
La Lettre Electronique de TRRAACE 

TRRAACE Electronic Newsletter 

 N° 91– 02/11/2008 

TRRAACE :  
TOUTES LES RESSOURCES POUR LES RADIOS AFRICAINES ASSOCIATIVES COMMUNAUTAIRES ET 

EDUCATIVES 
TRACKING RESOURCES FOR RADIOS IN AFRICA AT THE BENEFIT OF THE ASSOCIATIVE 

COMMUNITY AND EDUCATIVE RADIO STATIONS 
TODOS OS RECURSOS PARA AS RADIOS ASSOCIATIVAS EN AFRICA ASSIM CEMO COMUNITARIAS 

E EDUCATIVAS 

HTTP://WWW.MEDIAFRICA.NET 

 
Table des matières / Table of content 
 
Resources / Ressources ................................................................................................... 2 

West Africa: West African Elections Project  www.africanelections.org ...........................2 
Nouvelles/News/Noticias ................................................................................................ 2 

Côte d’Ivoire : RTI - 12 milliards fcfa pour réhabiliter les centres émetteurs...................3 
Côte d'Ivoire: Audiovisuel : La Côte d’Ivoire se prépare pour le numérique ....................4 
Kenya: Vernacular station accused of fanning post-election chaos ................................4 
Nigeria: Radio journalist murdered in ambush ...........................................................5 
Sudan: Internews launches local radio stations in South .............................................5 
Gambie: Arrestation d'un journaliste de Yiriwa FM......................................................6 
Malawi : Malawi authorities shut down radio linked to ex-president...............................6 
RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux jours par l'ANR ....6 
DRCongo: Radio Okapi reporter threatened by armed forces officers.............................6 
RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux jours par l'ANR ....7 
RDC: Un journaliste de la Radio Okapi menacé par les FARDC......................................7 
Rwanda: Radio reporter freed after being held for 14 years on genocide charge .............8 
Malawi: Joy Radio back on the air ............................................................................8 
South Africa: Tshabalala-Msimang to Open R1.2 Million Community Radio Building .........9 
Kenya: Ban On Live Broadcasts By Ministry Was Illegal...............................................9 
Nigeria: Ogun Assembly Lifts Ban Order On TV, Radio ................................................9 
Uganda: Family Radio Marks Five Years With Grand Bash..........................................10 
Nigeria: Damaturu 'Pride FM' to Open Soon.............................................................10 
Bénin: Fraternité Fm caracole en tête en matière d'audience .....................................10 
Gabon: La radio en perte de vitesse en Afrique........................................................11 
Cameroun: Le commandant du Gso saute sur une radio............................................11 
Cameroun: Dschang - Deux radios locales fusionnent leurs programmes .....................12 
Cameroon: DO Attempts Solution to Oku Radio Crisis ...............................................12 
RDC: 4 journalistes de Radio Okapi lauréats du PNUD...............................................13 
Namibia: NBC Radio, the Top Media .......................................................................13 
Cameroun: L'aventure commence sur Hit Radio .......................................................14 
Côte d'Ivoire: Prix RFI - RSF : Cheick Yvhane, catégorie Radio, reçoit le prix "Jean 
Hélène" .............................................................................................................14 
Kenya: K24 and Royal Media Services join A24 Media...............................................14 
Lesotho: Journalist sentenced to two years in jail with option of a fine for sedition........15 
Lesotho: Harvest FM radio station back on air..........................................................15 
Nigeria: Un radiojournaliste est assassiné dans une embuscade .................................16 
Lesotho: Réouverture de la radio privée Harvest FM après trois mois de suspension......16 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

2

Sénégal: Une table-ronde avec Radio AFIA sur les enjeux de la radio communautaire en 
A.O. ..................................................................................................................16 
Burundi: Le manque de professionnalisme met les médias en danger..........................17 
Afrique: José Pungi, nouveau président de Signis-Afrique..........................................17 
Sénégal: Formations thématiques/ Listening Clubs...................................................17 
Uganda: New Broadcasting Council inaugurated.......................................................18 
Ethiopia: Afro 105.3 FM all English radio to launch in Ethiopia....................................18 
Liberia: Liberia Assembly of God Church launches US$125,000 radio project................18 
Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 : Albert Drogba assure… ........................................19 
Burkina Faso: Droit des médias : Nul journaliste n’est censé ignorer la loi ...................19 
Rwanda: Disgruntled Plaintiff Appeal Acquittal of Rwandan Radio Journalist .................19 
Rwanda: Appel après l'acquittement du journaliste Dominique Makeli .........................20 
Tunisie: Conférence à l'ASBU sur les services multimédias.........................................21 
Sénégal: Evaluation mi-parcours Informorac ...........................................................21 

 

RESOURCES / RESSOURCES 

West Africa: West African Elections Project  
www.africanelections.org  

A number of West African countries, namely Ghana, Guinea, and Cote d'lvoire, will organize 
elections this year and 2009. Access to balanced and unbiased information on elections is still a key 
problem in these countries. The problem is compounded by lack of skills required by the media to 
navigate the sometimes difficult space of elections. Again, media professionals in these countries 
lack information and knowledge resources to report elections in a balanced and unbiased manner. 

In order to provide elections information and knowledge at one central point, the International 
Institute for ICT Journalism(www.penplusbytes.org) in partnership and with funding from the Open 
Society Initiative for West Africa (OSIWA) and other partners are embarking on West African 
Elections Information and Knowledge Project. 

The project covering Ghana, Guinea and Cote d'lvoire is made up of six key components namely 
training of senior editors, journalists and reporters as well as developing and disseminating of an 
Election Reporting Guide for the Media, SMS/Mobile application in election coverage and 
monitoring, Information and Knowledge Online Portal, Knowledge products for the media and 
Media Content Monitoring. 

The elections portal is live and provides up to the minute elections news, features, live results, 
analysis and more 

Source: International Institute for ICT Journalism [penplusbytes], Mailing List DG Groups, 27 Oct. 
2008  
 

NOUVELLES/NEWS/NOTICIAS 
(Posted from 17/10/2008 to 02/11/2008) 
 

Afrique: José Pungi, nouveau président de Signis-Afrique..........................................17 
Bénin: Fraternité Fm caracole en tête en matière d'audience .....................................10 
Burkina Faso: Droit des médias : Nul journaliste n’est censé ignorer la loi ...................19 
Burundi: Le manque de professionnalisme met les médias en danger..........................17 
Cameroon: DO Attempts Solution to Oku Radio Crisis ...............................................12 
Cameroun: Dschang - Deux radios locales fusionnent leurs programmes .....................12 
Cameroun: L'aventure commence sur Hit Radio .......................................................14 
Cameroun: Le commandant du Gso saute sur une radio............................................11 
Côte d’Ivoire : RTI - 12 milliards fcfa pour réhabiliter les centres émetteurs...................3 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

3

Côte d'Ivoire: Audiovisuel : La Côte d’Ivoire se prépare pour le numérique ....................4 
Côte d'Ivoire: Prix RFI - RSF : Cheick Yvhane, catégorie Radio, reçoit le prix "Jean 
Hélène" .............................................................................................................14 
Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 : Albert Drogba assure… ........................................19 
DRCongo: Radio Okapi reporter threatened by armed forces officers.............................6 
Ethiopia: Afro 105.3 FM all English radio to launch in Ethiopia....................................18 
Gabon: La radio en perte de vitesse en Afrique........................................................11 
Gambie: Arrestation d'un journaliste de Yiriwa FM......................................................6 
Kenya: Ban On Live Broadcasts By Ministry Was Illegal...............................................9 
Kenya: K24 and Royal Media Services join A24 Media...............................................14 
Kenya: Vernacular station accused of fanning post-election chaos ................................4 
Lesotho: Harvest FM radio station back on air..........................................................15 
Lesotho: Journalist sentenced to two years in jail with option of a fine for sedition........15 
Lesotho: Réouverture de la radio privée Harvest FM après trois mois de suspension......16 
Liberia: Liberia Assembly of God Church launches US$125,000 radio project................18 
Malawi : Malawi authorities shut down radio linked to ex-president...............................6 
Malawi: Joy Radio back on the air ............................................................................8 
Namibia: NBC Radio, the Top Media .......................................................................13 
Nigeria: Damaturu 'Pride FM' to Open Soon.............................................................10 
Nigeria: Ogun Assembly Lifts Ban Order On TV, Radio ................................................9 
Nigeria: Radio journalist murdered in ambush ...........................................................5 
Nigeria: Un radiojournaliste est assassiné dans une embuscade .................................16 
RDC: 4 journalistes de Radio Okapi lauréats du PNUD...............................................13 
RDC: Un journaliste de la Radio Okapi menacé par les FARDC......................................7 
RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux jours par l'ANR ....6 
RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux jours par l'ANR ....7 
Rwanda: Appel après l'acquittement du journaliste Dominique Makeli .........................20 
Rwanda: Disgruntled Plaintiff Appeal Acquittal of Rwandan Radio Journalist .................19 
Rwanda: Radio reporter freed after being held for 14 years on genocide charge .............8 
Sénégal: Evaluation mi-parcours Informorac ...........................................................21 
Sénégal: Formations thématiques/ Listening Clubs...................................................17 
Sénégal: Une table-ronde avec Radio AFIA sur les enjeux de la radio communautaire en 
A.O. ..................................................................................................................16 
South Africa: Tshabalala-Msimang to Open R1.2 Million Community Radio Building .........9 
Sudan: Internews launches local radio stations in South .............................................5 
Tunisie: Conférence à l'ASBU sur les services multimédias.........................................21 
Uganda: Family Radio Marks Five Years With Grand Bash..........................................10 
Uganda: New Broadcasting Council inaugurated.......................................................18 
 

 
NEWS   FROM :   2008-10-17 

Côte d’Ivoire : RTI - 12 milliards FCFA pour réhabiliter les centres 
émetteurs  
http://news.abidjan.net/article/?n=307044  
Le projet de réhabilitation des centres émetteurs de la Rti entre dans sa phase active. Le ministre 
Sy Savané a lancé le début des travaux hier à son cabinet. 
Rééquiper les centres émetteurs de la Radiodiffusion télévision ivoirienne (Rti) afin de permettre au 
pays profond de suivre les émissions. C'est le sens des travaux de rééquipement de la maison 
étatique de l'information qui ont démarré hier pour prendre fin vendredi entre le ministère de la 
Communication, le Bnetd, le ministère de l'Economie et des Finances, la Rti et Thomson, 
l'entreprise ayant remporté l'appel d'offres du marché. Selon Niangoran Michel, directeur de la 
diffusion de la Rti, la maison bleue a besoin de 12 milliards de Fcfa pour la réhabilitation des 
centres. Deux phases concernent le projet. Dans la première, il s'agira de réhabiliter sur 11 mois 
26 centres d'une grande puissance. La seconde phase, qui se fera un peu plus tard, concernera les 
11 autres centres émetteurs et les infrastructures. Le ministre de la Communication, Ibrahim Sy 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

4

Savané, qui a lancé le début des travaux hier à son cabinet au Plateau, n'a pas manqué de montrer 
l'importance du projet. «Il y a beaucoup de péripéties autour de ce programme d'urgence. Il faut 
passer à une phase beaucoup plus concrète. Il faut donc un coup d'accélérateur avec l'idée 
d'optimiser toutes les ressources que nous avons», a-t-il indiqué. Et d'ajouter que «c'est une 
grande occasion pour aller au fond des dossiers dans la couverture totale du pays. Je souhaite qu'il 
y ait une séance beaucoup plus spécifique avec les bénéficiaires à savoir la Rti pour que les 
questions formulées ou informulées puissent être mises sur la table.» Honoré Guié, le président du 
conseil d'administration, a indiqué que la Rti a des besoins urgents surtout en cette période 
électorale. «Nous saluons ce programme d'urgence que l'Etat a bien voulu approuver pour le 
rééquipement de notre maison commune», a-t-il mentionné. Le responsable de Thomson, Etienne 
Paulze d'Ivoy, a affirmé que son entreprise fournit un support technique efficace, une qualité de 
maintenance et de nombreuses formations. Vendredi, une visite du centre émetteur d'Abobo est 
prévue. 
Source: Quotidien Nord-Sud, Mercredi 15 octobre 2008 repris par Abidjan.Net ; information 
transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (Journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2008-10-17 

Côte d'Ivoire: Audiovisuel : La Côte d’Ivoire se prépare pour le 
numérique  
http://news.abidjan.net/article/?n=307115  
Rencontre utile, hier, entre deux ministres en phase qui reconnaissent les affinités techniques de 
leurs ministères, pour parler de numérique, au moment où l’on parle de convergence numérique. 
Sujet du jour : la question, entre autres, du numérique dans l’audiovisuel. Pour M. Ibrahim Sy 
Savané, il est important (les affinités techniques des deux ministères l’exigent) qu’il y ait cette 
convergence de vues pour entrer dans le monde de cette technologie qui va s’imposer à tous. 
D’ailleurs, au niveau international, on parle même de passer progressivement à la diffusion 
numérique en 2012 (en Europe). Cela verra l’abandon définitif de la diffusion analogique. En 
Afrique, ce sera entre 2015 et 2020. [...] Premier point : la question de la réglementation. Pour lui, 
il faut adapter les lois dans ce secteur qui sont souvent dépassées par rapport aux nouvelles 
technologies. Second point : la gestion de ce qu’il appelle le « véhicule (le message) », qui ne doit 
pas échapper au cadre réglementaire. A l’heure surtout où le portable devient un outil multimédia. 
Que peut apporter son ministère au secteur de la communication, afin de donner, entre autres, un 
schéma qui permette la numérisation de la RTI ? [...] Pour parer au plus pressé, et se donner des 
garanties sérieuses pour les enjeux de demain, le groupe de travail réfléchira, entre autres, sur 
trois points : la réglementation, la formation, la question de l’accès équitable à l’information. [...] 
Texte complet et source: Fraternité Matin, 16 oct. 2008 repris par Abidjan.Net ; information 
transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (Journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan) 

 
NEWS   FROM :   2008-10-17 

Kenya: Vernacular station accused of fanning post-election chaos  
FM stations broadcasting in vernacular were adversely mentioned in the Waki Report on post-
election violence. 
Witnesses accused the stations of irresponsible broadcasts even as the country slid into anarchy 
after the disputed presidential polls. 
The Waki Commission recommended that authorities should investigate media houses accused of 
disseminating irresponsible information. 
 
The culprits 
Kass FM, which broadcasts in Kalenjin, Inooro (Kikuyu) and Lolwe FM (Luo) were among stations 
mentioned, the commission said in its report released yesterday. 
Testimonies, the report said, singled out Kass FM for inciting violence, a phenomenon the report 
says replicated on other FM stations across the country. 
Kameme and Coro FM, all broadcasting in Kikuyu, were also named by the report as among those 
cited by witnesses for using derogatory language. 
"Some few exceptions to the above generalization of no concrete information are two examples of 
FM hate speech the commission received. One from Bahasha FM in Nakuru, recorded at 8 a.m. 
[0500 gmt] on 30 January," the report reads. [...] 
Source: The Standard website (Nairobi) 16 Oct. 2008, quoted by BBC Monitoring Global Newsline 
Media File 17 Oct. 2008  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

5

ALERT   FROM :   2008-10-18 

Nigeria: Radio journalist murdered in ambush  
Nigerian journalist Eiphraim Audu was shot by six unknown gunmen near his home on Wednesday 
in Lafia, central Nigeria, local journalists and the Nigerian Union of Journalists told CPJ. 
Audu was a senior radio journalist with the Nasarawa State Broadcasting Service and the chairman 
of the credential committee of the forthcoming Nigeria Union of Journalist elections in Nasarawa. 
"We send our deepest condolences to the family and colleagues of Eiphraim Audu," CPJ Africa 
Program Coordinator Tom Rhodes said. "We urge the inspector general of the national police and 
the Nasarawa State Police Command to follow all possible leads and ensure that the perpetrators of 
this crime are brought to justice." 
Gunmen shot Audu after he left his house to visit neighbors after returning from a state function, 
the general manager of the Nasarawa State Broadcasting Service, Musa Abdullahi, told CPJ. No 
items were stolen from him or his car, which was parked nearby, said the secretary of the 
journalists union, Shu'aibu Usman Leman. 
A spokesman for the state police, Richard Akoji, told the local press that the police would do 
everything in its power to find the perpetrators, according to local news reports. Audu's friends and 
colleagues are traveling from all over the country to attend a funeral service for him on Friday, the 
Nasarawa State Secretary of the Nigerian Union of Journalists, Abubakar Bala, told CPJ. 
Audu is the second journalist killed in unknown circumstances in Nigeria this year. On August 17, 
unidentified gunmen shot Paul Abayomi Ogundeji, a board member of the private daily ThisDay in 
Dopemu, a suburb of Lagos. According to a report by the Nigerian press watchdog organization 
Media Rights Agenda, Nigerian police claimed Ogundeji was killed by armed robbers, while an 
eyewitness claimed the journalist was killed by police. 
Source: Committee to Protect Journalists press release, New York, 17 Oct. 08 quoted by BBC 
Monitoring Global Newsline Media File 18 Oct. 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-18 

Sudan: Internews launches local radio stations in South  
Since Sudan's 22-year old civil war ended in 2005, news has been slow in coming to the most 
remote regions of the country. To provide news and information and give voice to thousands of 
Sudanese, Internews has built four community radio stations in South Sudan and is training 
nascent journalists to run them. We are also planning to build two more this upcoming year.  
"I love my radio station because it is contributing to the reconciliation of my community," says one 
of the newly minted journalists at the latest station Internews has launched, in Kurmuk, South 
Sudan. The station, called 88 FM, went on the air this month after more than a year of hard work 
and intensive training. It is the only station in the Kurmuk region. [...] 
88 FM in Kurmuk is part of Internews' project, "Radio for Peace, Democracy and Development in 
South Sudan," which began in 2006 through a grant from the US Agency for International 
Development. 
Internews constructed the buildings, built the transmission towers, and secured frequency 
allocations for the stations. Equipment such as mixers, microphones, computers, recorders and 
editing software soon filled the stations. Because electricity is unavailable in the region, Internews 
installs alternative energy sources, including solar and wind power, in all its stations. It is one of 
the more technically challenging aspects of building stations in Sudan, to stay on the air 
consistently when there is no electricity. Using alternative energy involves carrying batteries that 
weigh 64 kilos up steep mountains to transmission sites, installing solar panels in places where 
they won't get damaged by roaming goats and cows, and establishing back-up generator systems 
to recharge battery cells on cloudy days. 
One after the other, the stations went on the air. The first three stations Internews established, 
Nhomlaau FM (whose name means "Freedom" in Dinka) in Maluakon, Naath FM ("Citizen" in Nuer) 
in Leer and Voice of Community in Kauda, each now broadcast six days a week, a minimum of 
eight hours per day, in at least ten different languages, including Arabic, Dinka, Maban, Uduk and 
Toro. [...] 
Source: Internews, press release, 16 Oct 2008 quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media 
File 18 Oct. 2008  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

6

ALERT   FROM :   2008-10-18 

Gambie: Arrestation d'un journaliste de Yiriwa FM  
http://www.sudonline.sn/spip.php?article14395  
La Fédération internationale des journalistes (FIJ) a condamné l’arrestation du journaliste gambien, 
Pa Modou Bojang, directeur de la radio « Yiriwa FM » basée dans la ville de Brikama.Dans un 
communiqué transmis hier mardi à la PANA, la FIJ déplore « l’arrestation fréquente de journalistes 
en Gambie en relation avec leur travail ». 
« C’est une tentative délibérée des autorités gambiennes d’intimider et de museler les médias », a 
déclaré le directeur du FIJ pour l’Afrique, Gabriel Baglo, cité dans le communiqué. M. Bojang a été 
récemment arrêté par la sécurité gambienne, puis libéré sous caution. Selon la FIJ, « les 
journalistes gambiens ont passé des moments difficiles ces derniers temps tout simplement parce 
que les autorités sont devenues très intolérables avec les médias ». 
La FIJ a renouvelé son appel au gouvernement gambien pour une « plus grande tolérance envers 
les médias et un respect des principes démocratiques dont le pays se glorifie ». 
Source: Sud on line, citant PANA , mercredi 15 octobre 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Malawi : Malawi authorities shut down radio linked to ex-president  
[Presenter] The Malawi Communications Regulatory Authority, Macra, has announced the closure of 
Joy Radio. 
Making the announcement in Blantyre, Macra's head of broadcasting Mr James Chimera said Macra 
has taken the decisive action because Joy Radio was flouting the country's Communications Act. He 
said Malawi laws bar politicians or political parties from owning radio stations. 
Mr Chimera said the board that registered Joy Radio Limited did not comprise politicians, but later 
it illegally transferred ownership to former President Bakili Muluzi and his family. Mr Chimera said 
this is clearly a violation of Malawi laws that cannot be condoned. 
Mr Chimera said Macra had for several times tried to invite Joy Radio to discuss its licence, but the 
radio chose to ignore the summons. 
He also said Macra had requested Joy Radio to bring to the authority some recording of some of 
Joy Radio's programmes that contained offensive content but Joy Radio did not comply. 
Source: MBC radio, Blantyre, 18 Oct. 2008 quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media File 19 
Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux 
jours par l'ANR  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/97741  
Franck Masunzu, a journalist and host of a local community radio show in the town of Walikale, in 
North Kivu province, eastern Democratic Republic of Congo (DRC), was released early in the 
afternoon of 14 October 2008 after being held for two days by the local office of the Agence 
Nationale des Renseignements (ANR), the state intelligence agency. 
According to information received by JED, the intelligence services took issue with Masunzu's 
interview of Bertrand Bisimwa, a spokesperson for the Congrès national pour la défense du peuple 
(CNDP), a local rebel group engaged in fighting with government forces. The interview was part of 
an 8 October report on the recent capture by CNDP forces of the Rumangabo military camp in 
Goma, the capital of North Kivu province. The ANR accuses Bisimwa of criticising government 
troops during the interview. 
After the journalist was released, the radio station, which had suspended all broadcasts on 13 
October in protest over Masunzu's arrest, went back on the air.  
Source: IFEX, website, 17 oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

DRCongo: Radio Okapi reporter threatened by armed forces officers  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/97606  
JED is extremely concerned about the safety of Radio Okapi's Bunia correspondent Jean-Paul 
Basila, who has been the object of recent threats by officers with the Armed Forces of the 
Democratic Republic of the Congo (FARDC). Bunia is located in the Ituri region, in the north east of 
the country, where the FARDC have been facing off with a new militant group in recent weeks. JED 
calls on the UN Mission in the Congo (MONUC), which operates Radio Okapi, to do everything 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

7

possible to protect Basila. 
According to information obtained by JED, Basila is accused of "delivering news that is more militia 
propaganda and which humiliates the national army." 
In his 6 October 2008 report to the MONUC, a copy of which was obtained by JED, Basila states 
that in a telephone conversation two days earlier with Captain Charles Boyeka, the FARDC's liaison 
officer in Bunia, he was told that operations staff at the FARDC offices in Bunia had "come to the 
conclusion that [he was] on the militants' payroll" and that "measures had been taken to shut 
[him] up." 
The same day, at around 6:30 p.m. (local time), the journalist says that a FARDC logistics 
commander, known to him only as Major Jean-Jacques, repeated the similar threats in front of 
witnesses. 
According to Basila, the threats came on the heels of a 3 October Radio Okapi report on the 
capture and subsequent loss by loyalist forces of the village of Kagaba, near Bunia. The following 
day, Radio Okapi news reported that the MONUC had provided logistic support to the FARDC in 
recapturing the village. The FARDC views the reports as militia propaganda. 
In a separate incident in the Ituri district, in Orientale province, Kasereka Mawaya, a reporter with 
the privately-owned radio station Tempête du Lac, based in Kasenyi (approx. 55 km from Bunia), 
was held for five days at the local headquarters of the Agence Nationale des Renseignements 
(ANR), the state intelligence agency. He was released on 6 October. JED notes that threats to 
journalists in the region are on the rise since fighting broke out again between the FARDC and the 
local militia, known as the Front Populaire pour la Justice au Congo (FPJC). 
According to information obtained by JED, the ANR took issue with a 29 September news broadcast 
on the BBC's Swahili Service, during which the reporter claimed to have seen a number of 
displaced people fleeing the fighting in nearby Walungu. 
In light of the current hostilities in Orientale province, and especially in the district of Ituri, JED 
calls on the provincial authorities to ensure that all media workers in this part of the country may 
continue to carry out their work freely and without fear for their safety.  
Source: IFEX website, 15 Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

RDC: Un journaliste d'une radio communautaire détenu pendant deux 
jours par l'ANR  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/97743  
Franck Masunzu, journaliste et animateur à la radio communautaire de Walikale, localité de la 
province du Nord-Kivu, à l'Est de la République Démocratique du Congo (RDC), incarcéré depuis le 
12 octobre 2008 par l'antenne locale de l'Agence Nationale des Renseignements (ANR) a été remis 
en liberté provisoire le 14 octobre en début d'après midi. 
D'après les informations reçues par Journaliste en danger (JED), les services des renseignements 
reprochent à Franck Masunzu d'avoir accordé une interview à Bertrand Bisimwa, porte-parole du 
Congrès national pour la défense du peuple (CNDP), au cours d'une émission du 8 octobre sur la 
prise du camp militaire de Rumangabo, aux alentours de Goma, capitale provinciale du Nord Kivu, 
par les troupes de ce mouvement insurrectionnel. Dans cette interview Bisimwa aurait critiqué les 
forces loyalistes, selon l'ANR. 
Apres cette remise en liberté de son journaliste, la radio communautaire de Walikale a repris la 
diffusion de ses programmes suspendus le 13 octobre en guise de protestation.  
Source: IFEX Website, 17 oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

RDC: Un journaliste de la Radio Okapi menacé par les FARDC  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/97607  
Journaliste en danger (JED) exprime ses très vives préoccupations sur la sécurité de Jean-Paul 
Basila, journaliste de Radio Okapi à Bunia, dans le district de l'Ituri au Nord-Est de la République 
Démocratique du Congo (RDC), et demande instamment à la Mission des Nations Unies au Congo 
(MONUC) de tout mettre en ?uvre pour assurer la protection de ce journaliste dont la vie est 
menacée par des officiers des Forces Armées de la République Démocratique du Congo (FARDC), 
qui s'affrontent à une nouvelle milice armée dans cette partie de la RDC. 
Selon des informations parvenues à JED, le journaliste Basila est accusé "de donner à la radio des 
informations qui font plus la propagande des miliciens et qui humilient l'armée nationale." 
Dans un rapport qu'il a adressé, le 6 octobre 2008, à la MONUC et dont une copie est parvenue à 
JED, Basila rapporte que dans un entretien téléphonique le 4 octobre avec le capitaine Charles 
Boyeka (officier de liaison des FARDC avec la MONUC à Bunia), ce dernier l'a informé que "le 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

8

bureau de l'Etat Major opérationnel des FARDC à Bunia venait de conclure qu'il roule pour le 
compte des miliciens et que des dispositions sont prises pour le faire taire." 
Le même jour aux alentours de 18h30 (heure locale), le journaliste affirme qu'un officier chargé de 
la logistique de l'armée nationale et répondant au nom de Major Jean-Jacques, lui a réitéré les 
mêmes menaces des autorités militaires locales devant témoins. 
Selon le journaliste, ces menaces font suite à la diffusion, le 3 octobre, sur les antennes de Radio 
Okapi, de l'information selon laquelle lors des combats ayant opposés les FARDC aux miliciens, les 
forces loyalistes auraient reconquis et ensuite perdu la localité de Kagaba aux alentours de Bunia. 
Les autorités militaires basées à Bunia fustigent également le fait que dans le journal parlé de 
Radio Okapi diffusé le 4 octobre, le journaliste ait fait état du soutien logistique dont les FARDC 
auraient bénéficié de la part de la MONUC dans la reprise de la localité de Kagaba. Ces 
informations sont considérées comme étant de la propagande en faveur des miliciens. 
Par ailleurs, JED rappelle que depuis la reprise des hostilités entre les FARDC et le nouveau groupe 
armé dénommé Front Populaire pour la Justice au Congo (FPJC) dans le district de l'Ituri, en 
Province Orientale, les menaces se sont accentuées contre les journalistes dont l'un, Kasereka 
Mawaya, journaliste à la Radio privée Tempête du Lac émettant à Kasenyi (55 km au sud de 
Bunia), a été détenu, du 1er au 6 octobre, dans les cachots du poste local de l'Agence Nationale 
des Renseignements (ANR). 
D'après des informations parvenues à JED, l'ANR reprochait au journaliste son intervention, le 29 
septembre, dans le journal parlé en swahili de la radio britannique BBC, au cours de laquelle il 
avait affirmé avoir vu plusieurs déplacés de guerre fuyant les affrontements de Walungu. 
Face à la situation sécuritaire qui prévaut dans la Province Orientale plus particulièrement dans le 
district de l'Ituri, JED demande aux autorités provinciales de s'assurer que tous les professionnels 
des médias ?uvrant dans cette partie de la RDC continuent à faire leur travail en toute liberté et 
sécurité.  
Source: IFEX website, 15 oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Rwanda: Radio reporter freed after being held for 14 years on genocide 
charge  
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=28963  
Reporters Without Borders has learned that Dominique Makeli, a former reporter with state-owned 
Radio Rwanda who had been held since 1994 on a vague, genocide-related charge, was released 
on 13 October.[...]  
Makeli’s release on 13 October was a result of his acquittal by a gacaca (popular tribunal) in the 
Kigali district of Nyarugenge on 5 October. Detained since 18 September 1994, he had been 
transferred from one detention centre to another, ending up in Kigali central prison, also known as 
“1930”. [...] 
Source: Reporters without Borders, website, 16 Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Malawi: Joy Radio back on the air  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/malawis-joy-radio-back-on-the-air  
The High Court in Blantyre on Sunday granted Private broadcaster Joy Radio an injunction stopping 
the revocation of its license by the Malawi Communications Regulatory Authority (MACRA). The 
court order means that Joy radio can go back on air pending further court processes where both 
sides will be heard. 
According to MACRA, three things resulted to the closure of Joy radio station: transfer of ownership 
without informing MACRA, political ownership and broadcasting material that did not comply with 
the provisions of the broadcast licence. “We shall now go to the second stage where court will 
examine and hear both sides,” said lawyer Ralph Kasambara . On Friday Kasambara accused 
MACRA of making a decision without hearing the side of Joy but the regulatory body argues that 
Joy Radio has been refusing to talk to them insisting to speak only through their lawyer. 
The date for the next court stage is yet to be set. 
Source: Daily Times quoted by Medianetwork Blog Radio Netherlands, 20 Oct. 2008  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

9

NEWS   FROM :   2008-10-20 

South Africa: Tshabalala-Msimang to Open R1.2 Million Community Radio 
Building  
http://allafrica.com/stories/200810200918.html  
The Minister in the Presidency Manto Tshabalala-Msimang is expected to open the R1.2 million 
Moletsi FM community radio station building in Limpopo. 
During the opening, the minister is expected to address the community and take questions from 
listeners and anchors. 
Chairman of the radio station's board Tommy Ntsewa, said the radio station was proud, not only to 
announce the opening of its new building but also that it was generating a monthly revenue of over 
R300 000. 
"We are eight years old this year and have come a long way from the days when we used to rely 
on R5 contributions from each village. Today, we are able to pay salaries to the station 
presenters." 
Mr Ntsewa attributes the success of the community radio station to commitment and sacrifices 
made by the board and the staff. 
He said none of the 15 board members, including the chairperson, receives any money from the 
revenue generated. 
"We do not even claim a cent for travelling or for food while on board activities," Mr Ntsewa said. 
The R1.2 million building was made possible following a R480 000 grant from the Media 
Development and Diversity Agency (MDDA), which is situated in the Office of the Presidency, as 
well as from other donors. 
Traditional leader for the Moletsi area, Kgoshi Kgabo Moloto III, said the radio station plays an 
important role in the community. 
"The community radio station plays an important role in uniting us as a tribe. Apart from important 
messages and notices, we also use this community radio to call community meetings," he said. 
According to station manager Modjadji Mphela, 17 people are responsible for broadcasting 
community news and entertainment to almost all 118 villages in and outside Moletsi. 
Twelve of the staff are hired on a full-time basis, while five are freelancers. 
Mr Mphela, who has been with the station since it went on air in 1999, has worked in various 
positions, as news reader, producer and presenter of the sports show Todi ya dipapadi and was a 
marketing manager before she was appointed station manager in January this year.  
Source: BuaNews (Tshwane), 20 October 2008 - Posted to the web 20 October 2008 and quoted by 
allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Kenya: Ban On Live Broadcasts By Ministry Was Illegal  
http://allafrica.com/stories/200810170168.html  
The ban on live broadcasts slapped on December 30, last year was illegal, the report says. 
Even as the Ministry of Information and Communication asked media houses to desist from live 
broadcasts concerning politics, it had no way of fully enforcing its demand legally, it adds. 
"Instead, in the end, it was the Ministry of Internal Security which told the Ministry of Information 
it wanted to invoke Section 88 of the Kenyan Communications Act, to which the latter complied," 
says the Waki report. 
Full report and source: The Nation (Nairobi), 16 October 2008 - Posted to the web 17 October 2008 
and quoted by allAfrica.com 
The inquiry heard testimonies on the role of the media in the violence from the Attorney-General 
Amos Wako, Information PS Bitange Ndemo and the Editors' Guild chairman, Macharia Gaitho. [...]  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Nigeria: Ogun Assembly Lifts Ban Order On TV, Radio  
http://allafrica.com/stories/200810150972.html  
The Ogun State House of Assembly has lifted the suspension clamped on the two state-owned 
broadcast stations, Gateway Television and Gateway Radio for the coverage of its proceedings. 
The resolution was passed yesterday at the sitting of the House following a meeting of members of 
the House with the management of the stations.  
Full report and source: Vanguard (Lagos), 15 October 2008 - Posted to the web 15 October 2008 
and quoted by allAfrica.com  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

10

NEWS   FROM :   2008-10-20 

Uganda: Family Radio Marks Five Years With Grand Bash  
http://allafrica.com/stories/200810150074.html  
Family Radio, an affiliate radio station of Calvary Temple, Kitintale on Independence Day marked 
its fifth anniversary with a grand musical festival at the Church. 
The station's fans turned up in large numbers for the show, which kicked off at 8:00am. 
Despite the early start, some artistes had to leave without performing. However, those who got the 
chance to perform enjoyed the support of the lively audience who sang and danced along with 
them. 
Popular artiste Silver Kyagulanyi, Gospel Reggae maestro Kirwana MacAfrica, Wilson Bugembe, 
Wasswa Kiyingi and the Gospel-singing UPDF sergeants Sam Bukenya and Josephine Nyakaisiki 
perfomed. 
Family Radio's manager John Bukenya said the radio would continue to connect people to God 
through its inspiring programmes. Pastor Fred Mugambwa, one of the directors gave out 
certificates to individuals and companies who have supported the station.  
Source: New Vision (Kampala), 14 October 2008 - Posted to the web 15 October 2008 and quoted 
by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-20 

Nigeria: Damaturu 'Pride FM' to Open Soon  
http://allafrica.com/stories/200810130525.html  
The multi million naira digital FM radio station recently constructed by the Yobe State government 
would hit the air waves soon, the general manager of the state's broadcasting corporation, Alhaji 
Sani Mohammed Potiskum has said. 
Potiskum said the new FM station was meant to provide wider coverage of government activities 
and would give opportunities for people in the 17 local government areas of the state to express 
their views on how government could deliver services. 
He said the station would be named "Pride FM" adding that the digital studio had been completed 
and major equipment installed. 
"Rigorous training of our staff who would man the digital facilities has commenced," he said. 
"Experts from Scotland have arrived and we hope that they would give our workers the best 
training so that the aim of establishing the new FM station would be achieved," he added. 
"Media are the key for social and economic transformation and no government can succeed without 
good information management and dissemination," he stressed. 
Kanem Trust reports that the contract for the construction of an ultra-modern FM studio at the cost 
of N64 million and supply of equipment worth over N251 million was awarded earlier this year. 
State government officials said the FM station would have a 50 kilowatt transmitter that would 
ensure timely dissemination of news and programmes to the people and that the waves of the 
station would transcend the borders of Yobe State which would enable people in neighbouring 
states and some parts of the Chad and Cameroon Repu-blics to listen to its programmes.  
Source: Daily Trust (Abuja), 11 October 2008 - Posted to the web 13 October 2008 and quoted by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-20 

Bénin: Fraternité Fm caracole en tête en matière d'audience  
http://fr.allafrica.com/stories/200810161043.html  
Le journal Fraternité, la télévision Canal 3 Bénin, et la radio Fraternité Fm sont classés 
respectivement premier, deuxième et première de leurs catégories respectives en matière 
d'audience sur le plan national. C'est le résultat d'une étude des médias au Bénin réalisée en mai 
2008 par l'Institut Immar en collaboration avec Canal France international (Cfi). [...] 
Dans la catégorie " presse audio ", la chaîne de radiodiffusion, Fraternité Fm, émettant à Parakou, 
caracole en première place avec 54,6% des personnes enquêtées, suivi par rfi (18,5%) et Radio 
Parakou de l'Office de radiodiffusion et télévision du Bénin (Ortb/Parakou) (17,6%) dans le 
septentrion. Mais à Cotonou, Capp Fm est la radio la pus écoutée. 
L'étude a également porté sur la part de marché de chacune des télévisions. Par part de marché, 
on entend le pourcentage d'audience de chacune des télévisions calculé par rapport à l'audience du 
média ou d'un sous ensemble (exemple : programmes généralistes). A ce niveau, Canal 3 Bénin 
est encore deuxième (25%) après Ortb TV (34%). Golfe Tv est troisième (16%) devant Lc2 (13%).  
Texte complet et source: Fraternité (Cotonou), 16 Octobre 2008 - Publié sur le web le 16 Octobre 
2008 et repris par allAfrica.com  



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

11

 
NEWS   FROM :   2008-10-20 

Gabon: La radio en perte de vitesse en Afrique  
http://fr.allafrica.com/stories/200810150961.html  
Les professionnels de la communication réunis à Libreville les 13 et 14 octobre pour célébrer le 50e 
anniversaire du mensuel Africa International ont abouti mardi à la conclusion selon laquelle la radio 
diffusion était en perte de vitesse en Afrique, a-t-on appris mercredi auprès des participants. 
« Les radios passent inaperçues, aucune n'a de programme concret, pourtant c'est le média roi en 
Afrique qui mérite par conséquent qu'on y accorde plus d'intérêt », a déclaré Kebe Yacouba, 
responsable de Kmedia Consulting (renforcement des capacités en journalisme, étude et conseil en 
communication et média), un cabinet de communication en Côte d'Ivoire. « Les difficultés internes 
de chaque pays sont à l'origine de cette perte de vitesse», a lancé un intervenant dans la salle. 
« La radio panafricaine Africa N°1 dont la qualité des programmes et le succès avaient dépassé les 
frontières gabonaises, engrangeait de nombreuses recettes chiffrées à des centaines de millions de 
francs CFA. Cette radio a réussi à fidéliser des milliers d'auditeurs dans le monde et après, plus 
rien et sans trop savoir pourquoi », a déclaré Jean-Pierre Pont, directeur du périodique Vivre à 
l'Etranger.  
Source: Gabonews (Libreville), 15 Octobre 2008 - Publié sur le web le 15 Octobre 2008 et repris 
par allAfrica.com  

 
ALERT   FROM :   2008-10-20 

Cameroun: Le commandant du Gso saute sur une radio  
http://fr.allafrica.com/stories/200810150370.html  
La radio du groupe L'Anecdote a été prise d'assaut par les éléments du Groupement spécial des 
opérations (Gso) à Yaoundé. 
Une querelle a éclaté hier entre le commandant du Groupement spécial des opérations, une unité 
spéciale de la police, Martin Fossuah et six de ses éléments, d'un côté et les personnels du groupe 
l'Anecdote et le président du groupe Amougou Belinga. " Il est où ? Un certain Martial Owona. Bon, 
s'il n'est pas là, on boucle l'affaire. Je ne suis pas venu ici pour perdre du temps. Il est où ? Vous le 
cachez ? Parce que je veux d'abord voir ce quidam là, c'est qui ? ", fulmine le commissaire. 
" J'ai eu le délégué général à la sûreté nationale au téléphone, il vous appelle tout de suite. Vous 
ne faites pas le renseignement. Le renseignement, c'est soit le commissariat spécial, soit la 
direction des renseignements généraux. Ce que vous faites-là, ce n'est pas bien. Ce n'est pas la 
procédure ", lui répond Amougou Belinga. " Qui vous a dit que le Gso ne fait pas le renseignement 
monsieur ? Vous êtes policier ? Quel policier ne fait pas le renseignement ? Je suis désolé. C'est ce 
que votre collaborateur fait qui est bien ? Ne me parlez pas de procédure. J'ai appelé au téléphone 
pour apporter un démenti ", rétorque le commandant du Gso. " A ce moment-là, le présentateur de 
l'émission ne pouvait pas sortir. On vous a demandé de passer sur l'autre ligne. Si vous l'aviez fait, 
vous serez passé à l'antenne ", appuie Armand Okol, journaliste du groupe. 
Le flic insiste : " ce n'est pas ça mon problème, je veux l'information. On raconte qu'on tabassait 
les gens et le Gso était complice. Moi je veux bien savoir comment le Gso peut-être complice d'une 
affaire pareille. Il dit qu'il a vu les gens en noir. Quand on voit les gens en noir, c'est le Gso ? ", 
tempête Martin Fossuah. C'est alors qu'il est interrompu par le président du groupe l'Anecdote qui 
tente de lui passer un appel téléphonique. " C'est vous qui me passez le délégué général au 
téléphone ? Moi j'appelle le délégué général. Ce n'est pas vous qui allez l'appeler pour moi. Ca ne 
se passe pas comme ça ", s'énerve-t-il de plus belle. " Il est devant moi-là, il dit qu'il ne peut pas 
prendre le téléphone ", accuse Amougou Belinga. C'est alors que Martin Fossuah quitte les lieux. 
Tout avait apparemment bien commencé hier matin sur les ondes de Satellite Fm à Yaoundé. 
Martial Owona, journaliste et rédacteur en chef est aux commandes du programme interactif " 
mouvance républicaine ". Les auditeurs s'expriment sur les exactions exercées la veille par les 
agents de la Communauté urbaine sur les commerçants du marché détruit de l'ancien abattoir. 
C'est alors que le présentateur est sollicité au téléphone, hors antenne. Ce dernier fait savoir 
publiquement qu'il ne reçoit pas les coups de fils en off pendant l'émission. L'interlocuteur insiste et 
souhaite alors intervenir en direct. Le technicien en service lui fait savoir qu'il n'est pas possible de 
le passer à l'antenne sur cette ligne, et lui aurait indiqué un autre numéro à composer. Exaspéré, 
l'autre raccroche. " Il a dit que nous allons entendre parler de lui dans les cinq minutes ", raconte 
le présentateur. 
Quelques minutes plus tard, " deux policiers sont arrivés à mon bureau. Ils m'ont poliment 
demandé les informations qu'ils voulaient, particulièrement le nom du policier qui aurait encouragé 
les agents de la Communauté urbaine ", explique le chef de chaîne, Louise Mboule Epoke. Le 
personnel ignore que quatre autres flics sont postés à l'extérieur. Après un échange avec le 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

12

présentateur de l'émission, ils repartent. " A peine ils étaient sortis que le commandant du Gso a 
débarqué ", raconte Martial Owona. Pour Amougou Belinga, " C'est malheureux. Il ne s'agit pas de 
la police. 
C'est un acte isolé. Il s'agit d'un excès de zèle qui a trouvé le remède approprié ". Joint plus tard 
au téléphone, le commandant du Gso déplore la tournure prise par les événements. " C'est devenu 
une affaire d'Etat ? Je suis désolé. Je voulais avoir le nom de cet élément. Qu'on passe toute une 
émission à tirer à boulet rouge sur le Gso, ce n'est pas normal ", se plaint-il.  
Source: Le Messager (Douala), 14 Octobre 2008 - Publié sur le web le 15 Octobre 2008 et repris 
par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-20 

Cameroun: Dschang - Deux radios locales fusionnent leurs programmes  
http://fr.allafrica.com/stories/200810140791.html  
C'est un mariage et un alliage inédits que les auditeurs du département de la Menoua vivent en ce 
moment, en ce qui concerne leurs deux radios locales : la Radio Yemba et la Dschang University 
Radio. Au départ, tout était fait pour les opposer. 
La première, classée dans le registre des radios communautaires, essentiellement tournée vers le 
monde rural, avait comme ligne éditoriale la promotion de la langue Yemba, langue parlée par 
presque toutes les populations du département de la Menoua et une partie de celles du Lebialem 
dans le Sud-Ouest. 
La seconde, la Dschang University Radio ou radio campus, a été créée il y'a trois ans pour 
s'occuper essentiellement de l'animation intellectuelle de son institution mère. De ce fait, les grilles 
des programmes de ces deux médias étaient aux antipodes l'une de l'autre. 
C'est la raison pour laquelle l'on a été fort surpris de voir ou d'entendre ces derniers jours les 
animateurs de Radio Yemba parler sur les antennes et dans les studios de la Dschang University 
radio. L'anglais et le français qui étaient les seules langues de cette radio, ont fait de la place pour 
accueillir le "Yemba". 
En se renseignant, Mutations a appris que les deux professeurs promoteurs des deux structures 
radiophoniques, Anaclet Fomethe, recteur de l'université de Dschang, et Maurice Tadadjeu, 
président national du comité d'étude de la langue Yemba, s'étaient entendus et avaient conclu un 
accord de codiffusion, le temps que Radio Yemba répare ses émetteurs tombés en panne.  
Texte complet et source: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 14 Octobre 2008 - Publié sur le web le 
14 Octobre 2008 et repris par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-21 

Cameroon: DO Attempts Solution to Oku Radio Crisis  
http://allafrica.com/stories/200810201636.html  
The Senior Divisional Officer of Bui, Daniel Panjouono, summoned a crisis meeting to reconcile the 
Oku people and the management Board of the Oku Rural Radio over a dispute to recruit a new 
station manager. 
The meeting was held in the Elak Oku Subdivisional hospital recently.The Mayor of Elak Council, 
Jerome Ngum Njioh, underscored the importance of the radio towards the development of Oku.He 
regretted that the radio had been used to fan the flames of hatred and derision instead of uniting 
them. 
The Mayor called for calm and dialogue as a means to solve the crisis.Panjouono, on his part, re-
echoed the important role played by the radio to include the creation of awareness, sensitisation of 
the population as well as to inform educate and to bring about development. 
He called for positive contributions and team work to help solve the problem amicably so that 
peace and order could reign in Oku. 
The Chairman of the Oku Rural Radio Association, ORRA, John Njakoi Bah, said that in April, this 
year, a general assembly of ORRA urged the board to recruit a station manager.He said he set up a 
six-man jury which finally recruited one John Nchinda Ibrahima. 
He said a certain Francis Ngokse, who was a member of the jury, disagreed with the rest of the 
jury on the results and wrote a protest letter to the DO of Oku.The DO, in turn, set another 
committee to look into the results and one Marcus Mbei Mngo was recruited against the will of the 
Board. 
According to Njakoi, Nchinda was installed by the board of the radio, while the Mayor of Elak 
Council installed Mbei as station manager later on.The SDO, who listened to contributions from Fon 
Sintie II of Oku, DO Martin Gang Ambe and others, formed a nine-man committee headed by 
Thaddeus Fai Ndishangong. 
The commission is to review the constitution of ORRA within two weeks and submit their report to 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

13

the general assembly before meeting for deliberations.The ORRA general assembly was given one 
month to reorganise the association, within which period the activities of the radio will be 
supervised by Elak Council. 
Panjouono called on the members of the ORRA to renew their membership with the association.He 
declared ORRA and the board of the radio illegal because their mandate expired in June this 
year.Mbei, he said, was acting illegally as the station manager. 
According to him, his recruitment was not recognised by his employers, the Board of Directors of 
ORRA. 
Those who had dragged others to court concerning the ORRA issue were advised to withdraw their 
cases and work for peace and order to return to Oku.  
Source: The Post (Buea), 20 October 2008 - Posted to the web 20 October 2008 and quoted by 
allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-21 

RDC: 4 journalistes de Radio Okapi lauréats du PNUD  
http://www.radiookapi.net/index.php?i=53&a=20753  
Le Programme des Nations unies pour le développement, PNUD, a organisé un concours afin de 
récompenser les journalistes congolais qui se seront distingués durant l’année 2007-2008 par leurs 
reportages et analyses sur la situation de pauvreté et les problèmes liés au Genre et aux violences 
faites à la femme et à la fille en RD Congo. Le PNUD récompense aussi des reportages et analyses 
sur les questions de l’environnement, de la santé et de la promotion de la gouvernance 
démocratique dans le pays. Les prix ont été remis vendredi soir. 4 journalistes de Radio Okapi ont 
été retenus. 
Il s’agit de Astrid Mujinga de Bukavu, François-Xavier Mybe de Kalemie, Jeff Ngoy de Kinshasa et 
Bernardin Nyangi de Goma. 
Source: Radio Okapi website, 20 oct. 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-22 

Namibia: NBC Radio, the Top Media  
http://allafrica.com/stories/200810220660.html  
The 2008 MediaMetrics study conducted by Vision Africa, a market and shareholder research 
service, found that the Namibian environment is "extremely healthy" due to the variety and reach 
of the country's broadcast and printed press, said Vision Africa Managing Director, Cornelius 
D'Alton. 
The company yesterday launched the research project, which was conducted over a three-month 
period between April and July in all 13 regions and 2 400 respondents. 
Overwhelmingly, the language stations of the Namibia Broadcasting Corporation (NBC) channels 
were more popular than any other media in rural-based settings, with the Chat Show, public 
announcements and the coverage of community-based stories given as reasons. 
In urban-based settings, said D'Alton, media - print and broadcast - was found to be more business 
oriented. 
Community media - radio and broadcast stations - were found to still have relatively small listener 
and viewer bases, due to their very localised foci. 
Namibia has 18 independent radio stations, which include community radio stations. 
In the print media category, said D'Alton, The Namibian was found to be the most favoured and 
popular newspaper among readers. The Republikein and New Era newspapers were found to be the 
second and third preferred print media respectively. 
"The reasons given for this result are varied; all these newspapers have their loyal readerships," he 
said, adding that perceptions about the newspapers play a strong role in how papers are received. 
The weekly Informanté was found to be popular for its reporting on corruption cases and practices, 
the study found. 
"The purpose of the study is to highlight to marketers what is out there, who reads what, and who 
buys into what. Obviously, the urban milieu is more affluent," D'Alton said. 
The MediaMetrics product of Vision Africa is a media usage and awareness study aiming at reaching 
a representative sample of Namibian consumers to assess media usage patterns and preferences, 
and so to assist advertisers to focus above and below the line advertising. 
It provides reliable and accurate information about media organisations' target audiences' viewing, 
listening and reading habits and preferences. 
The socio-demographic and media consumption database forms the core of the study, and includes 
components like demographics, media consumption (radio, television, newspapers and magazines), 
as well as consumer diaries. 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

14

A copy of the full study costs N$79 800 before taxation, but D'Alton said his company is 
considering different price options.  
Source: New Era (Windhoek), 22 October 2008 - Posted to the web 22 October 2008 and quoted 
by allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-22 

Cameroun: L'aventure commence sur Hit Radio  
http://fr.allafrica.com/stories/200810220370.html  
Le nouveau média du groupe Fadil est déjà présent sur les ondes de Douala. 
Après le bihebdomadaire "Dikalo" et l'hiberné "Challenge Hebdo", Equateur Media Group (Emg), 
une filiale du Groupe Fadil, accueille aujourd'hui "Hit radio". En effet, depuis le mois d'Août, les 
auditeurs de la province du Littoral et ses environs captent la nouvelle station, sur la fréquence de 
modulation (Fm) 103. "Ce n'est nullement une chaîne musicale. Nous nous démarquons des 
chaînes populaires en proposant le meilleur du contenu radiophonique, d'où le terme Hit, qui 
signifie sommet en anglais", précise fièrement Franck Lally, chef de chaîne de ladite radio. 
M. Lally estime que les faits divers, les émissions d'humour, les dédicaces constituent l'apanage de 
la plupart des stations radio de la place. Son équipe et lui soutiennent évoluer dans un tout autre 
créneau, celui qui répond aux attentes d'un public exigeant. Ainsi, l'accent est mis sur l'actualité, 
les magazines (environnement, économie, sport...) et la musique. L'information constitue 60% du 
contenu de Hit Radio, poursuit Thierry Nyopè, journaliste. 
Hormis les flashes d'information diffusés toutes les 30 minutes et les plages musicales, les 
programmes de Hit Radio ne sont cependant pas encore effectifs. 
Selon Franck Lally, la chaîne expérimente encore son format. [...] Mais pour l'heure, la primeur est 
à l'information.", explique le chef de chaîne, qui poursuit que le public semble plutôt apprécier la 
formule. Ce dernier explique par ailleurs que les spots publicitaires sont inexistants pour l'instant, 
parce que le volet financier n'est pas ce qui préoccupe les promoteurs de la chaîne. 
Pour atteindre ses objectifs, M. Lally s'est entouré d'un directeur de programme, de deux 
techniciens et de quatre journalistes. Et, le nombre relativement restreint de cette équipe ne 
semble pas préoccuper le coordonnateur de la chaîne. [...] 
En mettant sur pied une station radiophonique, le groupe Fadil compte ainsi diversifier ses actions 
dans le domaine de la communication et renforcer la visibilité de ses actions commerciales ; dont 
les plus connues sont le Complexe chimique camerounais, l'hôtel le Méridien, la société Selcam...  
Texte complet et source: Le Quotidien Mutations (Yaoundé), 21 Octobre 2008 - Publié sur le web le 
22 Octobre 2008 et repris par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-10-26 

Côte d'Ivoire: Prix RFI - RSF : Cheick Yvhane, catégorie Radio, reçoit le 
prix "Jean Hélène"  
http://news.abidjan.net/article/?n=307973  

Le jury du Prix Rfi – Reporters sans frontières – Oif a distingué deux journalistes africains : 
l’Ivoirien Cheick Yvhane, dans la catégorie radio, et le Béninois Virgil Houessou dans la catégorie 
presse écrite. Les lauréats ont reçu leur prix au cours d’une cérémonie organisée le dimanche 19 
octobre 2008, à la Citadelle de Québec, en marge du XIIe Sommet de la Francophonie [...] 
Né le 16 août 1980 à Adjamé, Cheick Yvhane est journaliste à Radio Nostalgie à Abidjan. Son 
reportage, intitulé «Dans l’univers de la Maca (Maison d’arrêt et de correction d’Abidjan)», a été 
diffusé le 28 mars 2008 sur les antennes de Radio Nostalgie où il travaille depuis septembre 2003. 
Il présente également Le journal des NTIC sur la 1ère chaîne de la télévision de la Rti. De plus, 
Cheick Yvhane est chroniqueur dans le magazine de mode Afrik fashion. [...] 
Texte complet et source: Fraternité Matin (Abidjen), 24 oct. 2008 repris sur Abidjan.net; 
information transmise à TRRAACE par Serge Adam's Diakité (Journaliste à Radio Arc-en-ciel 
Abidjan) 

 
NEWS   FROM :   2008-10-26 

Kenya: K24 and Royal Media Services join A24 Media  
http://www.bizcommunity.com/Article/410/15/29667.html  
A24 Media, the African online content delivery site has added K24 and Royal Media Services, two 
Kenyan broadcasters, to its list. K24, a 24-hour TV news channel which features local eyewitness 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

15

reports, and Royal Media Services, a media empire with outreach across Kenya have joined A24 
Media to broaden the broadcasters local content. 
Royal Media, with local television and radio content programming, owns Citizen Television, Radio 
Citizen and numerous vernacular and regional radio stations. 
Commenting on the new partnerships, Salim Amin, A24 Media chairman commented, "We are 
delighted to join hands with K24 and Royal Media Services to open up access to their content to 
broadcasters across the world seeking a fresh and informed local insight into African issues. We are 
confident that these will be the first of many national broadcasters across the continent who 
embrace the A24 Media platform as a unique way to gain greater share of voice for Africa's 
stories." 
According to A24, limited access to local content is the greatest challenge faced by international 
journalists when addressing African issues. Local journalists often have no means to distribute their 
content to broadcasters forcing broadcasters to pay heftily for local coverage by international 
crews. Since its launch, 20 stories have been uploaded on the A24 site. 
A24 Media is also launching a new category on its website called "African Leaders" featuring 
biographies of prominent African leaders such as Nelson Mandela, Robert Mugabe and Mwai Kibaki 
whose achievements and failures have shaped the African continent. 
Source: BizCommunity.com, website, 24 Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-26 

Lesotho: Journalist sentenced to two years in jail with option of a fine 
for sedition  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/97869  
On 22 October 2008 the High Court of Lesotho sentenced broadcast journalist Thabo Thakalekoala 
to two years in prison for sedition or alternatively a fine of M200 (US$18). 
Thakalekoala was charged with sedition after he read a letter on air which called for the arrest of 
Lesotho Prime Minister Pakalitha Mosisili and his senior officials for corruption. High Court Judge, 
Gabriel Mofolo sentenced Thakalekoala to a further two years for criminal defamation and 
subversion. The second two year sentence was wholly suspended on condition that Thakalekoala 
does not commit a similar offence in the next three years. 
The state contends that the letter referred to Mosisili. Thakalekoala was arrested outside Harvest 
FM's offices on 22 June 2007 and then charged with treason. In his defence, Thakalekoala told the 
court that he read the letter after receiving threatening calls from people who claimed to have 
written it. He also stated that he did not think that the letter referred to the Prime Minister. 
Thakalekoala has since paid the fine.  
Source: IFEX, Website, 24 Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-26 

Lesotho: Harvest FM radio station back on air  
http://www.ifex.org/en/content/view/full/97866  
On 22 October 2008, Harvest FM hit the airwaves again after three months of suspension by the 
broadcasting regulator. Station manager Malichaba Lekhoaba appeared on the morning "Rise and 
Shine programme" to give a background on the recent run-in the radio station had with the 
broadcasting regulator. 
Harvest FM's broadcasting license was suspended by the Lesotho Telecommunications Authority 
(LCA) on the grounds that the station failed to comply with broadcasting rules. The LCA had 
suspended the station for twelve months, nine of which were set aside on condition that the station 
does not commit a similar offence within that period. 
Many listeners expressed relief in having the station back on air. The station has been the most 
critical of the government of Lesotho, which resulted in government accusations that the station 
was aligned with opposition political parties. 
MISA-Lesotho intervened in the closure of the station, arguing for the ban to be lifted. The LCA, 
however, contended that the matter was already in the hands of the courts. Harvest FM lodged a 
case demanding annulment of the suspension. Noting that the legal case could have delayed the 
reopening of the station even further, MISA-Lesotho advised the station to withdraw the case, 
accept and see through the three-month suspension which ended on 21 October 2008. [...] 
Source: IFEX website, 23 Oct. 2008  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

16

ALERT   FROM :   2008-10-26 

Nigeria: Un radiojournaliste est assassiné dans une embuscade  
http://www.ifex.org/fr/content/view/full/97898  
Un radiojournaliste nigérian a été tué dans une embuscade la semaine dernière près de son 
domicile de Lafia, au centre du Nigéria, selon ce que rapporte le Comité pour la protection des 
journalistes (CPJ). 
Eiphraim Audu, un radiojournaliste chevronné du Service de radiodiffusion publique de Nasarawa, a 
été abattu par six inconnus tandis qu'il rentrait chez lui après une cérémonie d'État, indique le CPJ. 
On n'a rien dérobé sur lui ni dans sa voiture. 
Un porte-parole de la police d'État a déclaré à la presse locale que la police ferait tout en son 
pouvoir pour trouver les auteurs de ce crime, dit le CPJ. 
Audu est le deuxième journaliste assassiné cette année au Nigéria dans des circonstances 
inconnues. Le 17 août, des inconnus ont abattu Paul Abayomi Ogundeji, qui était membre du 
conseil d'administration du quotidien privé « ThisDay », dans une banlieue de Lagos. 
D'après un rapport du Media Rights Agenda, la police nigériane a prétendu que Ogundeji avait été 
assassiné par des voleurs, alors qu'un témoin oculaire a affirmé que le journaliste a été tué par la 
police. 
Consulter les sites suivants : 
- CPJ : http://tinyurl.com/6pwqjy 
- MRA, à propos de Ogundeji : http://tinyurl.com/6zvupv 
Source: IFEX site, 22 oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-26 

Lesotho: Réouverture de la radio privée Harvest FM après trois mois de 
suspension  
http://www.rsf.org/article.php3?id_article=28001  
Reporters sans frontières prend acte de la réouverture de l’unique radio privée du pays, Harvest 
FM, le 23 octobre 2008, après trois mois de suspension. 
La radio privée Harvest FM avait été suspendue, le 21 juillet 2008, suite à la plainte d’un 
commissaire de police et d’un responsable du ministère des Communications pour "atteinte à la 
dignité". Les instances de régulation avaient accusé la radio de violer les lois sur la radiodiffusion 
en vigueur dans le pays. 
"Nous n’allons en rien transiger avec la vérité. Nous resterons la même Harvest FM que tout le 
monde connaît", a déclaré le directeur de la radio, Malichaba Lekhoaba, tout en se disant satisfait 
de cette décision. 
Source: Reporters sans frontières, site, 24 oct. 2008  

 
RESOURCE   FROM :   2008-10-26 

Sénégal: Une table-ronde avec Radio AFIA sur les enjeux de la radio 
communautaire en A.O.  
http://www.wmaker.net/RSForg/index.php?action=article&numero=227  

Cette production de la radio dakaroise a été réalisée dans le cadre du programme KURUKAN 
FUGAN (KF) financé par l'Union Européenne. Radio AFIA a réuni sur un même plateau les radios 
communautaires et rurales ouest-africaines. 
Au micro de Souleymane Ba (directeur de Radio AFIA), les invités (Sissa Yampa - Burkina Faso; 
Issagha Diallo - Sénégal; Haby Diallo - Mali et Mamady Conde - Guinée) ont abordé les problèmes 
des radios communautaires et rurales d'Afrique, les perspectives et les solutions à mettre en 
oeuvre pour une meilleure reconnaissance de ce secteur de la communication. 
Dans le cadre de son soutien à Radio AFIA, Radio Sans Frontière.org propose d'écouter l'intégralité 
de cette production. Celle-ci est également téléchargeable (en qualité CD) depuis la banque de 
données de Radio Sans Frontière.org dans la rubrique "média" (Inscription gratuite). 
Radio AFIA tient a remercier pour leur concours l'ONG INTERMEDIA AFRIQUE et le CESTI de Dakar. 
Source: Radio Sans Frontière, site, 26 oct. 2008 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

17

ALERT   FROM :   2008-10-27 

Burundi: Le manque de professionnalisme met les médias en danger  
http://www.syfia-grands-lacs.info/index.php5?view=articles&action=voir&idArticle=1161  
Au Burundi, les journalistes et les médias, qui ne respectent pas toujours les règles d'éthique et de 
déontologie, sont dans le collimateur du gouvernement qui n'hésite pas à frapper fort. Ces écarts, 
auxquels les organes d'autorégulation ne sensibilisent pas les professionnels, décrédibilisent les 
médias. 
"Pour mériter leur crédibilité, les médias burundais doivent éviter de donner des prétextes à ceux 
qui sont prêts à les frapper. Il s’agit de travailler professionnellement", conseille aux journalistes un 
fidèle auditeur des différentes radios. Une sage recommandation de prudence alors que ces deux 
derniers mois, l’ambiance de travail des hommes et femmes de médias est devenue délétère [...] 
la très écoutée Radio publique africaine (RPA) a échappé de justesse, le 8 octobre, à la mesure de 
fermeture que faisait planer sur elle le Conseil national de la communication (CNC). 
Dans la plupart des cas, ce sont des entorses aux règles d’éthique et de déontologie qui sont à 
l'origine de ces problèmes. Personnalités de la société civile et journalistes eux-mêmes le relèvent 
tandis que le gouvernement semble guetter le moindre faux-pas pour jouer les redresseurs de 
torts. 
 
Des faux pas reconnus 
Auréolés par les succès obtenus lors de la couverture en synergie des élections de 2005, les 
journalistes du Burundi, qui ne se comportent pas tous professionnellement, perdent peu à peu de 
leur crédibilité. Ils le reconnaissent difficilement, seulement lorsqu'ils y sont acculés. C'est le cas de 
la RPA qui avait jusqu’à minuit le 7 octobre pour réparer, par voie médiatique, "les torts causés à 
des personnes qui avaient porté plainte auprès du Conseil". Son directeur par intérim a, une fois 
n’est pas coutume, fait preuve de souplesse. Dans les journaux du week-end du 4 au 5 octobre, 
Jean Marie Vianney Hicuburundi a fait acte de contrition, tout en constatant : "Le métier n’est pas 
facile ; il y a des risques". La RPA a demandé publiquement pardon au ministre de l’Intérieur, 
Venant Kamana, qui s’était senti outragé, début septembre, par les propos à l'antenne d'un homme 
politique mécontent du retard pris à agréer son parti. Mêmes excuses au directeur de la Télévision 
nationale, Nestor Bankumukunzi, enregistré à son insu. D’autres personnalités, comme le chef de 
cabinet civil du président de la République, Melchior Wagara, qui estime avoir été diffamé par la 
RPA, ont aussi porté plainte auprès du CNC et de la Justice. 
A la suite de ces excuses publiques, le CNC a décidé le 9 octobre de passer l’éponge. Il a sollicité 
des efforts communs des partenaires, des hommes de médias et des organes d’autorégulation pour 
renforcer "la liberté d’expression dans le respect de la loi, de l’éthique et de la déontologie". [...] 
Texte complet et source: Syfia Grands Lacs/Burundi, 23 oct 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-27 

Afrique: José Pungi, nouveau président de Signis-Afrique  
http://www.cenco.cd/commission/communication/sessionDarEsSalaam.htm  
[...] Le Congolais José Pungi est le nouveau président de la section africaine de Signis, organisation 
catholique mondiale de la communication audiovisuelle. José Pungi a été élu pour trois ans le 
vendredi 3 octobre à Dar-Es-Salaam en Tanzanie. C’était lors de l’atelier organisé conjointement 
par l’organe des communications sociales du Symposium des Conférences épiscopales d’Afrique et 
de Madagascar et par Signis. [...] 
Texte complet et source: site de la Conférence Episcopale Nationale du Congo (CENCO), Kinshasa  

 
TRAINING  FROM :   2008-10-27 

Sénégal: Formations thématiques/ Listening Clubs  
http://www.panos-ao.org/ipao/spip.php?article15139  
Du 17 au 22 novembre 2008, l'Institut Panos Afrique de l'Ouest - IPAO - organise une formation 
thématique "Listening Clubs" à Thiel et Rufisque, Sénégal.  
Pour plus d'information contacter George Fominyen, coordinateur de l’Unité Editoriale Multimédia à 
l'IPAO. 
Source: Site de l'IPAO 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

18

NEWS   FROM :   2008-10-28 

Uganda: New Broadcasting Council inaugurated  
http://www.newvision.co.ug/D/8/13/656561/Broadcasting  
New members of the Broadcasting Council have been inaugurated. 
The members were sworn in by the information, communication and technology (ICT) minister, Dr. 
Ham Mukasa Mulira, on Friday. 
The Broadcasting council is mandated to coordinate, control and supervise the Broadcasting 
activities in the country. It is also responsible for the standardisation, planning and management of 
the frequency spectrum. 
The council comprises 11 members who include two representatives from the operators of 
television and radio stations, a distinguished lawyer and senior officials from the ministries of 
education, culture, information and ICT. Others are a representative of the revenue authority and 
two representatives from the public. 
Godfrey Mutabazi was re-instated as the council chairperson. Other members are Kenneth 
Kazooba, Aga Sekalala, George Omunyokol, Kagole Kivumbi, Juliana Naumo, Godfrey Kibuuka, 
Aggrey Kibenge, Patrick Mukiibi, Dr. Catherine Omaswa and Timothy Lwanga. 
The Cabinet transferred the Broadcasting Council from the information ministry to that of ICT in 
2006 following a recommendation from the public service ministry, which is line with the converged 
sectoral environment in many countries. 
The information ministry controls content of the Broadcasting sector, whereas that of ICT controls 
the technology aspect. 
Mulira also said a digital migration strategy was being developed. 
Broadcasting digital migration is a process of converting television Broadcasting signals from 
analogue to digital technology. 
Source: New Vision Online, 26 Oct. 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-28 

Ethiopia: Afro 105.3 FM all English radio to launch in Ethiopia  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/afro-1053-fm-all-english-radio-to-launch-in-ethiopia  
Afro 105.3 logoAfro, an English language radio station in Ethiopia, is to start test transmissions on 
FM from the end of November with music and programs for 18 hours a day. The new station will 
beam on FM 105.3 and is established by Addis Alemayehu and his wife, Martha Wondimu, with 
capital of 3 million birr (US$306,000). Addis Alemayehu told Capital that, so far, his company has 
invested close to 1.8 million birr (US$184,000) and is finalizing assessments on the interest of its 
target audience. 
Currently, there are five FM stations, all in Amharic. Desta Tesfaw, deputy-director general of the 
Ethiopian Broadcasting Agency told Capital that, the international community should have a station 
for information, news and entertainment while living and working in Addis. “Based on a recent 
study, we have seen the importance of station for this target audience.” said Desta. 
In 1999, a proclamation to provide for the systematic management of broadcast services came into 
force. The Ethiopian Broadcasting Agency is established as an autonomous Federal Administrative 
Agency. 
Source: EthioBlog quoted by Media Network Blog Radio Netherlands, 28 Oct. 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-28 

Liberia: Liberia Assembly of God Church launches US$125,000 radio 
project  
http://blogs.rnw.nl/medianetwork/liberia-assembly-of-god-church-launches-us125000-radio-project  
The Liberia Assembly of God (LAG) Church has broken grounds for the construction of a 
US$125,000 radio project. The ground breaking for the radio station was performed by Rev Edwin 
Gbelly Assistant Superintendent of LAG. Performing the ceremony, he said the station upon 
completion, would be used to spread the Gospel of Jesus Christ throughout the country. 
Rev Gbelly, said the radio project is very crucial to the further expansion of the church, and as 
such wants members to support it. He said the construction of the radio station is the second 
project marking the Church’s 100 years of existence. 
The General Superintendent of the LAG, Rev Dr. Jimmy Kouh, said the establishment of the radio 
station is a new strategy to win souls for Christ and a means to get the gospel to those who are 
unable to go to church. Delivering the keynote address, Star Radio Editor-in-Chief Wellington 
Geevon Smith praised the Church for the venture and urged the station to broadcast programs that 
would address national reconciliation and domestic violence which has become common in the 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

19

Liberian society. 
The official launch of the station was performed by the Chairman of the Monrovia City Council Mr 
Daniel Johnson.  
The Liberia Assembly of God was established in 1908 by seven missionaries from the United 
States. 
Source: The News Online quoted by Media network Blog Radio Netherlands, 27 Oct. 2008  

 
NEWS   FROM :   2008-10-29 

Côte d'Ivoire: Radio Fréquence 2 : Albert Drogba assure…  
http://news.abidjan.net/article/?n=308362  
Fréquence 2 la chaîne thématique de radio Côte d’Ivoire veut rester plus proche de ses auditeurs et 
des Ivoiriens. Cette chaîne demeure leader de la promotion de la musique ivoirienne et du zouglou 
en particulier. C’est pour cela que depuis le 17 octobre dernier l'émission Fréquence Zouglou de 
l’inaltérable animateur Papous Kader vient de connaître une nouveauté de taille. Un correspondant 
depuis Paris lui donne tous les lundis à partir de 20 heures les nouvelles de l’hexagone 
zougloutiquement parlant. Il s’agit d’Albert Drogba Carino. Un connaisseur de la musique ivoirienne 
et un homme de média très introduit. Une capsule en directe de 15 minutes réalisées au studio 
Végas Sung de Dagris Végas (Dr Végas). C'est lui qui assure la réalisation. La production et 
l'animation sont l’affaire d’Albert. Ce sont essentiellement des interviews et des news des artistes 
Zouglou de Paris. La première était donc consacrée il y a quelques jours à Bouabré Julien ex 
chanteur du groupe Zougloumania. L’un des premiers groupes à faire les beaux jours du zouglou 
en Côte d’Ivoire. Après, ont suivi les chanteur Digbeu du Far et Bloco (qui brigue la présidence de 
l’association des artistes ivoiriens à Paris). On annonce plusieurs artistes de la sphère zougloutique 
pour les jours prochains. Voilà une bonne chose pour les auditeurs et surtout un bon coup pour 
Fréquence 2. 
Source: Flashafrik, 28 octobre 2008 repris sur Abidjan.Net; information transmise à TRRAACE par 
Serge Adam's Diakité (Journaliste à Radio Arc-en-ciel Abidjan)  

 
NEWS   FROM :   2008-10-29 

Burkina Faso: Droit des médias : Nul journaliste n’est censé ignorer la loi  
http://www.lefaso.net/spip.php?article29390  
Renforcer les connaissances des professionnels de la presse sur les questions juridiques, éthiques 
et déontologiques des médias. C’est l’objectif visé par la session de perfectionnement de 
journalistes et producteurs d’émissions radiophoniques tenue du 20 au 24 octobre 2008. Première 
initiative d’une série de formations prévue par la Direction du développement des médias. [...] 
Une plus-value professionnelle que les journalistes et producteurs d’émissions radiophoniques 
doivent, à leur tour, mettre à la disposition de toute la corporation. [...] 
Première d’une série de formations de perfectionnement, cette session de perfectionnement sur les 
problèmes juridiques et déontologiques dans les médias a porté, entre autres, sur le statut et le 
régime juridique de l’entreprise de presse, la responsabilité du journaliste du fait de la publication, 
la protection des droits de la personnalité face au droit à l’information du public et au droit 
d’informer du journaliste, les mécanismes gracieux et contentieux de défense du professionnel des 
médias, et les règles morales et déontologiques. [...] 
Cet effort d’accompagner la presse constitue le premier des quatre axes stratégiques du ministère 
de la Culture, du Tourisme et de la Communication : « Le deuxième axe étant, en collaboration 
avec le Conseil supérieur de la communication, l’amélioration du cadre juridique et institutionnel ; 
le troisième axe porte sur la question des infrastructures, et le quatrième, enfin, sur le financement 
», a décliné le directeur du développement des médias, Jean-Baptiste Ilboudo, dans son allocution 
d’ouverture des travaux. 
Texte complet et source: article d'Alain Saint Robespierre dans L’Observateur Paalga, 26 oct. 2008, 
repris par LeFaso.net  

 
ALERT   FROM :   2008-10-29 

Rwanda: Disgruntled Plaintiff Appeal Acquittal of Rwandan Radio 
Journalist  
http://www.hirondellenews.com/content/view/2554/332/  
Acquitted of genocide at beginning of the month by the semi-traditional Gacaca Court of Rugenge 
Sector, Kigali, and released after 14 years in detention, Dominique Makeli, a former journalist with 
Radio Rwanda, will be tried in appeal, following the recourse introduced by the plaintiffs. The date 
of the new trial has not yet been scheduled. 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

20

According to the appeal lodged, dated 16 October, the plaintiff have claimed many irregularities in 
the procedure which eventually led to the acquittal of the radio journalist. 
Makeli was prosecuted for incitement to commit genocide through national radio, planning 
genocide meetings, genocide and complicity in murders of Tutsis in Kabgayi, central Rwanda. 
Some among those who accuse him, Jean de la Croix Ibambasi, are not in agreement with the first 
instance judges who concluded to acquit the accused. 
IBUKA, an umbrella body of genocide survivors associations, did not want to react without 
investigating the matter. "If there were anomalies as it is alleged, we will address ourselves 
directly to the rightful institutions. Justice should not be an exception, even for a journalist", 
stressed Benoit Kaboyi, IBUKA Executive Secretary. 
The supreme council of press, body in charge of media regulations, stated they are following the 
case closely. "Guilty or not, here we are happy with his release. Some misfortune is good. His case 
will be useful to us to weigh our words and avoid violent language on the air", said a former 
journalist of Radio Rwanda, who requested anonymity. 
Source: Hirondelle News Agency, Hirondelle Foundation website, Lausanne, 27 Oct. 2008 and 
quoted by BBC Monitoring Global Newsline Media File 29 Oct. 2008 
29 Oct. 2008  

 
ALERT   FROM :   2008-10-29 

Rwanda: Appel après l'acquittement du journaliste Dominique Makeli  
http://fr.hirondellenews.com/content/view/2022/325/  
Acquitté de génocide au début du mois par la juridiction gacaca du secteur Rugenge, dans la ville 
de Kigali, et libéré après 14 ans de détention, Dominique Makeli, ancien journaliste à Radio 
Rwanda, sera jugé en appel, suite aux recours introduits par les plaignants. La date du nouveau 
procès n'a pas encore été fixée. 
Selon l'appel, daté du 16 octobre, les plaignants dénoncent «trop d'irrégularités dans la 
procédure», la juridiction gacaca se serait montrée «juge et partie» et aurait ignoré les preuves de 
l'accusation. 
Makeli était poursuivi pour «incitation au génocide par le truchement de la radio nationale, 
réunions de planification du génocide dans le secteur Rugenge, complicité dans l'assassinat de 
Tutsis à Kabgayi (centre)». 
Certains parmi ceux qui l'accusent, tels Jean de la Croix Ibambasi, ne sont pas d'accord avec les 
juges de première instance qui ont conclu que «dire, en plein génocide, que (Juvénal) Habyarimana 
le parent est mort et allé au ciel et (que) la Vierge Marie en éprouve du chagrin n'avait rien de 
l'incitation au génocide». «Qu'on ne dise pas que Makeli est innocent», s'indigne-t-il. 
«Le jury, selon Jean Marie Vianney Karangwa s'est arrangé pour que les témoins ignorent la date 
des débats, quand je suis entré, la salle était pleine à craquer, mais j'étais l'unique témoin, il n'y 
avait aucune victime". "La salle me huait et le jury m'interrogeait comme si j'étais un accusé. Il n'y 
avait pas de place pour mon témoignage», ajoute-t-il. 
«A Kabgayi, où il était venu avec le premier ministre, Makeli m'a reconnu, il est venu me chercher, 
en compagnie du Major gendarme Nyirahabimana qui a abattu un jeune homme (...). C'est par 
miracle que j'ai pu leur échapper", accuse Callixte Gasagara, un rescapé qui regrette que le jury 
n'ait pas considéré son témoignage. 
Ibuka, le collectif des associations de rescapés du génocide préfère enquêter avant de réagir. «S'il 
y a eu des anomalies comme on le dit, nous nous adresserons directement aux institutions 
habilitées. La justice ne doit pas faire d'exception, même pour un journaliste», dit Benoît Kaboyi, le 
Secrétaire exécutif de l'organisation. 
Le Haut conseil de la presse (HCP), l'organe chargé de la régulation des médias, indique suivre 
l'affaire de près. «Fautif ou pas, ici on est content de sa libération. A quelque chose malheur est 
bon ! Son cas nous aura servi à peser les mots et éviter les écarts de langage à l'antenne», estime, 
sous couvert d'anonymat, un ancien journaliste de Radio Rwanda. 
Un juge de la juridiction gacaca de Rugenge est prudent : «les allégations des témoins et victimes 
sont-elles fondées? L'accusé est-il innocent? Nous allons examiner la chose en appel, mais la date 
du procès n'a pas encore été fixée».  
Source: Fondation Hirondelle website, 27 Oct. 2008  

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

21

NEWS   FROM :   2008-11-01 

Tunisie: Conférence à l'ASBU sur les services multimédias  
http://fr.allafrica.com/stories/200810310973.html  
Les services multimédias, tel est l'objet d'une conférence organisée vendredi matin au siège de 
l'Union des radios des Etats arabes (ASBU), et ce, dans le cadre de ses activités dans le domaine 
de l'ingénierie. 
Ont pris part à cette conférence plusieurs experts de l'ASBU, de l'Union internationale des 
télécommunications (UIT) ainsi que des représentants d'organismes arabes de la radio et de la 
télévision. 
La conférence a permis de passer en revue les méthodes de fonctionnement des nouveaux 
mécanismes de diffusion et leur apport au niveau de la diffusion télévisuelle et radiophonique à 
l'ère des multimédias. 
Les participants ont évoqué, dans ce contexte, les questions relatives à la production dans les 
services multimédias et aux modes de diffusion de ces services et de leur archivage. L'accent est 
également mis sur l'examen des moyens à même de passer de la diffusion analogique à la diffusion 
numérique.  
Source: Tunisia Online (Tunis), 31 Octobre 2008 - Publié sur le web le 31 Octobre 2008 et repris 
par allAfrica.com  

 
NEWS   FROM :   2008-11-02 

Sénégal: Evaluation mi-parcours du programme Informorac  
Du 13 au 15 octobre, le Radio Nederland Training Centre a tenu à Thiès (Sénégal) avec ses 
partenaires locaux une évaluation mi-parcours du programme Informorac phase II (2007-2010). 
Cette évaluation a été facilitée par Mr. Michel Philippart du CAMECO. Des leçons apprises seront 
tenues en compte pour améliorer les interventions dans les 2 années restantes.  
Le programme Informorac est exécuté dans 6 pays en Afrique : Liberia, Sierra Leone, Guinée 
Conakry, Guinée Bissau, Sénégal et RDC (province du Bas-Congo).  
Au total Informorac soutient 68 radios communautaires avec des formations in situ et des appuis 
en équipement. 
Source: Leon van den Boogerd, RNTC (Hilversum, Pays-Bas), 02 nov. 2008 

 



TRRAACE – E-BULLETIN 91   

© Mediafrica.Net 2008  02/11/2008 

22

 

Qui sommes-nous ? / Who are we? 
 
TRRAACE and Mediafrica.Net are a joint-venture between the following organisations: 
TRRAACE et Mediafrica.Net sont le fruit de la collaboration des organisations suivantes :   
 

EcoNews Africa 
P.O. Box 10332-00100 
Nairobi, KENYA 
Tel:   254-20-2721076, 2721655, 
2725743 
Fax:  254-20-2725171 
Email: info@econewsafrica.org 
 

Web : http://www.econewsafrica.org 

Association pour la Promotion des 
Médias (APM-Bénin)  
01 Boîte Postale 3566  

Porto Novo, Rép. du BENIN 
Tél. :+ 229 - 20 21 26 88  
                et 20 21 29 32  

Courriel : apmbenin@gmail.com 
radioecoleapm@gmail.com 

Web : http:// www.radioecole.org 

Centre des Médias Communautaires 
Africains (CEMECA) 

BP 210 Dédougou, BURKINA FASO 
Tél.: (00226) 20 52 10 22 
Fax : (00226) 20 52 10 22 

Mobile :(00226) 70 25 36 39 
Courriel : cemeca@mediafrica.net 

 

Web : http://www.cemeca-cemeca.org 

 
Contact 

Send your news / Transmettez vos nouvelles : editor@mediafrica.net 
Abonnement / Subscribe : 
 

Pour recevoir ce bulletin électronique, merci de vous inscrire : 
Interested to receive this electronic newsletter? Please subscribe : 

http://mediafrica.covservices.com/trraace/DB/Newsletter_Registration.php 
ou envoyer un email à / or send an email to editor@mediafrica.net   

 
Unsubscribe / Désabonnement : 
Si vous ne désirez pas recevoir les prochains envois de la lettre électronique de TRRAACE, envoyez 

un courriel à editor@mediafrica.net avec le message “Désabonnement”.  
If you are not interested to receive further issues of TRRAACE electronic Newsletter, please 

send an email to editor@mediafrica.net  with the message “Unsubscribe”  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
est le partenaire de Mediafrica.Net 


