbabwe Broadcasting Corporation (ZBC) - already operates four FM 
radio networks and one TV channel. 
One of these networks, Radio Zimbabwe, is relayed on a single shortwave transmitter (currently 
6045 kHz during the daytime and 3396 kHz at night). Despite the operation of these relays, 
Zimbabwean officials have stated on a number of occasions that the new Voice of Zimbabwe will be 
revitalizing the use of shortwave, implying that shortwave is not at present used by ZBH and that 
the station will be operating from new transmitters. 
Source: BBC Monitoring research 25 May 07, quoted by Media Network Weblog  

 
NEWS  FROM :   2007-05-28 

Uganda: Besigye Blocked From Kitgum Radio Show  
http://allafrica.com/stories/200705280018.html  
A Kitgum-based private radio station, Kitti FM, was switched off for several hours on Saturday 
evening - 30 minutes after FDC President Kizza Besigye had started talking.  
Drama started at 9:00 p.m. when Lucy Omona, the wife of station director Johnson Omona, arrived 
barefoot half an hour into the two-hour programme and switched off the generator leaving the 
studio in darkness.  
Ms Omona said Kitgum RDC Nahaman Ojwe had allegedly called her husband threatening to close 
the station permanently and arrest him if Dr Besigye continued with the show.  
She said the RDC declared the talk-show illegal and could, therefore, not go on.  
"There was nothing illegal," said Lucy Acci, the station manager. "The clients [read FDC] bought 
airtime for two hours. For anybody to disrupt a legal process was unfortunate."  
Kitgum LC5 Chairman John Ogwok, said: "We were shocked after Ms Acci told us that the RDC had 
called her husband Mr Omona, who was in Kampala, demanding that the talk-show be stopped 
immediately. In any case, there was nothing wrong with hosting a party president and other 
leaders to address the people." [… full report on TRRAACE] 
The Kitti FM episode is not the first involving Dr Besigye. During the last campaigns, he was barred 
from speaking on private FM stations at different times in Rukungiri and in Soroti.  
Source : AllAfrica.com, 28/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-28 

Zimbabwe: Presumed test broadcast for new radio station observed  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8074 A station playing continuous African music without 
identification or other announcements was observed on shortwave 4828 kHz from tune-in at 2345 
gmt on 27 May 2007 until fade-out around 0400 gmt the following day. 
This shortwave frequency of 4828 kHz has been used sporadically in the past by ZBC for relays of 
its domestic networks. 
Presumably this was a test transmission for ZBC’s new external service, Voice of Zimbabwe. 
The government’s Sunday Mail website (www.sundaymail.co.zw) cites the following schedule for 
the tests: 4828 kHz at 1630-0530 gmt; 5975 kHz at 0530-1630 gmt. 
At the same time ZBC’s second domestic network, Radio Zimbabwe, was heard on shortwave 3396 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

11

kHz. 
Source: BBC Monitoring research, quoted by Media Network Weblog, 28/05/2007 

 
NEWS  FROM :   2007-05-30 

Uganda: Catholic Radio Named Among the Best in Africa  
http://allafrica.com/stories/200705291000.html  
A Catholic radio station in rural Uganda has won the admiration of an international panel of judges 
for contributing "significantly to knowledge and development in the area."  
Radio Pacis, based in Arua in West Nile District, was named Africa's New Radio Station of the Year 
in a competition celebrating radio excellence in the continent, organised by the British Broadcasting 
Corporation.  
The awards were presented at a ceremony in Nairobi on Saturday.  
The judges described Radio Pacis as "a fine example of what a community radio station based 
outside the capital can do."  
With a small staff and modest resources, the station "still addresses challenging local issues, 
including providing advice on medical and health problems and debating matters of local interest 
alongside local and national news.  
"It has some problems with sound quality but the judges are convinced Pacis contributes 
significantly to knowledge and development in the area." Besides a trophy, the station will also 
receive USD5, 000 worth of equipment from the BBC.  
An ecstatic Sherry Meyer, the station manager, told CISA the win was a moment of joy for not just 
the station but also for all Catholic media initiatives in Africa.  
Radio Pacis was started with the assistance of Comboni Missionaries in 2004, following "a cry from 
the people that they wanted a radio station," the programme manager, Anecho Sam, said.  
He said the focus of the station is development of the human person, and does not target Catholics 
only. "It is the station that the people asked for."  
Radio Pacis can be heard not only in West Nile but also in parts of South Sudan and eastern 
Democratic Republic of Congo.  
The grand prize, the Radio Station of the Year award, went to South Africa's 702 Talk Radio. Two 
Kenyans, Esther Mbondo of Kenya Broadcasting Corporation, and James Wokabi of Capital FM, 
were named Africa's best radio news and sports journalists.  
Ghana's Joy FM and Citi FM won awards for the best on-air campaign and talk show of the year 
respectively. Ms Qaanitaah Dramat was crowned Young Broadcaster of the Year.  
Source : Catholic Information Service for Africa (Nairobi), quoted by AllAfrica.com, 29/05/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-05-30 

Chad/Sudan: US-funded radio offers new voice on Darfur border  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8089  
Radio Sila, based in the village of Goz Beida in Chad, is funded mostly by US taxpayers broadcasts 
into a violence-region suffering the spillover from the Darfur conflict next door. “People follow our 
car in the streets, shouting ‘radio, radio,’” said Fiacre Munezero, the station’s supervisor. “It’s a 
good start.” 
Broadcast from a metal cargo container converted into a studio, the station is run by Internews, a 
California-based aid group spreading news and music to crisis zones. 
Source : Media Network Weblog  

 
NEWS  FROM :   2007-05-30 

Guinea widens media freedom with more radio stations  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/?p=8082  
Guinea will grant broadcasting licences to more than a dozen private radio stations this year in a 
widening of media freedom in the West African country, the government said yesterday. The move 
follows the ending of a state broadcasting monopoly last year. It was taken at a four-day 
government seminar held by Prime Minister Lansana Kouyate to chart policies to haul Guinea out of 
political and economic crisis. 
“To reinforce freedom of expression in a positive spirit of inclusive participatory democracy, the 
government has decided to grant between now and the end of 2007 frequencies and licences to 
more than a dozen private radios,” an official statement released on Monday said. 
Since the end of the broadcasting monopoly last year, at least four private radios had been granted 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

12

licences. But several of these were forced to temporarily go off the air or halt live news broadcasts 
in February, when martial law declared by Conte allowed the armed forces to control the media. At 
least one station, Liberty FM, was ransacked by soldiers, who briefly detained two staff members. 
Media freedoms were restored when martial law ended under the consensus deal that allowed 
Kouyate’s appointment. Even before the February crackdown, Guinea ranked 109 in the 168-nation 
2006 Press Freedom Index published by press freedom watchdog Reporters Without Borders. 
Source : Reuteurs, quoted by Media Network Weblog, 29/05/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-05-31 

Uganda: MPs Want Tax Waiver On Radios  
http://allafrica.com/stories/200705310100.html  
Members of Parliament want a tax waiver on transmitter radios so that they can become more 
affordable.  
MPs Erasmus Magulumali (Kooki) and Stephen Tashobya (Kajara)- made the proposal to Uganda 
Revenue Authority Commissioner General Allen Kagina who was recently briefing parliamentarians 
about reforms the tax body has been implementing since 2000.  
Quoting the 2002 census which showed that only 49 per cent households in Uganda had access to 
radio, Mr Magulumali said it was high time URA waived taxes on transmitter radios and dry cell 
batteries so that more people could acquire them.  
Mobilising people for government programmes like immunisation, he said, has always been hard 
because very few have radios yet it is a cost-effective channel through which governments 
communicate to their peoples.  
Mr Tashobya said increased access to radios would increase people's participation in economic 
activities and greatly boost the economy in which case URA would be able to collect more money.  
Source : The Monitor (Kampala), quoted by AllAfrica.com, 31/05/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-05-31 

Uganda: UBC Closes Kitti FM in Kitgum Over Money  
http://allafrica.com/stories/200705310129.html  
Uganda Broadcasting Council on Tuesday evening closed Kitti FM in Kitgum over non-payment of 
operational license fees, Johnson Omona, the radio's director has said.  
The Kitgum-based private radio went off air on Tuesday evening at around 5 p.m just three days 
after Forum for Democratic Change President Kizza Besigye was blocked from speaking on it.  
However, controversy still surrounds the radio's closure as the Broadcasting Council yesterday 
denied knowledge of the matter.  
The radio was switched off for several hours on Saturday evening-30 minutes into Dr Besigye's 
two-hour talk show. Reports indicated that the radio was switched off on orders of Kitgum RDC 
Nahaman Ojwee, who also denied the allegations.  
Source : The Monitor, quoted by AllAfrica.com, 31/05/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-05-31 

RDC : Neno La Uzima diffuse ses propres journaux  
http://www.panosparis.org/fr/newsletter.php#nouveaute3  
La radio confessionnelle Neno la uzima (Pain de vie, en français) de Bukavu diffuse depuis le 25 
avril ses propres journaux parlés d’informations générales, de 15 minutes chacun, en swahili à 6 H 
et 18 H, en français à 6 H 45 et 18 H 45. Auparavant, la radio, qui diffuse sur le 100.2 Mhz, 
relayait uniquement les informations de la RTNC locale et de Radio Okapi. Cette évolution fait suite 
aux désirs des journalistes et des auditeurs, de voir les radios communautaires locales réaliser 
leurs propres journaux parlés, quelle qu’en soit la qualité. Le personnel de la radio, qui suit deux 
séances de formation par semaine, espère également améliorer ses compétences professionnelles 
dans le domaine journalistique. Les auditeurs, parmi lesquels des leaders politiques, pensent quant 
à eux trouver une tribune où commenter l’actualité et faire passer leurs points de vue.  
Contact : M. Cléophas Mapendano, directeur, Tél. +243 813 177 363; Courriel : 
mapendanoc@yahoo.fr  
Source : Institut Panos, Africentr@lemedias, 55, mai 2007 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

13

NEWS   FROM :   2007-05-31 

Rwanda : Un nouveau programme de dramatiques radio, « Umurage 
urukwiye »  
http://www.panosparis.org/fr/newsletter.php#nouveaute7  
Dans le cadre de sa politique intitulée « Développer le monde à l’aide des médias », l’Ong 
internationale Population Media Center, en collaboration avec le FNUAP/Rwanda, a officiellement 
lancé, le 18 avril 2007, le programme « Umurage urukwiye » (l’Héritage digne). Programme de 
séries de dramatiques radio de 15 minutes, il est diffusé trois fois par semaine sur deux radios 
privées très écoutées, Contact FM et Radio Salus. 
Techniquement, la méthodologie utilisée dans ce théâtre radiophonique est celle de l’auteur et 
dramaturge Sabido. Les acteurs incarnent ainsi les caractères négatif, positif et transitoire. Cinq 
thèmes sont traités : la santé reproductive et le planning familial, la lutte contre le VIH/SIDA, la 
sauvegarde de l’environnement, les problèmes liés au genre et à l’émancipation de la femme ainsi 
que l’agriculture. 
Les initiateurs du projet sont convaincus que beaucoup de Rwandais confrontés à divers problèmes 
liés à l’ignorance changeront positivement de comportements. 
Source : Institut Panos, Africentr@lemedias, 55, mai 2007 

 
NEWS   FROM :   2007-05-31 

RDC : Un émetteur télévision pour la Radio Muungano  
http://www.panosparis.org/fr/newsletter.php#nouveaute6  
Grâce à l’Ong Equipe d’Urgence pour la biodiversité (EUB), la Radio Muungano de Beni, près de 
Butembo, à l’est de la RDC, vient d’acquérir un nouvel émetteur de 500 watts pour la télévision. 
Des émissions expérimentales sont déjà diffusées sur la fréquence 639.5 Mhz, toute la journée, en 
attendant que la grille des programmes soit mise en place. 
Contact: M. Jacques Kikuni Kokonyange, directeur, Tél. : + 243 99 83 98 546 / + 243 81 26 27 
762; Courriel : kikunikokonyange@yahoo.fr  
Source : Institut Panos, Africentr@lemedias, 55, mai 2007 

 
NEWS   FROM :   2007-05-31 

Tchad : Le Réveil lance ses émissions à Bébalem   
http://www.panosparis.org/fr/newsletter.php#nouveaute8  
Le Réseau des organisations rurales pour le développement économique et social (RORDES) a 
lancé fin avril les émissions test de sa radio communautaire, le Réveil, dans la sous-préfecture de 
Bébalem, au sud du Tchad. La station, qui émet en FM sur 91.3 MHZ, couvre trois régions du 
Tchad, les deux Logone et la Tandjilé dans un rayon de 85 km. Le Réveil est la seule station de ce 
département rural, habité par près de 21 000 habitants. Ses émissions portent essentiellement sur 
la sensibilisation des paysans en santé, nutrition, économie et développement et sur l’éducation de 
base. 
Source : Institut Panos, Africentr@lemedias, 55, mai 2007 

 
NEWS   FROM :   2007-05-31 

Botswana: Living for Radio  
http://allafrica.com/stories/200705291178.html  
Forty years on, Moreri Gabakgorwe is back on the game. The well-traveled and multi-skilled former 
Radio Botswana is the man at the helm of the newly licensed DUMA FM. Voice Entertainment 
Editor, MOSES MARUPING caught up with him. 
Source : The Voice, quoted by AllAfrica.com, 29/05/2007  

 
ALERT   FROM :   2007-06-01 

RDC : Police Violently Break Up Meeting of Journalists in Mbuji-Mayi  
http://allafrica.com/stories/200706010836.html  
A gathering of some 100 journalists on 31 May 2007 in Mbuji-Mayi, capital of East Kasai province, 
was violently broken up by police led by Commander Jean-Claude Kabeya, also known as 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

14

"Shegué". Journalists were beaten and one of them, Luboya Nokia of Radio Mont Carmel, was 
seriously injured and taken to Bonzola Hospital in Mbuji-Mayi. Other journalists told JED that they 
lost work-related equipment during the attack.  
About 100 journalists representing all types of media outlets had gathered for an extraordinary 
general assembly on 31 May at 2:30 p.m. (local time) at a bar, "La Primature", in the Diulu 
neighbourhood. According to information obtained by JED, the goal of the meeting was to suspend 
the local coordinator of the Congo Press Union (Union de la presse du Congo, UNPC), who was 
reportedly guilty of badly managing the Union and of misappropriating funds.  
During the meeting, the journalists noticed that there were non-journalists in the room, whom they 
asked to leave. It was just after these intruders, who had been identified as security service 
agents, were expelled from the meeting that police, who had arrived in two Jeeps, burst into the 
bar. The police commander ordered his men to disperse all the journalists in the room.  
Source : Journalistes en danger, quoted by AllAfrica.com, 01/06/2007  

 
NEWS   FROM :   2007-06-01 

Africa: VOA Launches Music Mix  
http://allafrica.com/stories/200706010835.html  
The Voice of America (VOA) has launched African Music Mix, a continuous stream of African music 
favorites, available to African listeners, every day of the week.  
From N'dombolo to Benga to African hip-hop, African Music Mix offers the best in African music by 
artists from East, West, North, South, and Central Africa, as well as the islands. Broadcast daily, 
the new African-oriented music stream draws from VOA's archive of some 12,000 African songs to 
provide millions of music fans across the continent with a desired mix of local and pan-African 
favorites.  
"VOA is the only radio station that offers such a rich blend of African music from around the 
continent, every day of the week," said VOA's English to Africa Service Chief Sonya Laurence 
Green. "You can't get this anywhere else," she added.  
African Music Mix airs Monday-Sunday from 0000 UTC-0300 UTC and Monday-Friday from 1100 
UTC - 1400 UTC. For more information about the program and a complete listing of English to 
Africa broadcasts, visit our website at http://www.voaafrica.com or 
http://www.voanews.com/english/Africa/programs.cfm.  
Source : Voice of Africa, quoted by AllAfrica.com, 01/06/2007  

 
NEWS  FROM :   2007-06-01 

Tunisie: Festival arabe de la radio et de la télévision du 2 au 7 juin 2007  
http://fr.allafrica.com/stories/printable/200706010731.html  
La treizième édition du Festival arabe de la radio et de la télévision, organisée par l'ASBU en étroite 
collaboration avec l'ERTT, approche à grands pas. Une conférence de presse s'est tenue hier matin 
au siège de l'ATCE (l'Agence tunisienne des relations extérieures) pour annoncer le programme et 
rappeler les objectifs de cette rencontre biennale des professionnels du secteur audiovisuel arabe. 
[… texte complet sur TRRAACE]  
Source : La Presse, cité par AllAfrica.com, 01/06/2007  

 
ALERT FROM :   2007-06-01 

RDC : Des policiers dispersent violemment une réunion de journalistes à 
Mbuji-Mayi  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/83816  
Une assemblée générale réunissant une centaine de journalistes a été violemment dispersée, le 31 
mai 2007 à Mbuji-Mayi, capitale de la province du Kasaï Oriental (Centre de la RD Congo) par une 
vingtaine de policiers conduits par le commandant urbain de la Police, Jean-Claude Kabeya alias 
"Shegué". Des journalistes ont été battus et l'un d'eux, Luboya Nokia de la Radio Mont Carmel 
(RMC), a été grièvement blessé et interné à l'Hôpital Bonzola de Mbuji-Mayi. D'autres journalistes 
ont déclaré à Journaliste en danger (JED) avoir perdu dans ces échauffourés leur matériel de 
travail.  
Une centaine de journalistes, tous médias confondus, s'étaient réuni en assemblée générale 
extraordinaire, le 31 mai à 14h30 (heure locale), au bar dit "La Primature" dans la commune de 
Diulu. Cette réunion avait pour objectif, selon des informations obtenues par JED, de suspendre le 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

15

coordonnateur local de l'Union de la presse du Congo (UNPC) qui se serait rendu coupable de 
mauvaise gestion de l'Union et de malversations financières. [... texte complet sur TRRAACE] 
Source : Journalistes en danger / IFEX, 01/06/2007  

 
ALERT  FROM :   2007-06-02 

Senegal : Police Seize Radio Station Equipment   
http://allafrica.com/stories/200706010982.html  
Sixty armed Senegalese government security agents raided the headquarters of a radio station 
yesterday, the Senegalese newspaper Wal Fadjri reported.  
The security agents, sent by the government telecommunications agency, which is responsible for 
regulating the Senegalese radio stations, seized all equipment of the Group Avenir Radio; the all-
news station, which launched this week, has been banned for 45 days, according to Wal Fadjri.  
Madiambal Diagne, the radio station's owner, is also the executive director of Le Quotidien, a 
Senegalese daily known for its criticism of President Abdoulaye Wade. According to Afrol News, 
officials from the telecommunications agency failed in an attempt to have Diagne stop 
broadcasting. "Mr. Diagne was asked to remove the station from the air but he refused, asking 
them to do it themselves," a staff member reportedly said.  
The security agents then raided the station and took it off the air.  
Source : AllAfrica.com, 01/06/2007  

 
NEWS   FROM :  2007-06-05 

Botswana: Let's Share Private Stations  
http://allafrica.com/stories/200706041399.html  
Private radio stations that have recently been granted broadcasting licenses to go national are 
making attempts to gain access to the expansive infrastructure of the Department of Broadcasting.  
DBS which owns RB1, RB II, and Botswana Television, is reported to posses satellite space in their 
network which is running at less than half capacity. Experts indicate that the amount of Satellite 
capability DBS pays for is more than enough to run up to five other radio stations and two other 
television stations arguing therefore that its use is not maximised.  
Radio stations point to the government's policy of cost-cutting and cost-sharing as a major reason 
why it would make sense for DBS to lease some of the space to them for a fee. [… full report on 
TRRAACE] 
Source : Mmegi/The Reporter, quoted by AllAfrica.com, 04/06/2007 

 
NEWS  FROM : 2007-06-05 

Côte d’Ivoire: Séminaire de formation des radios de proximité 
Les 5 et 6 juin 2007 se tient a Abidjan un séminaire de formation des responsables de radio de 
proximité du pays, autour de la problématique du rôle des radios en faveur de la paix et du 
dialogue national. Parmi les thèmes abordés: La gestion de l’information en temps de crise, le rôle 
et la responsabilité des radios de proximité dans la résolution des conflits, surveiller la montée des 
tensions ; déontologie et conflits d’intérêt dans les entreprises de média. A l’occasion de ce 
séminaire l’ONUCI devrait présenter une cartographie des radios de proximité en Cote d’Ivoire. 
Enfin, l’ONUCI-FM présentera aux responsables des radios participants les modalités de 
coopération et des thèmes éventuels de coproduction : Droits de l’homme, élections ;  cohésion 
sociale, etc. 
Source : TRRAACE, 05/06/2007 
 
 



TRRAACE – E-BULLETIN 60   

© Mediafrica.Net 2007  05/06/2007 

16

 
 

Qui sommes-nous ? Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

New People Media Centre 
(NPMC) 
P.O. Box 21681 
Nairobi, KENYA 
Tel. : +254-20-3877 407  
           and 3877 408 
E-Mail : director@newpeople.co.ke 
Web : http://www.newpeople.co.ke 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO 
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39 
Courriel : cemeca@mediafrica.net 

Web : http://www.cemeca-cemeca.org 

 
 
 
Contact  

Si vous désirez continuer à recevoir ce bulletin électronique, merci de vous inscrire 
http://mediafrica.covservices.com/trraace/DB/Newsletter_Registration.php    

ou envoyer un email à / or send an email to editor@mediafrica.net   
Interested to continue to receive this electronic newsletter? Please subscribe  

 
Si vous ne désirez pas recevoir les prochains envois de la lettre électronique de TRRAACE, envoyez 

un courriel à editor@mediafrica.net avec le message “Désabonnement”. 
If you are not interested to receive further issues of TRRAACE electronic Newsletter, please send an 

email to editor@mediafrica.net  with the message “Unsubscribe”  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


